Loodlijn uitzetten

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
We moeten allemaal weleens een loodrechte lijn uitzetten zonder dat we een rechte kant hebben waartegen we een winkelhaak kunnen gebruiken.

Er zijn ook "winkelhaken" die je vlak ergens op kunt leggen. Of je legt een los latje tegen de kant die hoger ligt.

Je methode is natuurlijk prima, maar wel erg omslachtig, als je gewoon een willekeurige "haakse hoek lineaal" kunt gebruiken.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Tja, de snelste manier is denk ik om een sashigane te gebruiken. Maar alle methoden die een winkelhaak of een technische tekendriehoek gebruiken hebben een klein nadeel: je krijgt de loodlijn maar aan een kant van de lijn.

Het omslachtige valt trouwens wel mee hoor. Als je het een paar keer hebt gedaan dan doe je er een seconde of tien over. Met een los latje parallelel aan een lijn positioneren en proberen te zorgen dat het latje of de driehoek/winkelhaak niet verschuift ben ik net zo lang bezig. Maar dat zal mijn onhandigheid zijn :) En, hét grote voordeel van de constructiemethode: hoe langer de lijn die je moet aftekenen, hoe nauwkeuriger het wordt. Precies andersom als bij een losliggende winkelhaak: hoe langer je lijn, hoe groter de kans dat die verschuift als je de lijn trekt...
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
Ik neem aan dat je ze met een hand cirkelzaag gaat zagen
je zou ook twee rechte latten kunnen verbinden met dwarslatten tot een parallellogram deze leg je op je plank en verschuift ze tot je de maximale breedte hebt.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Handcirkelzaag? Nee hoor, gewoon een 4 1/2 tpi Atkins schulpzaag :)

Dat parallellogram is een goeie. Als je het dan zo maakt dat je een hoek kan vastdraaien zoals bij een zweihaak, dan heb je ook nog minder kans dat hij tijdens het aftekenen verschiet.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Mijn vader noemt zoiets een 'staande maat'. Meestal gewoon een op maat gemaakt latje, af en toe nog met een lijntje erop voor een andere maat.
Ook handig om bij een reeks rekken de boorden allemaal op dezelfde maat te leggen. Je rekent de lengte uit die er tussen moet zitten en gebruikt telkens hetzelfde plaatje opnieuw.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Zijn die ook flexibel? Ik heb toen bij die zaagworkshop in België gezien hoe snel je met een sashigane kunt werken doordat je met een hand kunt positioneren én fixeren. Doordat ze buigzaam zijn kun je ze vastdrukken zodat ze niet verschuiven en ook heel gecontroleerd de draaiing corrigeren terwijl de hoek/punt op z'n plek blijft. Was mooi om te zien hoe handig Kodama ermee is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.