Loont het om zelf een keuken te maken

AvdLinden

Post veel
30 apr 2014
835
222
Met name op de frontjes is veel te besparen. Kijk maar eens wat een frontje bij ikea moet kosten. Bij de keukenboer is dat nog gekker.

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
5.125
1.459
Riemst
Ik heb een paar maanden geleden medestudenten PAX kleerkasten zien op maat zagen voor hun dressing, jonge mensen bezig met hun nieuwbouw. Mijn hoofdhuid ging rechtopstaan (haar ben ik kwijt 😊). Dit is wat ik zag.
Bekijk bijlage 170127

15 jaar geleden heb ik zelf nog een bergruimte ingericht met een stuk of 4 dubbele PAX kasten, en een hoekkast, die waren als knutselpakket loeizwaar, ik denk nog redelijke spaanplaat kwaliteit, maar toch niet te vergelijken met de vakhandel meubelplaat.

Ik zou de vergelijking maken op basis van het te besteden budget.
  1. Ikea corpussen, Ikea inbouwmateriaal (lades, rekjes etc) en echte fronten ( zelf maken).
  2. Ikea corpussen, professioneel inbouwmateriaal (Blum, Hettich, en aanverwanten), en zelf gemaakte fronten
  3. Corpussen laten uitzagen bij een houthandel (inclusief afplakken en rijgatboring) en zelf in elkaar zetten. Vervolgens kan je nog kiezen voor Ikea inbouwspul of professioneel inbouwspul.
Mijn voorkeur, als ik een keuken zelf zou maken, gaat naar optie c
Toch niets mis met deze opbouw? Gangbare samenstelling om lichte maar sterke panelen te verkrijgen . Tenzij je een keuken wil die je kan mishandelen zeker te verantwoorden.

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
612
301
Almen aan zee
Heb je wat foto's?
Zoals beloofd paar foto's.

Toelichting:
oud gammel huis verherbouwd in stappen, als er weer genoeg geld gespaard is zetten we de volgende stap.
Voorlaatst was een halfsteens aanbouwtje grondig aanpakken, dik isoleren, etc.
Geen geld meer voor keuken die we daar wilden zetten, dus toen van een paar platen underlayment een tijdelijke opzet gemaakt.
Ook met het idee om daarmee te kunnen voelen of het idee van de indeling klopt.

Paar jaar verder: de indeling klopt, maar met alleen doorbuigende planken wel erg rommelig en onoverzichtelijk in gebruik.

Maar de eenvoud bevalt heel goed, dus de aanpassing is vooral de fronten dicht maken,
en zoveel mogelijk de spullen in volledig uittrekbare lades. Geen toeters en bellen.

En nu moet ik weer wennen dat het anders is dan waar ik de laatste jaren zo vertrouwd mee was geraakt ;-)

keuken 1.jpeg
Rechts zoals het was, links zoals het wordt.
keuken 2.jpeg
Op de kopse kant kookboeken en spullies.
keuken 3.jpeg
Lades komen volledig naar buiten aan zware geleiders.
Het blad is gezaagd, geschaafd, gefreesd en verlijmd uit een schaaldeel gestoomd beuken.
Is 35 mm dik geworden, en zit dik in voedselveilige werkbladolie.

w00t

Actieve deelnemer
11 aug 2016
92
29
Als je op joeptjoep naar kitchen cabinets diy zoekt doe je soms wat interessante ideeen op. Bijv deze man maakt al heel lang van gewoon mdf frontjes met een kader. Dan kost het de wereld niet en kan zo eenvoudig zijn als een dunne plaat opdikken met de kaders.
Tegenwoordig zijn een of twee hoge frontjes hip met daarachter nog extra lades, dat scheelt weer frontjes maken, maar of het echt praktisch is...

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.461
465
Goeree-Overflakkee
3. Corpussen laten uitzagen bij een houthandel (inclusief afplakken en rijgatboring) en zelf in elkaar zetten. Vervolgens kan je nog kiezen voor Ikea inbouwspul of professioneel inbouwspul.
Een duur corpus laten maken en daar IKEA inbouwspul inzetten vind ik wel heel erg jammer. Wat ik als eerste aan mijn (vorige) IKEA keuken zou veranderen zijn de laders. Die zijn echt veel te slap/gammel.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.