Machine aan/uit schakelaar met . . .

Eric H

Nieuw lid
18 nov 2021
22
37
Tiel
Dit is mijn eerste werkstuk dat ik op het forum post en het bevat 0% hout. Het is een Machine aan/uitschakelaar met nulspanningsbeveiliging en inschakelautomaat.

Ik werk vaak met handgereedschap zoals een bovenfrees of cirkelzaag die ik ' vast' opstel in een workmate. Ik had behoefte om het gereedschap veilig te kunnen in/uit schakelen en het automatisch inschakelen van de bouwstofzuiger. Om de veiligheid nog verder te vergroten wou ik ook nog een nulspanningsbeveiliging toevoegen.

Het eindresultaat is eigelijk heel simpel en ik heb er al veel plezier aan beleeft. Ook in combinatie met mijn afkortzaag,

Mvg.
Eric

MachineAanUitSchakelaar001.png
 

Bijlagen

  • MachineAanUitSchakelaar_goed.pdf
    4,1 MB · Weergaven: 246

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
639
303
Het Groene Hart
Netjes hoor.

Wat mij betreft mag je de volgende keer de foto's ook wel in een post zetten in plaats van in een pdf bestand.
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Inderdaad netjes gemaakt en zeker handig.

Er zit wel een risico aan deze oplossing als je de aangesloten gereedschappen niet alleen stationair maar ook nog handmatig gebruikt. Je moet namelijk in stationair gebruikt de schakelaar op je gereedschap continu ingeschakeld zetten. Schakel je nu mbv de nullastschakelaar de boel uit en je laat de gewone schakelaar ingeschakeld dan gaat je machine meteen draaien als je hem later zonder nadenken in een gewoon stopcontact steekt.

Gr Ed
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.852
904
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik heb ook zoiets - voor mijn Metabo 1229 bovenfrees, die vast in een Woodrat zit gemonteerd. Maar lang niet zo gelikt. Ik heb de nullastschakelaar ingebouwd in een houten kastje zonder onderplaat... Hij staat permanent op het alu profiel van de 'rat.
 

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
214
117
Kleine tip: gebruik volgende keer geïsoleerde kabelschoenen. Nu heb je een open Fase en Nul vlak naast elkaar hangen.
Ja, het is een dicht doosje, maar echt netjes is het niet.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Is die rode knop niet voldoende? Uit is uit toch?
Nee, niet als officiële noodstop.
Dat moet een knop zijn die duidelijk groot is en verder uitsteekt, en dus niet te missen is als je ‘m blindelings moet vinden bij een noodgeval. En die ook echt bewust ontgrendeld dient te worden na gebruik, anders dan puur het opnieuw aanzetten van de machine.
 

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
361
136
Tja… Wel handig ding eigenlijk. Is dit niet compleet te koop ergens? Lijkt mij dat er wel een markt voor is.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.998
823
Omgeving Leiden
Nee, niet als officiële noodstop.
Dat moet een knop zijn die duidelijk groot is en verder uitsteekt, en dus niet te missen is als je ‘m blindelings moet vinden bij een noodgeval. En die ook echt bewust ontgrendeld dient te worden na gebruik, anders dan puur het opnieuw aanzetten van de machine.
Dankjewel voor de uitleg.
Maar dan zou de noodstop dus eigenlijk ook op een vaste plaats moeten zitten, denk ik. Zodat je altijd 'weet' waar die zit. De kast kan steeds ergens anders ligggen.
Maar goed ik begrijp je punt en het kan zeker geen kwaad om daarmee dit mooie ontwerp beter te maken.
 

jorisvh

Post veel
Mooi!
Van deze 60144C6C-05D7-4566-87A3-153BE8A46026.jpeg
bestaan versies met noodstop 1638598665041.jpeg1638598689709.jpeg1638598811431.jpeg
Zoeken naar KJD18, bvb deze


Ik vermoed dat de machine in de master gaat en de bouwstofzuiger in de slave zodat de stofzuiger aan/uit gaat als de machine aan/uit gaat. Maar als de machine altijd in aan moet staan om die te kunnen bedienen met deze schakelaar, waarom dan nog een master/slave?
Zie ik iets over het hoofd? Zit er misschien een tijdsvertraging op om startstroom te beperken?
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.923
848
Oss
Ik zou de noodstop niet op een vaste plaats willen hebben, hoewel dit in een bedrijf natuurlijk anders ligt, omdat hier meerdere personen aanwezig zijn.
Zelf zou ik hem met mijn handen en of voeten willen kunnen bedienen, immers als je iets met twee handen vast hebt en je ziet dat het niet helemaal naar wens gaat vind ik het wel handig om de machine met een voet of knie uit te kunnen schakelen.
Heb er nu een liggen met een gewoon stopcontact en schakelaar en de werkt wel, maar is niet optimaal.
Moet dus nog een keer een echte maken:p
 

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
294
119
1638598665041-jpeg.111092

Dat vind ik zo'n ondingen. In de praktijk laat ik/je de "klep" altijd omhoog staan, dus als je de noodknop zou nodig hebben, staat hij omhoog. Doe je de klep netjes omlaag, moet je elke keer de klep weer omhoog doen om de machine aan te zetten. (dus ik haal de (nood)klep er altijd vanaf)

Ik zie dit ook meer als een "truk"van fabrikanten om zo goedkoop mogelijk aan regels te voldoen,.

prod1_5001.jpg

Deze is al een stuk handiger.

Of een extra element toevoegen
image.jpg
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
728
288
RegioRotterdam
Ik gebruik voor mijn draaibankje een mobiele aardlek schakelaar als herstartbeveiliging en noodstop. Nadat ik de stekker in het stopcontact heb gestoken moet ik hem resetten voordat ik de bank kan inschakelen. De test knop werkt ook als noodstop.
 

jorisvh

Post veel
Er is ook een KJD12, die is voor 1 fase en de KJD18 voor 3 fase als ik mij niet vergis.
Volgens mij bestaan beiden in 1ph en 3ph versies.
De KJD12 heeft 4 of 6 pinnen en is aan/uit met NVR. Die zou inderdaad volstaan hier.
De KJD18 heeft er 5 of 7. Er is een extra A1 die je kan gebruiken om andere veiligheden in serie te zetten met de NVR (bvb thermische beveiliging, detectie van open deksels, ….
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.