Magnetische koppeling DN50 voor stofafzuiging en tafelzaag

Eric H

Nieuw lid
18 nov 2021
23
40
Tiel
In 2023 heb ik een Compacte HPVL afzuigunit gebouwd deze bevalt goed echter over het koppelen van de afzuigslang ben ik minder tevreden. Het koppelen met een DN50 afvoerbuis met een manchet is niet echt gebruiksvriendelijk. Daarom heb ik besloten deze te vervangen door magneetkoppelingen. Alleen voor mijn Makita stofzuigerslang (50mm aansluiting) blijf ik de manchet nog gebruiken.

Ik heb de volgend koppelingen gemaakt:
- Magneetkoppeling voor de stofafzuiging;
- Magneetkoppeling voor 50mm spiraalslang;
- Magneetkoppeling voor DWE7485 tafelzaag;
- Magneetkoppeling om de stofzuigerslang te verlengen met de spiraalslang.

Hiervoor heb ik de volgende materialen gebruikt:
- Hulpstukken PP afvoerbuis DN50;
- Multiplex 18mm;
- Tec7 lijm met PT7 primer voor het lijnen van de PP buis aan het multiplex;
- Neodymium schuifmagneten 10x3mm met een kleefkracht van 2,3kg;
- Rubber verloop 63mm/50mm voor de tafelzaag.

De ringen van de magnetische koppeling heb ik gemaakt met behulp van een bovenfrees en een cirkelmal. En nadat ik op internet diverse filmpjes en ontwerpen heb bekeken kwam ik tot de volgende uitgangspunten:
- Om afschuining van de koppeling te voorkomen maak ik gebruik van mannetje-vrouwtje principe;
- Om de magneetkracht zoveel mogelijk onafhankelijk te maken van de positie van de magneten moeten er minimaal 8 stuks worden geplaatst;
- Uit testen verwachte ik geen magneten te hoeven 'stapelen' voor extra magnetische kracht.

Tenslotte heb ik de koppelingen nog een leuk kleurtje gegeven en werkten ze zoals verwacht en ben ik blij met deze upgrade.

Magneetkoppeling voor de stofafzuiging
Over de bestaande manchet aansluiting is de magnetische koppeling geplaatst hierdoor kan ik zowel de magnetische koppeling als de manchet koppeling gebruiken.
Magnetische koppeling.001.jpeg

Magneetkoppeling voor 50mm spiraalslang
Magnetische koppeling.002.jpeg

Magneetkoppeling voor DWE7485 tafelzaag
Voor het aansluiten van mijn tafelzaag heb ik bij een firma in vijvers en koikarpers een flexibele rubberen verloopsok 63x50mm gevonden waarmee ik de magnetische koppeling aan de tafelzaag kan monteren.

Magnetische koppeling.003.jpeg

Magneetkoppeling om de stofzuigerslang te verlengen met de spiraalslang.
Magnetische koppeling.004.jpeg

Gr. Eric

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.