Mafell MT55 : liniaal 160 + 80 vs volledige plaat

resign

Actieve deelnemer
22 feb 2012
99
0
Drongen, België
Door de interessante Mafell actie verkoop ik mijn festool en stap ik over naar de mafell.
Een vraagje in verband met de geleiderails:

Ik vind een korte liniaal ( bij mafell van 80) vaak wel handig, dus die wil ook graag.
Maar ik vraag me af of het met een liniaal van 160, gekoppeld met een liniaal van 80 in de praktijk lukt om een volledige lengte van een plaat (244) door te zagen zonder de liniaal te moeten verschuiven?
Ik weet, het is 4 cm te kort, maar lukt het in de praktijk om mss 2 cm in het begin en 2 cm op het einde wat vroeger in te zetten, en wat langer door te gaan?

Alvast bedankt!

Laatst bewerkt:

Vigier

Actieve deelnemer
13 jan 2024
133
67
Naarden
Nu heb ik geen Mafell, maar met een beetje logisch redeneren zou ik zeggen van niet. Als ik kijk naar waar de stelwieltjes zitten waarmee je hem 'net niet vast' op de geleiderails kunt zetten, dan zitten die voor en achter het zaagblad. Natuurlijk kun je hem aan het begin half op de rails zetten om te beginnen, maar dan heb je alleen het voorste punt. Dat betekent dat de zaag links en rechts nog wat speling heeft. Dus als je een echt perfect rechte zaagsnede wil hebben over de gehele lengte, dan zou ik dit niet doen.
Ik had bij een ander merk ook eerst twee koppelstukken om een plaat van 244 te kunnen doen, maar twee stuks echt perfect aan elkaar koppelen ging eigenlijk al niet, dan had je op het begin en eindpunt nét een beetje verschil. Toch maar overstag gegaan en een 300cm ding gekocht. Niet makkelijk te handelen, maar echt wel heel fijn. Ik kan niet in jouw portemonnee kijken, maar als je Festool of Mafell geldt uitgeeft aan spullen, dan neem ik aan dat je perfectie nastreeft. Dan zou ik een lange rail kopen, geen geklooi en zeker weten recht over de gehele lengte.

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.077
86
Omgeving Amersfoort
Door de interessante Mafell actie verkoop ik mijn festool en stap ik over naar de mafell.

Ik vind een korte liniaal ( bij mafell van 80) vaak wel handig, dus die wil ook graag.
Maar ik vraag me af of het met een liniaal van 160, gekoppeld met een liniaal van 80 in de praktijk lukt om een volledige lengte van een plaat (244) door te zagen zonder de liniaal te moeten verschuiven?
Ik weet, het is 4 cm te kort, maar lukt het in de praktijk om mss 2 cm in het begin en 2 cm op het einde wat vroeger in te zetten, en wat langer door te gaan?

Alvast bedankt!
mja, in de praktijk smokkel ik met de linealen wel eens wat zoals op de door jouw genoemde manier.

Hierbij ben ik echter niet zo'n fan van het bijna vóór de lineaal starten met de zaag maar ik druk hem soms wel even verder aan het einde. NIet zozeer in het geval van een 244 plaat maar meer als ik 85 moet zagen en de laatste paar cm mis omdat ik liever dus start met de zaag compleet op de lineaal.

maar even buiten de doos gedacht voor je:

Mafell rails zijn duur.....maar ze zijn exact hetzelfde als de geleiderails van BOSCH blauw, de FSN

ik heb op mijn wishlist nog steeds een extra lange lineaal zoals de FSN 2100 of langer waarbij ik een langere even niet zo gauw an terugvinden op de site maar er is iets van een 2700 of zelfs 3000 versie (geweest).

even scrollen voor alle versies en online vind je betere prijzen dan de genoemde adviesprijzen

mboots

Actieve deelnemer
28 jan 2022
134
87
Venlo
Herkenbaar probleem, ik heb 2 rails van 160 gekocht en er 1 op de afkortzaag doorgezaagd op 1 mtr. het rest stuk van 60cm gebruik ik eigenlijk ook heel vaak. Dus wellicht een goede tip?!

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.445
3.048
Klein-Brabant, Vlaanderen
je kan strikt genomen op de plaat invallen
mijn voorkeur is om voor de plaat in te vallen
dan is de machine op snelheid, en op haar definitieve diepte
voor de geleider reken ik op minstens 20 cm voor de plaat
bij voorkeur minstens 20 cm na de plaat om wiebelen te vermijden
plaat van 240 + 20 + 20 = 280
er zijn platen van 250

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.077
86
Omgeving Amersfoort
Herkenbaar probleem, ik heb 2 rails van 160 gekocht en er 1 op de afkortzaag doorgezaagd op 1 mtr. het rest stuk van 60cm gebruik ik eigenlijk ook heel vaak. Dus wellicht een goede tip?!
je brengt me op een idee

op mijn korte rails heb ik meestal zo'n railsquare zitten, voor heel snel en makkelijk afkorten.

maar die rail is 80 en met planken of smal plaatwerk is dat soms net ff te lang, ik denk dat ik in plaats van die nene lange misschien ook nog eens een 2x160 set koop en een 50-60cm stuk eraf zaag.

G.G.

Actieve deelnemer
20 aug 2024
147
79
Wezep
Ik heb ook de mafell mt55 van de actie en heb er later een Bosch 110cm rails bijgekocht.
80cm vind ik net te kort.

Rdl

Post veel
7 okt 2021
1.416
600
hilversum
Je kan de mafell ook op je festool rails gebruiken(en makita etc)
Dus je zou je huige rails kunnen blijven gebruiken voor langere stukken.

• Leuk
Waarderingen: Petrolhead

DitchDeurne

Actieve deelnemer
15 okt 2015
544
173
Deurne
Als je de Mafell verstekaanslag F-WA (lengte (33,5 cm) erbij neemt dan haal je het, heb je wel een extra F-VS nodig ter verbinding, anders neem je een F 110 ipv F 80
Als je nog geen liniaal hebt kunt je de hele set Mafell 209592 kopen
Wel bijna net zo duur als de invalzaag...

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
743
178
Oss

4 cm tekort en de andere 30 cm dan. Rail moet langer zijn omdat de zaag invalt. De geleiding op de zaag moet je vanuit gaan. Meestal heb je ongeveer 15 a 20 cm extra lengte aan beide zeide nodig

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.