longworth of stronghold zelf maken

bert007

Actieve deelnemer
17 okt 2020
223
106
Bilzen
Ik denk eraan om een opspansysteem om de onderkant van werkstukken af te draaien zelf te maken. Ik heb hier op het forum al enkele draadjes hierover gelezen maar zit nog met enkele vragen.

Ik heb de indruk dat een werkstuk in een zelfgemaakte longworth moeilijk te centreren is. De minste afwijking in het boren van gaten en monteren van de vaste plaat op de voet lijkt me te resulteren in een foutief gecentreerd werkstuk, waardoor het kan slingeren en loskomen. Ik lees ook dat het werkstuk sowieso soms gemakkelijk loskomt.
Anderzijds is een longworth gemakkelijker te plaatsenop de chuck. Gewoon opspannen en je kan beginnen. Ik vraag me dan wel af of na verloop van tijd de houten voet waarop de longworth geschroefd en gelijmd is, niet gaat vervormen door het veelvuldig opspannen.

Een stronghold systeem lijkt me nauwkeuriger te zijn. Is natuurlijk wel wat omslachtiger om te monteren omdat je telkens de bekken van je klauw moet vervangen. Als ik een stronghold zou maken, denk ik om als basisplaten stukken laminaat (vloerdelen) te gebruiken. Dit lijkt me stevig genoeg te zijn en niet te zwaar.

Hoe zijn jullie gebruikservaringen met beide systemen? Is er iemand die beide heeft en kan vergelijken?

Frank2800

Actieve deelnemer
16 jan 2016
40
14
3400 Landen (België)
Ik heb een “opspanschijf genre Longworth van Neureiter en een Chinese copy van een Oneway (€ 24,- op Temu). Deze laatste past perfect op mijn Nova G3 chuck. Hiervoor heb ik wel een extra paar “opspanknoppen” gemaakt van rubber deurstoppers daar de originele aan de kleine kant waren. Ik gebruik bijna uitsluitend de China copy. Ik kan hierbij een werkstuk sneller vastzetten en harder aanspannen waardoor ik geen tegencenter moet gebruiken en op de aangegeven Max 600RPM de bodem van een werkstuk gemakkelijk kan afwerken.

• Leuk
Waarderingen: bert007 en John1969

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.