Luchtfilter zelf maken en/of kopen?

Mark84

Actieve deelnemer
20 mrt 2018
59
18
Arnhem
Hi mensen misschien stel ik nu een gekke vraag.. maar ik zit al tijdje te denken om een RP AC400 te kopen voor in mijn werkplaats maar liep hier nu tegen aan.


Die hebben blijkbaar ook een PM2.5 rating waardoor ze volgens mij net zo veel filteren tot 1um (micron) als dat de record power luchtfilters doen..

Twijfel een beetje om niet gewoon geld in mijn zak te houden en zelf een filter te bouwen op basis van losse filters van Ikea bijvoorbeeld.

Wat zijn jullie gedachten en/of idee hier over?

Gr. Mark
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
Ons forumlid Kor (@kiesvoorhout ) heeft mooie filters ontwikkeld, daarvan heb ik er ook eentje gebouwd en hangen. werkt super!
Hij kan vast ook uitleggen waarom de Ikea filter iets moois is, maar niet effectief (genoeg) voor in een houtwerkplaats.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mark84

Mark84

Actieve deelnemer
20 mrt 2018
59
18
Arnhem
@kiesvoorhout wil best graag het forum van 30 pagina's doorlezen maar is het voor jou makkelijk om hier eens kort op te sommen waarom je inderdaad bijvoorbeeld niet moet gaan voor een filter van de Ikea tov anders filters??

@jelmer het gaat mij eigenlijk nooit om kosten te besparen maar vooral om te kijken hoe werkt een oplossing, waarom werkt het zo en als je het zelf met hout kan maken waarom niet (vind ik iig leuk)... wel moet ik zeggen dat ik bijv. de filters van record power erg duur vind en ben dan ook tegelijk nieuwsgierig waar dat hem in zit? Dus als je zelf iets kan bouwen / kan kopen van iemand wat net zo effectief en/of beter werkt met misschien wel wat goedkoper te vervangen filters, waarom niet :)
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.142
Fryslân
Kort uitgelegd, de filters van Kiesvoorhout filteren veel kleinere deeltjes, dan de filters die jij op het oog hebt. Ik heb er ook een voorfilter bij om het groffere alvast te scheiden.

En wat zelfbouw betreft, je mag er zelf een kast omheen bouwen ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Mark84

Mark84

Actieve deelnemer
20 mrt 2018
59
18
Arnhem
Kort uitgelegd, de filters van Kiesvoorhout filteren veel kleinere deeltjes, dan de filters die jij op het oog hebt. Ik heb er ook een voorfilter bij om het groffere alvast te scheiden.

En wat zelfbouw betreft, je mag er zelf een kast omheen bouwen ;)
Maar hoeveel kleiner dan 1um kan het nog worden.. ben met je eens van voor filter
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.142
Fryslân
Daarom is het wel interessant om het topic door te lezen. Het is wat leeswerk, en veel doorscrollen, maar er staat een hoop leuke info en discussies in!

Korte quote van Kor

Ik gebruik een eindfilter klasse F9 (volgens EN779 getest) en die filtert minimaal 85% deeltjes van 0,4 micron af.
 

Mark84

Actieve deelnemer
20 mrt 2018
59
18
Arnhem
Na veel lezen toch besloten ivm 3 standen, timer, afstandsbediening en het feit dat het een kant en klare oplossing is voor 189 euro hem in de winkel te gekocht. Dan kan ik nul mijn tijd spenderen aan andere project ipv het bouwen van dit filter :)

Lang verhaal kort volgens mij gaat dit doen wat ik zoek, de lucht in mijn werkplek "schoner" maken wanneer ik daar met hout aan het werk ben.

Bedankt allemaal voor input en tips
 
Laatst bewerkt:

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Ik ben een tijdje in de werkplaats geweest en daardoor niet op het forum.
Lees zojuist dit artikel over IKEA filters.
Hier kan ik kort over zijn:
Niet geschikt voor de werkplaats, omdat je dan iedere week nieuwe filters moet plaatsen.
Dit ontwerp is voor de huiskamer met een lage stofconcentratie. Gebruikte filterklasse lijkt mij voldoende.

En over de Record Power:
Jammer dat ik te laat ben met reageren, maar deze ZA-400 unit is onvoldoende.
De gebruikte filters houden te weinig fijnstof tegen. Het gebruikte fijnfilter laat zeker 50 % deeltjes vanaf 10 micron door. Ik heb hierover contact gehad met RecordPower UK, maar men wil daar niet reageren op mijn kritische vragen.
Ik ben trouwens nog bezig een filterset voor de AC-=400 te ontwikkelen die wel goed is.
Probleem is echter de gebruikte ventilator die een lage statische druk heeft in zo'n kleine kast.

Advies:
Neem een goede reiniger, die zijn heus wel te koop. Helaas betaal je dan de hoofdprijs en daarom bied ik de mogelijkheid met kwaliteits filters zelf een unit te bouwen die bij veel forumleden al meer dan 8 jaar draait zonder nieuwe filters te plaatsen.

Groet,

Kor
 
  • Leuk
Waarderingen: Mark84

Mark84

Actieve deelnemer
20 mrt 2018
59
18
Arnhem
Ik ben een tijdje in de werkplaats geweest en daardoor niet op het forum.
Lees zojuist dit artikel over IKEA filters.
Hier kan ik kort over zijn:
Niet geschikt voor de werkplaats, omdat je dan iedere week nieuwe filters moet plaatsen.
Dit ontwerp is voor de huiskamer met een lage stofconcentratie. Gebruikte filterklasse lijkt mij voldoende.

En over de Record Power:
Jammer dat ik te laat ben met reageren, maar deze ZA-400 unit is onvoldoende.
De gebruikte filters houden te weinig fijnstof tegen. Het gebruikte fijnfilter laat zeker 50 % deeltjes vanaf 10 micron door. Ik heb hierover contact gehad met RecordPower UK, maar men wil daar niet reageren op mijn kritische vragen.
Ik ben trouwens nog bezig een filterset voor de AC-=400 te ontwikkelen die wel goed is.
Probleem is echter de gebruikte ventilator die een lage statische druk heeft in zo'n kleine kast.

Advies:
Neem een goede reiniger, die zijn heus wel te koop. Helaas betaal je dan de hoofdprijs en daarom bied ik de mogelijkheid met kwaliteits filters zelf een unit te bouwen die bij veel forumleden al meer dan 8 jaar draait zonder nieuwe filters te plaatsen.

Groet,

Kor
Kot bedankt voor je reactie, maar heb je dat gemeten want als ik record power mag geloven filter deze ook de kleine deeltjes.

Als ik voor een ruimte van 55m3 een filter wil hebben wat zou dat ongeveer kosten.??

Gr mark
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Kot bedankt voor je reactie, maar heb je dat gemeten want als ik record power mag geloven filter deze ook de kleine deeltjes.

Als ik voor een ruimte van 55m3 een filter wil hebben wat zou dat ongeveer kosten.??

Gr mark

Mark,
Je mag Record Power best geloven, maar ik ken de filters die zij toepassen en die zijn niet geschikt voor fijnstof.
Het filteroppervlak is veel te klein en het gebruikte medium is onvoldoende fijn om fijnstof tegen te houden.
Ik gebruik met reden filters met een groot oppervlak, ook om de luchtweerstand laag te houden zodat de ventilator lang zijn werking behoudt. Daarnaast gebruik ik F9 ( ISO ePM 1 85%) in plaats van de M6/F7 (ISO ePM 10 50/90%) Natuurlijk doet zo''n filter wel iets en het kan altijd beter. HEPA filters kunnen ook en zelfs een unit met UV-C voor Covid heb ik al getest en klaar. Die houdt 99,9997 % 0,3 micron tegen.

Als je mij persoonlijk een berichtje stuurt, dan geef ik je alle advies die je nodig hebt.

Een 55m3 ruimte kan, zoals @Athanor aangeeft met een AP-2.1 maar als je de ruimte hebt is een half-size ook een optie.

Groet, Kor
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.