Makita 2012nb upgrade (Shelix)

ramin

Nieuw lid
8 okt 2019
24
3
Ik heb al een tijdje een Makita 2012nb waar ik vrij tevreden van ben. IK zou graag een upgrade doen naar een spiraal snijkop. Die gaan langer mee dan de klassieke messen.
Er is een fabrikant in Amerika die dit doet, genaamd Shelix. Niet goedkoop.... Is er een alternatief hiervoor in Europa? Kwestie van importkosten te vermijden bovenop de dure aankoopprijs.
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Als ik me niet vergis kan Merlier Slijperij in BE die op maat maken. Zou toch wel goedkoper moeten zijn dan US import
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Op maat goedkoper dan een productieoplage, het lijkt me sterk? Verzending en tax hakken er wel hard in natuurlijk... Maar dan nog. Post zeker je ervaring met Merlier, moest je daarvoor gaan!
 

ramin

Nieuw lid
8 okt 2019
24
3
hoeveel ?
ik wist niet dat in draagbare vandiktes ook spiraalsnijkoppen zitten

Dit Amerikaans bedrijf heeft voor vele van die toestellen een spiraal upgrade.

Voor de Makita 2012NB

$ 440 + $ 105 verzendingskosten
= $ 545 ---> € 460 + 21% invoerrechten (vermoed ik)
= € 555

Dit is min of meer de prijs wat ik voor mijn vandiktebank betaald heb. Dus echt wel boven budget.

Ik heb ondertussen een mail naar Merlier Slijperij gestuurd. Ik hou jullie op de hoogte
 
  • Leuk
Waarderingen: Fluo

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik heb ondertussen een mail naar Merlier Slijperij gestuurd
weinig waarschijnlijk dat ze zo'n as op bestelling aan die prijs kunnen maken
de hammer A3 26 kan met zo'n as geleverd worden
nieuwprijs 2.540 incl met standaardas
een andere as plaatsen omdat de messen/mesjes langer scherp blijven, en daarvoor 555 euro neertellen, is niet het beste idee denk ik
er zijn nog veel houtbewerkers die met klassieke messen schaven
een setje uit het beste materiaal kost veel minder dan 555 euro
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Die shelix systemen zijn gewoon flink aan de prijs. De upgrade is sommige gevallen prima het geld waard. maar op een machine van 500e is de belans natuurlijk wel een beetje zoek :geek:

Als ik het geld had gehad (lees ervoorover) dan had ik het wellicht ook wel gedaan op mijn robland combi, maar daarvoor is de shelix upgrade iets van 900 euro. Dan begin ik te twijfelen om wellicht de robland weg te doen en een a31 te kopen met een losse zaagtafel. Dat is dan ineens maar een kleine investering voor een mooie upgraden :p

conclusie shelix (en consorten) retrofitten is een dure aangelegenheid
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Die 40 mesjes kosten al 140 dollar. Dan valt 300 dollar voor de as met lagers best mee. Het is toch best een bewerkelijk stukje draai en frees werk.
 

ramin

Nieuw lid
8 okt 2019
24
3
Kleine update:

Ik heb een prijs gekregen van Merlier voor een spiraalkop op maat.
Hou jullie vast...
€885 excl BTW :oops:

Dan zou ik goedkoper af zijn indien ik zou importeren.
Maar ik denk dat ik het zo ga laten en ooit eens een Hammer A31 ga aanschaffen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Fluo

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Wordt wel heel duur zo inderdaad. Zeker een goede conclusie. Bij de Hammer heb je ook weer vele voordelen qua bouw van de machine, opties, grotere stukken mee te bewerken, precisie, afzuiging... Ze komen vaak lange tijd niet tweedehands voorbij, maar de laatste maanden ineens 3-4x 😅 (arme @Fluo )
 
  • Haha
Waarderingen: Fluo

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik heb een prijs gekregen van Merlier voor een spiraalkop op maat.
Hou jullie vast...
€885 excl BTW :oops:
voor zo'n onderdeel op maat vind ik dat een verantwoorde prijs
en dan ben je nog niet uit de zorgen
stel dat je die spiraalkop zelf plaatst, en die niet het beoogde resultaat oplevert
bij wie ga je dan aankloppen ? (tenzij merlier 100% waarborg geeft dat die voor jouw machine geschikt is)
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Is dit wellicht een optie?
€ 344,64 | LIVTER spiral cutter head with changeable blades for woodworking Planer jointer cutter for Makita 2030,JPT,DW

Reserve mesjes
€ 26,18 | Square Straight 4-Edge Tungsten Carbide Insert for 12mm Turning Lathe Tool Discarding Blade
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.