Compacte HPVL afzuigunit

Eric H

Nieuw lid
18 nov 2021
22
37
Tiel
Nu het fijnstoffilter voor mijn werkplaats af is wil ik in het najaar mijn bouwstofzuiger vervangen door een zelfbouw HPVL afzuigunit. Na eerst zelf wat schetsen gemaakt te hebben kwam ik op internet het ontwerp van Michael Truppe tegen. Op duitstalige forums kom je allerlei varianten hiervan tegen en David Koening heeft zijn versie uitvoerig beschreven.

absauganlage-20-fuer-heimwerker-bauanleitung.jpg

Ik ben nu met het ontwerp van mijn eigen variant begonnen. Het ontwerp is gebaseerd op: een vacuummotor van een Makita VC4210M, cycloon model 3, stofzuigerzak microvezel HEPA en een Arduino Every voor de besturing. De afmeting van de afzuigunit worden ca. 750x400x400mm (hxbxd). De belangrijkste verschillen met het oorspronkelijke ontwerp zijn:
  • De cycloon is verplaatst naar de zijkant hierdoor kan de aanzuigleiding zonder bochten aan de voorkant van de unit naar buiten gaan;
  • De uitblaasopening heb ik verplaatst naar de achterzijde en er is een subkast toegevoegd voor geluidsdemping;
  • De vacuumotor is van het type bypass en de koelucht van de motor wordt gescheiden van de afzuiglucht;
  • Om de luchtweerstand tussen de cycloon en de stofzak zo klein mogelijk te houden wordt deze gemaakt van getrokken bochten die inlijn staan;
  • En de opvangbak krijgt een venster en in de opvangbak komt led-verlichting
Hieronder de eerste schetsen, het gescheiden houden van de koellucht van de motor en de geluidsisolatie met subkast moet nog verder worden uitgewerkt.

1646479529979.png

1646480392615.png

De besturing wordt voorzien van startautomatiek, volumestroombewaking (min. 20ms) en temperatuurbewaking van de koellucht van de vacuummotor.

Tenslotte nog een vraag: heeft iemand op dit forum ervaring met het ontwerp van Micheal Truppe en wat zijn de ervaringen?

Wordt vervolgd,
Eric
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer en vandikte

mdamsma

Actieve deelnemer
15 mei 2011
277
19
Jelmer
ik heb zijn tekeningen gekocht.
maar nog geen tijd , niet voor nu de prioriteit, gehad om hem te bouwen

Menno
 

Eric H

Nieuw lid
18 nov 2021
22
37
Tiel
Dit project heeft door omstandigheden een tijd stil gelegen maar afgelopen zomer ben ik eindelijk gestart met de bouwen van de afzuigunit. Het ontwerp is flink gewijzigd omdat ik de afzuigunit niet meer onder mijn werkbank wil plaatsen maar gewoon in de ruimte. Het ontwerp hierdoor simpeler, smaller en hoger geworden.

Het ontwerp
De afzuigunit bestaat uit een bovendeel en een benedendeel.
Het benedendeel bestaat uit de opvangbak en de cycloon. In het bovendeel zit de besturing, bediening, motorcompartiment en het luchtfilter. Het bovendeel staat "los" op het benedendeel en om de scheiding tussen beide delen luchtdicht te krijgen zit er 3mm EDPM celrubber tussen.

Als vacuümmotor heb ik gekozen voor de motor van de bouwstofzuiger VC4210 van Makita. Deze vacuümmotor is van het type Peripheral Bypass en om de vacuumlucht te kunnen scheiden van de koellucht zijn er twee motorcompartimenten. Een vacuümmotor-luchtfilter adapter zorgt voor de bevestiging van de luchtfilter en de mogelijkheid om de vacuümmotor te bij een defect te kunnen vervangen.

LVHP Cycloon-stofafzuiging V1.0.001.jpeg

Start van de bouw
Al het freeswerk heb ik buiten in de schaduw 🌞 van de blauwe regen kunnen doen. Hiervoor heb ik gebruik gemaakt van de freesmal van RME Solutions en een Katsu kantentrees. Het frees hulpstuk voor het maken van cirkels heb ik gemaakt van 6mm plexiglas.
LVHP Cycloon-stofafzuiging V1.0.002.jpeg

Op onderstaande foto is de montage van de vacuümmotor-luchtfilter adapter te zien.
LVHP Cycloon-stofafzuiging V1.0.003.jpeg

Het bovendeel begin vorm te krijgen. De luchtpoorten zijn in de zijkanten gefreesd en alle onderdelen worden met lamellen in elkaar gezet.
LVHP Cycloon-stofafzuiging V1.0.004.jpeg

Statische elektriciteit
Op dit forum is al genoeg geschreven over statische elektriciteit, Ik heb gewoon geen zin om een schok te krijgen en daarom heb ik een ESD aansluitpunt opgenomen om de zuigslang te kunnen "aarden". De stroomaansluiting van de afzuigunit zit boven in het bovendeel en ik wilde het ESD aansluitpunt naast aansluiting van de zuigslang plaatsen. Om een elektrische verbinding tussen het boven- en benedendeel te maken heb ik uiteindelijk gekozen om deze zelf te maken met behulp van slotbouten en drukveren. Het aansluitpunt is gemaakt van een M12 slotbout waar m.b.v. een draaibank een gat van 4mm is geboord.
LVHP Cycloon-stofafzuiging V1.0.005.jpeg

De ESD bedrading is weggewerkt in de zijwanden.
LVHP Cycloon-stofafzuiging V1.0.006.jpeg

De ESD bedrading in het benedendeel van de afzuigunit
LVHP Cycloon-stofafzuiging V1.0.007.jpeg

De besturing van de afzuigunit
De besturing van de afzuigunit wordt geregeld door een Arduino Nano Every en is voorzien van startautomatiek, uitschakelvertraging, toerenregeling en temperatuurbewaking van de koellucht. Voor de toerenregeling heb ik gekozen voor de module M240 van Kemo.
LVHP Cycloon-stofafzuiging V1.0.008.jpeg

Het bedieningspaneel en de onderdelen van de besturing.
LVHP Cycloon-stofafzuiging V1.0.009.jpeg

Wordt vervolgt,
Gr. Eric
 
  • Leuk
Waarderingen: EikenHand en Peter de B.

LFlab

Post veel
7 mei 2018
961
306
Rosmalen
Ambitieus project! Netjes gemaakt ook allemaal.
Welk CAD-E programma is dat nou, Kicad? (zelf Eagle gebruiker, wat jammer is, want Autodesk heeft het na de overname de nek omgedraaid)
 

jorisvh

Post veel
interessant project!
ik heb zelf een (volledige) makita vc4210 stofzuiger en vraag me af waarom je die gekozen hebt als basis.
gewoon omdat je die had liggen? of heb je enkel motor als onderdeel gekocht?
(het is een rebadged nilfisk attix 44 maar vermoedelijk is via Makita makkelijker aan onderdelen te komen dan via Nilfisk)
 

Eric H

Nieuw lid
18 nov 2021
22
37
Tiel
Ambitieus project! Netjes gemaakt ook allemaal.
Welk CAD-E programma is dat nou, Kicad? (zelf Eagle gebruiker, wat jammer is, want Autodesk heeft het na de overname de nek omgedraaid)
@LFlab Ik gebruik voor CAD-E inderdaad Kicad en voor de CAD-2D gebruik ik LibreCad.
 
Laatst bewerkt:

Eric H

Nieuw lid
18 nov 2021
22
37
Tiel
interessant project!
ik heb zelf een (volledige) makita vc4210 stofzuiger en vraag me af waarom je die gekozen hebt als basis.
gewoon omdat je die had liggen? of heb je enkel motor als onderdeel gekocht?
(het is een rebadged nilfisk attix 44 maar vermoedelijk is via Makita makkelijker aan onderdelen te komen dan via Nilfisk)
Veel van mijn elektrisch gereedschap is van Makita en ik heb de VC4210 als referentie gebruikt voor het max. debiet en max. onderdruk. Op internet worden veel vacuummotoren aangeboden, met naar mijn mening, vaak met onvoldoende technische specificaties om een goede vergelijking te kunnen maken. Daarom heb ik tenslotte gewoon de vacuummotor bij Kruis te besteld. Bijkomend voordeel is dat de rubberringen bij de levering zitten.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

Eric H

Nieuw lid
18 nov 2021
22
37
Tiel
Deel 2

Nog wat foto's
LVHP Cycloon-stofafzuiging V1.0.014.jpeg

LVHP Cycloon-stofafzuiging V1.0.015.jpeg

De besturing
De besturing zit in het bovenste compartiment en de koelucht wordt door de luchtpoort in het bedieningspaneel aangezogen. De koellucht gaat via de twee luchtpoorten in motorcompartiment 1 weer naar buiten. De toerenregelaar is zo geplaatst dat het koelblok vlak voor één van deze twee luchtpoorten zit.

LVHP Cycloon-stofafzuiging V1.0.016.jpeg

Geluid
Bij de eerste testen bleek de unit veel lawaai te maken. Daarom heb ik in motor compartiment 2 twee U-vormige schotten geplaatst en alle wanden en schotten bekleed met Isosound 250 10mm voor geluidsabsorptie en geluidsisolatie. Het lawaai is al een stuk afgenomen en acceptabel maar ik wil kijken of ik het geluid nog verder kan reduceren.

LVHP Cycloon-stofafzuiging V1.0.017.jpeg
Afwerking
De binnenkant is geschilderd met Rigo Step kurklak 1k Mat en de buitenzijde met Comparant Pura Lakverf hoogglas in de kleur RAL 2004 Zuiver oranje. Het was de eerste keer dat ik de verf van Comparant verf gebruikte, maar na drie keer lakken is het nog steeds niet egaal gedekt. Ik heb geen idee of dit ligt aan, de gekozen kleur ligt of de verf.

Eindresultaat
LVHP Cycloon-stofafzuiging V1.0.018.jpeg

Ontwerp overpeinzingen
Voordat ik met dit project begon was ik onbekend met kunststofbuizen maar algauw kwam ik allerlei drukklassen en materialen tegen. Om de luchtweerstand van de kunststofbuis zo laag mogelijk te houden en te kunnen kiezen uit de verschillen mogelijkheden, heb ik voor mijzelf onderstaande tabel gemaakt.

Ik gekozen om de PP HTSafe buizen van Ostendorf te gebruiken vanwege het afwijkende assortiment aan hulpstukken ten opzichte van de in Nederland gebruikelijke merken.

LVHP Cycloon-stofafzuiging V1.0.010.jpeg

Het gaat eigelijk nergens over omdat in het huidige ontwerp maar 15cm kunststofbuis zit. Wel is de uitzettingscoëfficiënt van PP-H tweemaal zo hoog als PVC. Ik was benieuwd naar de krachten die zouden ontstaan als ik alles vast had gemonteerd. Dus internet afgestruind naar een formule en onderstaande berekening gemaaakt

LVHP Cycloon-stofafzuiging V1.0.011.jpeg

Ik kan niet beoordelen of een kracht van ca. 750N kan worden opgevangen door de constructie. Voor de zekerheid heb ik de cycloon iets naar achteren geplaatst zodat de 15 cm buis in twee delen kon worden gemaakt. De extra manchet kan dan de verandering in lengte van de buis opvangen.

LVHP Cycloon-stofafzuiging V1.0.012.jpeg

Gr. Eric
 

Bijlagen

  • LVHP Cycloon-stofafzuiging V1.0.012.jpeg
    LVHP Cycloon-stofafzuiging V1.0.012.jpeg
    44,5 KB · Weergaven: 8
  • LVHP Cycloon-stofafzuiging V1.0.011.jpeg
    LVHP Cycloon-stofafzuiging V1.0.011.jpeg
    89,3 KB · Weergaven: 12
  • Leuk
Waarderingen: mink, jorisvh en jaap

hdv

Post veel
24 nov 2019
845
441
Noord-Veluwe
Simon van Nachdenksport heeft een paar maanden terug ook zijn eigen afzuigunit gebouwd en kwam na gebruik in de praktijk tot een aantal conclusies waar je mogelijk ook wat aan zult hebben. Niet zozeer qua elektronica, maar wel qua prestaties. Zie

 

jorisvh

Post veel
de thermische uitzetting zou ik niet van wakker liggen.
de 750 N kracht die je uitrekent lijkt veel maar dat is de kracht als het stukje buis 15gr opwarmt terwijl het tussen 2 oneindig starre wanden ingeklemd zit waardoor het 0,36mm wil uitzetten maar effectief 0mm kan uitzetten.
als het tussen 2 oneindig slappe wanden zou zitten, zet het gewoon 36mm uit en wordt de kracht 0N.
in de praktijk zit je tussen de 2 maar de houten omkasting en de plastic cycloon zijn wellicht dichter bij oneindig slappe dan bij oneindig stijve randvoorwaarden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Eric H en Wim Kluck

Eric H

Nieuw lid
18 nov 2021
22
37
Tiel
Simon van Nachdenksport heeft een paar maanden terug ook zijn eigen afzuigunit gebouwd en kwam na gebruik in de praktijk tot een aantal conclusies waar je mogelijk ook wat aan zult hebben. Niet zozeer qua elektronica, maar wel qua prestaties.
@hdv Ook zijn andere filmpjes op Youtube over dit onderwerp zijn interessant. In deel 2 heeft Simon van Nachdenksport luchtkwaliteit meningen gedaan m.b.t de effectiviteit van zijn files voor het reinigen van de rookgassen uit zijn CO2 laser.

Ik heb in het begin ook geexperimenteerd met met meerdere filters om het M-klasse filter te beschermen had ik eerst het idee om nog een stofzuigerzak toe te voegen. Uiteindelijk heb ik de stofzuigerzak weggelaten omdat ik te veel luchtweerstand verwachte. Ik heb geen Anemometer dus ik kan het niet met metingen onderbouwen.

Hier nog een foto van mijn test opstelling. Het taartrooster wordt nu in de keuken gebruikt.
LVHP Cycloon-stofafzuiging V1.0.021.jpeg
 

Eric H

Nieuw lid
18 nov 2021
22
37
Tiel
Even over het schilderen, heb je eerst gegrond en geplamuurd? Schuren en weer gronden, schuren en dan aflakken?
@Wim Kluck Ik heb de volgende werkvolgorde aangehouden: Ontvetten, schuren, gronden, plamuren, schuren, gronden, schuren, lakken, schuren, lakken. En ik heb alleen de grote oneffenheden geplamuurd.

Het effect van niet egaal dekken laat zich beter omschrijven alsof het een water-olie emulsie is. Je ziet kleine (1-2mm) ronde lichte vlekjes. Het is mij niet gelukt het effect goed op een foto te krijgen.

Ik heb zelf nog gedacht aan dat ik de verf onvoldoende geroerd had. De keren daarna heb ik langer geroerd maar dit heeft geen effect gehad.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
527
124
In een cycloon lopen de wervelingen door tot bijna in de denkbeeldige punt aan de onderkant. Daarom zie je bij industriele cyclonen altijd aan onderkant een stuk rechte buis. Die is altijd zolang zijn dat de denkbeeldige punt van de cycloon boven stofopvang, cellensluis etc. ligt.
Bij alle ontwerpen van deze compacte units zie je dat de cycloon direct op de stofopvang geplaatst wordt, wanneer de stofopvang voller raakt vermindert hierdoor het cycloonrendement.
Bij dit soort cyclonen is dit niet al te hoog, hiervoor moet je een lange slanke cycloon hebben, spanen scheiden deze prima af maar fijner stof (schuren) laten ze gewoon door.
 

Eric H

Nieuw lid
18 nov 2021
22
37
Tiel
Is de lade waar het stof in valt luchtdicht afgesloten? Want die staat toch in onderdruk?
De voorkant van het compartiment waarin de opvangbak staat is rondom voorzien van EPDM celrubber 3 mm en wordt met twee knevels vastgezet. Dit heb ik overgenomen uit het ontwerp van Michael Truppe en functioneert prima. Tussen het onderste- en bovenste deel van de unit zit ook dit celrubber. Als er geen lekkage is, zal door de onderdruk de verschillende onderdelen vaster naar elkaar toe worden gezogen.
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
@Wim Kluck Ik heb de volgende werkvolgorde aangehouden: Ontvetten, schuren, gronden, plamuren, schuren, gronden, schuren, lakken, schuren, lakken. En ik heb alleen de grote oneffenheden geplamuurd.

Het effect van niet egaal dekken laat zich beter omschrijven alsof het een water-olie emulsie is. Je ziet kleine (1-2mm) ronde lichte vlekjes. Het is mij niet gelukt het effect goed op een foto te krijgen.

Ik heb zelf nog gedacht aan dat ik de verf onvoldoende geroerd had. De keren daarna heb ik langer geroerd maar dit heeft geen effect gehad.
Is er iets gespoten met olie, teflon of siliconen in de ruimte?
 

Eric H

Nieuw lid
18 nov 2021
22
37
Tiel
Is er iets gespoten met olie, teflon of siliconen in de ruimte?
@Wim Kluck Ik heb alles buiten geschilderd en met de grijse verf (kleurentester van de Gamma) van het bedieningspaneel heb ik het probleem niet. Het enige verschil naast dat het andere verf is dat het bedieningspaneel van MDF is en de rest van de unit is gemaakt van Albassi Falcata multiplex.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.