Lucht compressor vervangen?

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
350
Etten-Leur
Mijn FINI lucht compressor 25 ltr lekt en maakt veel lawaai. Wat zou een goed (liefst stiller) alternatief zijn voor algemeen gebruik? Schoonblazen en opppompen.

Alvast dank. Hans
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.755
979
Omgeving Eindhoven
Ik heb zelf dit voorjaar een 24-liter normale compressor vervangen door een 120-liter HBM Low Noise Compressor. Geen moment spijt van gehad. Natuurlijk heft deze wel een flink grotere ketel dan gemiddeld, maar hij is zeer stil. Als hij draait, en ik sta buiten de schuur, moet ik moeite doen om te horen of hij draait.
Nu heb jij geen 120 liter ketel nodig, maar de 50 liter low noise is een mooie en toch compacte compressor naar mijn idee. Dan heb je iets meer luchtvoorraad en hoeft hij ook niet zo vaak aan- en af te slaan.


Ik heb wel de koppelingen vervangen door koppelingen van Prevost; die lekken absoluut niet en bij het ontkoppelen schiet de slang er ook niet met een rotgang uit.
 
  • Leuk
Waarderingen: wijk0983

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Een echt stille compressor is een Jun-Air. Geschikt voor continue gebruik, beetje het principe van een koelkast compressor. Ik heb er jaren geleden eentje gekocht die uit een CD kopieer machine kwam, zag er daarom als nieuw uit en doet het nog steeds prima.

jaap
 
  • Leuk
Waarderingen: wijk0983

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
346
126
Schoonblazen en oppompen..... Lijkt me een geweldig excuus om een mooie accucompressor aan te schaffen.

Recent een kleine Nuair compressor aangeschaft. Geweldig ding, compact en stil. (Nu met 40% korting zie ik.)
 
  • Leuk
Waarderingen: wijk0983

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.755
979
Omgeving Eindhoven
Die Huvema is een direct aangedreven (en dus normale = luidruchtige) compressor. Hans wilde een stillere, dus dan past die niet in zijn plaatje.
Als je ook regelmatig dingen wilt schoonblazen, zou ik gaan voor een compressor met een iets grotere ketel, en zeker voor een met een hogere luchtopbrengst. Je moet dan kijken naar de bruto opbrengst, en deze dan nog met een flinke korrel zout nemen (wordt vaak te hoog weergegeven). Dan zou ik zelf voor de 50ltr HBM gaan die ik eerder aangaf, maar die is mogelijk wel iets duurder dan Hans in gedachten heeft...
De Jun-Air zoals Jaap noemt is zeker beter van kwaliteit en nog stiller, maar ook stukken duurder helaas.
 
  • Leuk
Waarderingen: wijk0983

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Die Huvema is een direct aangedreven (en dus normale = luidruchtige) compressor. Hans wilde een stillere, dus dan past die niet in zijn plaatje.

Wat zou een goed (liefst stiller) alternatief zijn voor algemeen gebruik?

Liefst stiller, dus volgens mij niet perse een must.
Het ding is stiller dan mijn vorige oude rammelmachine en ik heb de moeite genomen om er een beetje geluidabsorberende isolatie omheen te zetten. Stil, dat zeker niet, maar voor mij persoonlijk heel acceptabel.

Als je op zoek bent naar een basic compressor, dan denk ik dat je met deze aanbieding een goede aankoop hebt.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Die Huvema is een direct aangedreven (en dus normale = luidruchtige) compressor. Hans wilde een stillere, dus dan past die niet in zijn plaatje.
Als je ook regelmatig dingen wilt schoonblazen, zou ik gaan voor een compressor met een iets grotere ketel, en zeker voor een met een hogere luchtopbrengst. Je moet dan kijken naar de bruto opbrengst, en deze dan nog met een flinke korrel zout nemen (wordt vaak te hoog weergegeven). Dan zou ik zelf voor de 50ltr HBM gaan die ik eerder aangaf, maar die is mogelijk wel iets duurder dan Hans in gedachten heeft...
De Jun-Air zoals Jaap noemt is zeker beter van kwaliteit en nog stiller, maar ook stukken duurder helaas.
Er staan tegenwoordig wel aardig wat gebruikte Jun-Airs op marktplaats. Ik gebruik die van mij om banden op te pompen, rubberboten, maar ook voor de tacker etc. Ben niet zo'n fan van schoonblazen van de werkbank etc met perslucht, dan verplaatst je het probleem...
Zo'n Jun-Air is echt super stil. Binnen kan ik hem vaag horen als de radio niet aanstaat, buiten moet ik altijd even kijken of ie aanstaat; hij is echt een stuk stiller dan b.v. een accuboormachine die langzaam onbelast draait. Dat vind ik echt een voordeel.

jaap
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
350
Etten-Leur
Hoi, dank voor alle tips. Mijn compressor staat op een soort van vliering en is met luchtslang verbonden met mijn werkplaats. De huidige maakt zeer veel lawaai ook via de houten vloer/ plafond. Ik zoek er dus een die stiller is (maar fluisterstil hoeft niet, ik sta er niet naast). Probeer eerst de lekkage te verhelpen (driemaal is scheepsrecht) en dan verder. Groet, Hans
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
350
Etten-Leur
Even een update.. ik heb inderdaad twee lekagges gevonden en die verholpen.
Mijn vraag nu, hoe lang blijft zo’n compressor op druk? Er zit nu een uur of vier tussen het weer aanslaan - zonder aangesloten slang of verbruikers.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Een goede verliest bijna geen druk, bij mij gaan er vele dagen overheen voor ik m weer hoor, maar ja als ie 's nachts aanslaat hoor ik het niet:D
 
  • Leuk
Waarderingen: wijk0983

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.755
979
Omgeving Eindhoven
Bij mij blijft hij weken op druk. Hij verliest eigenlijk geheel geen lucht.
Ook mijn oude compressor niet, die kon ik op 6 bar wegzetten en een week later stond die nog steeds op 6 bar. Misschien 5,8, maar toch echt niet minder.
 
  • Leuk
Waarderingen: wijk0983

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.