LUREM C20 / Export

Cold_

Nieuw lid
1 okt 2022
20
2
Limburg (België)
Beste,

Onlangs een LUREM C20 / Export houtcombiné aangekocht, maar helaas ontbreken er een paar onderdelen. Ergens wel logisch voor een ding van plus minus 45 jaar oud, maar wil toch een poging doen om de ontbrekende onderdelen te verzamelen of als alternatief na te maken om terug een volledige machine te hebben.

De handleiding heb ik ondertussen ook.

Op het marktplaats onderdeel van dit forum staat alvast een zoekertje met de vraag of er nog iemand onderdelen voor deze machine heeft en wil verkopen.

Zijn er op dit forum mensen die een LUREM C20 / Export in bezit hebben ?
Zou er iemand zo vriendelijk willen zijn om van onderstaande onderdelen een foto te posten terwijl ze op de machine staan ?

- Afschermkap zaagblad
- Afschermkap schaafmessen + bevestiging
- Accessoires voor frees : bevestigingen afschermkap / veiligheidsgeleiders

Foto's van deze onderdelen op een ander type LUREM machine van 1970 - 1980 zijn uiteraard ook waardevol aangezien ik vermoed dat dit wel soortgelijke onderdelen gaan zijn.

Dank u
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.105
2.613
Kan je foto's plaatsen van wat je nu hebt? Als ik het goed begrijp ,zijn de belangrijke onderdelen die je mist, een poelie en de freesgeleiding. Een zaagkap en een afdekking van de schaafmessen kan je van een andere machine pas maken.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.105
2.613
Er staat op marktplaats nog een lurem frees zonder motor. Misschien kan je daar wat mee.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
De handleiding heb ik ondertussen
Foto's van deze onderdelen op een ander type LUREM machine van 1970 - 1980 zijn uiteraard ook waardevol aangezien ik vermoed dat dit wel soortgelijke onderdelen gaan zijn.
staan in die handleiding geen tekeningen ?
- Afschermkap zaagblad
- Afschermkap schaafmessen + bevestiging
- Accessoires voor frees : bevestigingen afschermkap / veiligheidsgeleiders
buiten de veiligheidsgeleiders kan je al die onderdelen zelf maken of van een ander merk kopen
en dan nog . . . wat bedoel je met veiligheidsgeleiders ?
 

Cold_

Nieuw lid
1 okt 2022
20
2
Limburg (België)
Alvast dank u wel voor de reacties

Onderdelen waar ik naar op zoek ben :

- Riemschijf motor diameter 36 mm
- Afschermkap zaagblad - Zie aanduiding 1 op foto
- Afschermkap schaafmessen + bevestiging - Zie aanduiding 2 op foto
- Accessoires voor frees : bevestigingen afschermkap / veiligheidsgeleiders:

De afbeelding met aanduiding 3 (montage presseurs) komt uit de handleiding, maar ik vat niet helemaal wat ermee bedoeld word. Is er iemand die dit wil verduidelijken ?

De afbeelding met aanduiding 4, is dit de volledige en juiste opstelling voor het frezen ?

Ik heb zelf 2 enkel assen die door middel van een kuisstuk verbonden zijn en waarop een plastic beschermkap zit om voor de freeskop te plaatsen
 

Bijlagen

  • Knipsel.JPG
    Knipsel.JPG
    59,8 KB · Weergaven: 20
  • Topie_2.jpg
    Topie_2.jpg
    71,5 KB · Weergaven: 20
  • Example_2a.jpg
    Example_2a.jpg
    77,3 KB · Weergaven: 20

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.105
2.613
plaatje 4 is een freeskap met aandrukkers. Maar niet voor jouw machine. Op je eerste foto zie je dat de machine een gecombineerde geleider heeft voor zowel de vlakbank, als de frees. Op het middelste plaatje zie je een voor en boven aanzicht van die geleider. Boven op die geleider zit een verstelbare frees afscherming. Die doet niets met het hout, die is er om je vingers te beschermen. Beetje het zelfde idee als bij de oude scheppach freestafels. De aandrukkers lijken in de tafel te worden geschroefd .
 

Cold_

Nieuw lid
1 okt 2022
20
2
Limburg (België)
Dank u wel voor de reactie.
Enig idee hoe de aandrukkers er moeten uitzien ? Zijn deze van hetzelfde principe als op plaatje 4 ?
Probeer uit te vinden wat ik nog ontbreek.

Zou handig zijn moest er hier iemand meelezen die dezelfde machine heeft of een andere LUREM met dezelfde opstelling en een plaatje zou kunnen posten van het principe van de aandrukkers
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.105
2.613
Lijkt me niet echt boeiend. Als ze niet bij je machine zitten, zal je iets anders moeten gebruiken. De kans dat je ze nog ergens vindt, voor zo'n oude machine is dicht bij 0. Heb je geen foto's van je machine? Dat werkt gewoon makkelijker dan waarzeggen met een kristallen bol.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Enig idee hoe de aandrukkers er moeten uitzien ? Zijn deze van hetzelfde principe als op plaatje 4 ?
alle freeskappen met aandrukkers zijn volgens hetzelfde principe gebouwd
het enige verschil is of de delen uit hout of metaal zijn + de afmeting van de centrale kop + de plaats waar de 2 stangen in de tafel draaien
voor dat laatste kan je 2 nieuwe gaten in je (gietijzeren ?) tafel boren, en daar draad in trekken
maw je komt met eender welke kap van eender welk merk weg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.