lunchbox vandiktebank (spiralcutter) met shopvac en cycloon? advies / mening gevraagd

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
254
102
Hallo Houtmak(k)ers,

Ik zou graag even putten uit de oneindige bron wijsheid (en meningen) op het forum.
Het bij velen bekende ruimte probleem dwingt me om wat consessies te doen en ik heb de volgende gedachte.
Kan ik volstaan met een normale (festool) shopvac met een cycloon afscheider wanneer ik een lunchbox vandiktebank gebruik?
Ik begrijp dat bij een normale VD bank vanwege de grote spanen en de hoeveelheid daarvan normaal een hoog volume afzuiging met juist wat minder druk gewenst is. Echter vanwege ruimte gebrek zou het me mooi uitkomen wanneer ik de festool CS VA afscheider op de al aanwezige afzuiging kan plaatsen en die combo gebruik als afzuiging voor een lunchbox VD bank zoals bijv de makita 2012NB. Er zijn andere kandidaten maar deze is de kleinste uit de VD bankjes die ik overweeg. Wat dan inmiddels tot de mogelijkheden behoort is daar een spiralcutter inzetten zoals vast bekend is. Omdat deze aangepaste VD bank daarmee veel kleinere spanen maakt vroeg ik me dus af of ik dan voldoende zou hebben aan de genoemde afzuiging?
Ja dit is ook zeker een dure optie (bij elkaar al vlot over de 1000,- euro) maar iets anders gaat niet passen en de besparing die ik zou hebben op het niet kopen van een hoog volume afzuiging zou ik dan kunnen gebruiken voor de spiralcutter. Ik gebruik hoofdzakelijk handgereedschap en alle andere powertools kunnen gebruikt worden icm de al bestaande afzuiging. Dus graag hoor ik jullie mening en advies mbt dit plan.

mvg niels
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.136
2.624
Ik denk niet dat het verder een groot probleem is, maar schaafkrullen nemen een hoop ruimte in. Dus als je zo'n klein vaatje onder je cycloon hebt, zal je hem regelmatig moeten legen. Ik had voor ik een grote afzuiger had, een grote starmix met rvs ton achter mijn spilfrees staan en dat werkte ook probleemloos. Wel met een 48mm slang. Alleen steeds als je lekker aan het frezen was, zat de ketel weer vol en daarna dus ook de slang. Dat was onhandig, want het filter zat dan helemaal vast in de ketel door de houtkrullen.
 

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
254
102
Wellicht is de hier veelbesproken camvac van Baptist iets voor je?:

Ja die heb ik op het oog gehad maar dan de 55L. En dan wanneer mijn plan zoals hierboven besproken niet zou werken. Want met zo'n vat ben ik dus weer veel ruimte kwijt.
 

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
254
102
Ik denk niet dat het verder een groot probleem is, maar schaafkrullen nemen een hoop ruimte in. Dus als je zo'n klein vaatje onder je cycloon hebt, zal je hem regelmatig moeten legen. Ik had voor ik een grote afzuiger had, een grote starmix met rvs ton achter mijn spilfrees staan en dat werkte ook probleemloos. Wel met een 48mm slang. Alleen steeds als je lekker aan het frezen was, zat de ketel weer vol en daarna dus ook de slang. Dat was onhandig, want het filter zat dan helemaal vast in de ketel door de houtkrullen.
Dat zou dan een bewuste keuze zijn als ik dit zou gaan doen. Maar mijn projecten zijn allemaal relatief klein en er gaan geen planken van meters lengte doorheen. Denk aan humidor's, sieradenkistjes, frames en lijsten etc.
 

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
88
36
Almen aan zee
Als je niet grote happen spanen in één keer gaat schaven / de volle breedte van je VDbank gebruikt
moet het goed kunnen.
Zeker met een spiralcutter erop
 

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
254
102
Als je niet grote happen spanen in één keer gaat schaven / de volle breedte van je VDbank gebruikt
moet het goed kunnen.
Zeker met een spiralcutter erop
Nee het zullen eerder smallere plankjes zijn, bedankt v je reactie
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.719
2.581
Gaanderen
Ik heb een lunchbox met spiral cutter messen. Het gaat met mijn festool ct 26. Inderdaad niet te veel afnemen en geen lange planken. Wel heb ik er een 37mm slang op. Ze ik mijn grote afzuiger erop dan merk ik wel een groot verschil. Dan worden nagenoeg alle spanen afgezogen. Met de stofzuiger net wat minder. Ja ruimte is bij mij ook een groot probleem maar ik heb toch gekozen voor een stationaire afzuiger want daar kunnen ook meer machines tegelijker tijd op. Niet dat ik dat al een keer gebruikt heb hoor.
 

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
254
102
Ik heb een lunchbox met spiral cutter messen. Het gaat met mijn festool ct 26. Inderdaad niet te veel afnemen en geen lange planken. Wel heb ik er een 37mm slang op. Ze ik mijn grote afzuiger erop dan merk ik wel een groot verschil. Dan worden nagenoeg alle spanen afgezogen. Met de stofzuiger net wat minder. Ja ruimte is bij mij ook een groot probleem maar ik heb toch gekozen voor een stationaire afzuiger want daar kunnen ook meer machines tegelijker tijd op. Niet dat ik dat al een keer gebruikt heb hoor.
bedankt voor je antwoord wim, welke lunchbox / spiralcutter combo heb je genomen? Ik vind die shelix erg duur incl import etc. FindbuyTool lijkt een betaalbare optie te hebben met goede reviews.
 

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
254
102
Vandikte bank van IMG via Baptist en vlakbank van shinko via Dictum. Ze doen het prima maar maken veel geluid.
Ja die ken ik beiden maar daar lees ik van dat dan beschouwd worden als “niet echte” spiralcutters omdat de messen op een lijn zitten en niet in een spiraal. Maar jij hebt er dus goede ervaringen mee wim? Shinko heeft toch ook zo’n vdb als IMG
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.719
2.581
Gaanderen
Ja shinko heeft er ook een. Resultaat is goed. Nadeel maakt veel herrie. Helemaal met stationaire afzuiging. Voordeel het past in mijn werkplaats en ik heb 2 afzonderlijke machines. Hoewel ik de grootste vlakbank van shinko heb is boven de 140 cm lang wel een uitdaging als je alleen bent. Ik kan ook niet even om de machine heenlopen.
 

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
254
102
Ja shinko heeft er ook een. Resultaat is goed. Nadeel maakt veel herrie. Helemaal met stationaire afzuiging. Voordeel het past in mijn werkplaats en ik heb 2 afzonderlijke machines. Hoewel ik de grootste vlakbank van shinko heb is boven de 140 cm lang wel een uitdaging als je alleen bent. Ik
kan ook niet even om de machine heenlopen.
Hoi Wim
Heb je gekozen voor Alu of ijzeren tafels? En gaat dat goed qua motor? ik begreep dat in de grote vlakbank dezelfde motor zit als in de kleinere en dat deze dus harder moet werken in de grotere vlakbank? Ik ben erg benieuwd naar die shinko's. Volgens mij hebben veel merken dezelfde vlakbank (als in: van dezelfde fabrikant) want Grizzly en nog een aantal anderen hebben precies deze vlakbank maar in andere kleuren. En in de USA natuurlijk die andere beschermer die opzij draait op een as. Hoe is de bouwkwaliteit? EN als laatste, heb je er nog HSS mesjes op zitten of al vervangen voor carbide?

mvg
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.998
822
Omgeving Leiden
Hoi,
Hier heb ik een festo midi stofzuiger met 55 mm slang en een makita 2012 nb met rechte messen, met daartussen een thien afscheider, een platte cycloonzeg maar.
Dat gaat prima, de meeste spanen worden afgezogen. De meeste, want een aardige hoeveelheid weet aan het vacuum te ontsnappen en wordt aan de invoerzijde van de machine uitgespuugd.
Door aan die kant een flapje te maken van een stukje canvas oid waarmee de invoerzijde grotendeels wordt afgesloten, blijven de spaanders in de buurt van de machine. Of een sterkere stofzuiger verschil gaat maken betwijfel ik, de afzuiging op de makita is eigenlijk een lange halve buis met een flinke diameter, zodat je een grote doorlaat hebt waardoor de onderduk / luchtstroom afneemt op die plek.
 

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
254
102
Hoi,
Hier heb ik een festo midi stofzuiger met 55 mm slang en een makita 2012 nb met rechte messen, met daartussen een thien afscheider, een platte cycloonzeg maar.
Dat gaat prima, de meeste spanen worden afgezogen. De meeste, want een aardige hoeveelheid weet aan het vacuum te ontsnappen en wordt aan de invoerzijde van de machine uitgespuugd.
Door aan die kant een flapje te maken van een stukje canvas oid waarmee de invoerzijde grotendeels wordt afgesloten, blijven de spaanders in de buurt van de machine. Of een sterkere stofzuiger verschil gaat maken betwijfel ik, de afzuiging op de makita is eigenlijk een lange halve buis met een flinke diameter, zodat je een grote doorlaat hebt waardoor de onderduk / luchtstroom afneemt op die plek.
Thanks! Ik heb de CT26 dus iets groter maar ben nu toch gegaan voor een grote afzuiging. Ik had net voldoende ruimte voor de camvac 55L (2000Watt) dus dat zou helemaal goed moeten gaan, Om beide motoren te kunnen gebruiken moet ik wel de 100mm slang gebruiken en dus moet er nog een verloop komen naar 75mm buitenmaat voor de 2012NB.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.719
2.581
Gaanderen
Hoi Wim
Heb je gekozen voor Alu of ijzeren tafels? En gaat dat goed qua motor? ik begreep dat in de grote vlakbank dezelfde motor zit als in de kleinere en dat deze dus harder moet werken in de grotere vlakbank? Ik ben erg benieuwd naar die shinko's. Volgens mij hebben veel merken dezelfde vlakbank (als in: van dezelfde fabrikant) want Grizzly en nog een aantal anderen hebben precies deze vlakbank maar in andere kleuren. En in de USA natuurlijk die andere beschermer die opzij draait op een as. Hoe is de bouwkwaliteit? EN als laatste, heb je er nog HSS mesjes op zitten of al vervangen voor carbide?

mvg
Ik heb stalen tafels. Nee ik heb de messen nog niet vervangen. Wat voor mij het belangrijkste was of de geleider netjes haaks te krijgen was. Dat is bij die hele goedkope vaak nauwelijks mogenlijk. hier geen enkel probleem. Nu probeer ik altijd zoveel mogenlijk hout over te houden, dus ik neem niet meer dan 1 mm tegelijk af. Met 20 cm eiken 1 mm afnemen gaf geen probleem de lengte van het hout was wel een uitdaging. Dat wist ik van te voren want de tafels zijn kort in vergelijking met de grotere stationaire machines.
Ik heb ook het idee dat veel van die machines veel op elkaar lijken.
In de beschrijving van de igm ps 33 staat dat ze met carbide reserve messen geleverd worden en de messen met diamant geslepen kunnen worden. Hierna heb ik mijn vlakbank besteld en ging er vanuit dat deze ook HM messen hebben. Dus ik weet nu dat er HSS messen op zitten waar ik dus niet vanuit ging.
 
  • Leuk
Waarderingen: nelus

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
254
102
Ik heb stalen tafels. Nee ik heb de messen nog niet vervangen. Wat voor mij het belangrijkste was of de geleider netjes haaks te krijgen was. Dat is bij die hele goedkope vaak nauwelijks mogenlijk. hier geen enkel probleem. Nu probeer ik altijd zoveel mogenlijk hout over te houden, dus ik neem niet meer dan 1 mm tegelijk af. Met 20 cm eiken 1 mm afnemen gaf geen probleem de lengte van het hout was wel een uitdaging. Dat wist ik van te voren want de tafels zijn kort in vergelijking met de grotere stationaire machines.
Ik heb ook het idee dat veel van die machines veel op elkaar lijken.
In de beschrijving van de igm ps 33 staat dat ze met carbide reserve messen geleverd worden en de messen met diamant geslepen kunnen worden. Hierna heb ik mijn vlakbank besteld en ging er vanuit dat deze ook HM messen hebben. Dus ik weet nu dat er HSS messen op zitten waar ik dus niet vanuit ging.
shinko staat bij deze op mijn lijstje dus als er een vlakbank komt dan is dit een kanshebber. Bedankt voor je antwoorden wim. mvg niels
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.