Mafell Erica 60E

Ron J

Actieve deelnemer
3 apr 2022
27
10
KERKRADE
Beste leden,

Ben van plan een Mafell Erica 60E aan te schaffen er staat een goed aanbod op internet met schuiftafel en extra zaagblad. Als ik ga rechercheren op internet vind ik verdacht weinig over deze machine. Hoewel Mafell toptop zou zijn schijnt er een soort van embargo te zijn op reviews, youtube of wathever. Ik vraag me af hoe dat komt. Wie kan me meer over de machine vertellen en heeft er ervaring mee. Met name de zaaghoogte afgezet tegen feitelijke zaagprestatie bij bijvoorbeeld schulpen. Afstelling etc. etc.

Ik ben benieuwd naar jullie rectie en wil me er op voorhand alvast voor bedanken!

Grts

Ron
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.452
397
Dordrecht
Beste leden,

Ben van plan een Mafell Erica 60E aan te schaffen er staat een goed aanbod op internet met schuiftafel en extra zaagblad. Als ik ga rechercheren op internet vind ik verdacht weinig over deze machine. Hoewel Mafell toptop zou zijn schijnt er een soort van embargo te zijn op reviews, youtube of wathever. Ik vraag me af hoe dat komt. Wie kan me meer over de machine vertellen en heeft er ervaring mee. Met name de zaaghoogte afgezet tegen feitelijke zaagprestatie bij bijvoorbeeld schulpen. Afstelling etc. etc.

Ik ben benieuwd naar jullie rectie en wil me er op voorhand alvast voor bedanken!

Grts

Ron
Ik heb alleen met demo's gespeeld. Maar op basis daarvan schaal ik de zagen wel hoger in dan mijn CS70. Gewoon heel stabiel en nu ook met verbeterde fence te verkrijgen dacht ik en daarmee is het wel de top van de bouwzagen.
Of een zaag geschikt is hangt trouwens niet alleen af van de kwaliteit, maar vooral van wat je ermee wilt doen....
 
Ik heb de Erica 60 en ben er tevreden over. Hij zaagt als je het hout rustig begeleid door alle houtsoorten tot een hoogte van 60mm. Ik gebruik hem veel voor het zagen van segmenten. Veel hulpstukken maak en ontwerp ik zelf voor deze machine. Als ik meer ruimte had zou ik wel gaan voor een zaagtafel met gietijzeren blad.
Je moet je wel afvragen/controleren of een 2e hands niet afgeragd is.
 

Ron J

Actieve deelnemer
3 apr 2022
27
10
KERKRADE
Dank jullie voor de snelle reacties.

Ik lees gelukkig veel positieve reacties, had ook niet anders verwacht maar ben wel een beetje verbaasd dat er zo weinig review etc te vinden is over een merk dat toch tot de top in dit segment zou moeten horen. Volgens mij zitten Mafell en Festool wel erg op de pieken voor wat er op internet gepubliceerd word.

Ik heb maar beperkt plaats dus een grotere tafel past niet. Ik werk nu met een Metabo TK 1256 en ben hier erg tevreden over. Maar. Verstek en andere precisie mis ik. Aangezien ik nu vooral werk aan kleinere formaat werkstukken wil ik met name hierin vooruitgang boeken.
Festool heb ik overwogen maar de Metabo en de Mafell liggen qua machine en werkblad veel dichter bij elkaar en...het oog wil ook wat, Festool vind ik nu niet bepaald mooi ogen.
De machine die ik waarschijnlijk ga kopen ziet er uitstekend uit 2015 en schuiftafel is van 2022 plus twee zaagbladen Freud en Mafell.
Ik ben erg benieuwd naar de aanpassingen waarover Nico spreekt en zal hier zeker nog op terug komen.

Als jullie het op prijs stellen zal ik t.z.t wat foto's met jullie delen.

Grts Ron
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.649
703
Antwerpen
zelf heb ik een 2de handse Erica 85 en ben er zeer tevreden over
- ook mijn werkplaats is te klein voor een paneelzaag, zelfs geen plaats voor de Erica schuiftafel
- uitgebreid met een In2Tools, wat wel een meerwaarde is, zeker ook icm een (chinese) miter
 

Ron J

Actieve deelnemer
3 apr 2022
27
10
KERKRADE
Hoi Charel, heb die mogelijke uitbreiding opgezocht. Past echter helaas niet op de Mafell 60. Wel interessant dat er mogelijkheden zijn die ikzelf helemaal niet gezien of gevonden heb. Ik moet me schijnbaar nog meer verdiepen in de mogelijkheden die er zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.