Makita LS1018LN glijdt niet goed

jova313

Actieve deelnemer
6 nov 2017
30
8
Zulte (België)
Na erg lang te zoeken naar een afkortzaag en te vergelijken en reviews te lezen heb ik een Makita LS1018LN gekocht.
Ik twijfelde tussen deze en een DeWalt DWS777-QS. Uiteindelijk toch voor de Makita gekozen omdat deze grotere oppervlaktes kon snijden + diepte stop had (+ softstart) en ook veel goeie reviews had.

Vandaag is hij toegekomen, ik heb hem nog wat moeten afstellen, want hij stond niet perfect. Maar wat erg vervelend is, is dat hij totaal niet vlot glijdt.
Als ik de zaag naar me toe trek, gaat dit echt niet vlot, het apparaat begint er zelf van te trillen ...
Ik heb dit model ook eens in de winkel getest, en toen gleed hij wel vlot. Ik heb er al wat glijmiddel opgespoten, maar dit helpt nauwelijks.
Ik heb hem online gekocht, dus ik kan hem gratis terugsturen maar ik twijfel wat of dit de moeite waard is en of ik dan hetzelfde model terug bestel of toch de DeWalt...
 

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
361
135
Lijkt mij niet goed. Geleiders moeten vlotjes lopen. Je hebt wel de klem losgemaakt neem ik aan?
trillingen ook zonder dat je zaagt?
 

dvh

Actieve deelnemer
29 aug 2019
60
15
Brugge
Misschien te voor de hand liggend: is de
Na erg lang te zoeken naar een afkortzaag en te vergelijken en reviews te lezen heb ik een Makita LS1018LN gekocht.
Ik twijfelde tussen deze en een DeWalt DWS777-QS. Uiteindelijk toch voor de Makita gekozen omdat deze grotere oppervlaktes kon snijden + diepte stop had (+ softstart) en ook veel goeie reviews had.

Vandaag is hij toegekomen, ik heb hem nog wat moeten afstellen, want hij stond niet perfect. Maar wat erg vervelend is, is dat hij totaal niet vlot glijdt.
Als ik de zaag naar me toe trek, gaat dit echt niet vlot, het apparaat begint er zelf van te trillen ...
Ik heb dit model ook eens in de winkel getest, en toen gleed hij wel vlot. Ik heb er al wat glijmiddel opgespoten, maar dit helpt nauwelijks.
Ik heb hem online gekocht, dus ik kan hem gratis terugsturen maar ik twijfel wat of dit de moeite waard is en of ik dan hetzelfde model terug bestel of toch de DeWalt...
Misschien te voor de hand liggend: je hebt de vergrendeling los gedraaid ?
 

jova313

Actieve deelnemer
6 nov 2017
30
8
Zulte (België)
Deze schroef om hem op deze manier vast te zetten, staat volledig open. Ook andere vijzen wat losser zetten hielp niet...
Hij lijkt echt alsof die rollementen vanbinnen niet goed rollen/glijden.
 

jova313

Actieve deelnemer
6 nov 2017
30
8
Zulte (België)
Lijkt mij niet goed. Geleiders moeten vlotjes lopen. Je hebt wel de klem losgemaakt neem ik aan?
trillingen ook zonder dat je zaagt?
De klem is los ja. Als ik de zaag heen en weer glijd (zonder dat de zaag aan staat) gaat dit schokkerig, waardoor de volledige tafel waar dat de zaag op staat begint te beven...
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.276
169
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Meet de afstand tussen de stangen eens in de meest achterwaartse stand en in de meest voorwaartse stand.die zou exact gelijk moeten zijn.je zou bijna zeggen dat ze niet 100% parallel lopen.
controleer ook op zicht van de zijkant of ze voor en achter even hoog staan. draai van 1 van de 2 stangen aan de achterkant de bevestiging zover mogelijk los en kijk wat er dan gebeurt.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.142
Fryslân
Bij mijn deWalt zit er een stelschroef waarmee je de eventuele speling op de geleidestangen eruit kan halen. Als je deze te strak zet, glijd deze ook niet meer soepel. Zou het kunnen zijn dat Makita ook zo'n stelschroef heeft?
 

jova313

Actieve deelnemer
6 nov 2017
30
8
Zulte (België)
Meet de afstand tussen de stangen eens in de meest achterwaartse stand en in de meest voorwaartse stand.die zou exact gelijk moeten zijn.je zou bijna zeggen dat ze niet 100% parallel lopen.
controleer ook op zicht van de zijkant of ze voor en achter even hoog staan. draai van 1 van de 2 stangen aan de achterkant de bevestiging zover mogelijk los en kijk wat er dan gebeurt.
De stangen lopen parallel, alles ziet er goed ok uit, als ik de achterkant losmaak, verandert er niets.
Het lijkt echt alsof (1 van de 2) rollementen niet glijdt, het voelt echt alsof het ijzer over ijzer schuurt...
Ik zal hem terugsturen en een nieuwe bestellen.
 

jova313

Actieve deelnemer
6 nov 2017
30
8
Zulte (België)
Bij mijn deWalt zit er een stelschroef waarmee je de eventuele speling op de geleidestangen eruit kan halen. Als je deze te strak zet, glijd deze ook niet meer soepel. Zou het kunnen zijn dat Makita ook zo'n stelschroef heeft?
Zo'n schroef vind ik niet, maar ik ben bijna zeker dat het aan een slecht rollement ligt. Ik zal hem terug sturen.
 

jova313

Actieve deelnemer
6 nov 2017
30
8
Zulte (België)
UPDATE:
Ik heb de machine teruggestuurd en hetzelfde model (nieuw) gevraagd. Dit is allemaal zonder problemen verlopen (enkel de gigantische doos bij het afleverpunt krijgen was niet zo eenvoudig :) ). De nieuwe machine die ik heb ontvangen glijdt een stuk beter, dus het was wel degelijk een productiefout. De nieuwe machine stond ook beter afgesteld. Bovendien had ik gemerkt dat dit model ondertussen goedkoper stond, dus heb ik meteen ook gevraagd me het verschil terug te storten en dit was ook geen enkel probleem :) (via Coolblue)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.