locatie gat voor pen-gat verbinding

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
525
156
hoi allemaal, ik ben de "Anarchist's workbench" aan het bouwen, en ben nu bezig met de laatste stappen van het inbouwen van de Benchcrafted classic leg vise, met criss-cross. Ik heb de maten van het oorspronkelijke ontwerp wat aangepast op het resthout dat ik had liggen. Hierdoor zijn de poten iets kleiner uitgevallen: 95x95 mm omtrek, i.p.v. de originele 125x125 mm.

Het leek allemaal goed uit te pakken, ook met de tussen-balken die op 10 cm hoogte van de vloer komen en de vier poten verbinden, maar toen ik de bankschroef ging inbouwen, moest ik een lange verticale gleuf voor de criss cross infrezen. Deze moest 44 cm breed en maarliefst 36 mm diep worden. Hierdoor kruist hij de pen-gat verbinding van zo'n lage tussenbalk die de poten verbindt. De auteur, Christoph Schwarz, van het ontwerp van deze werkbank, die zelf ook de criss-cross inbouwde, moest daarom een sleuf in de pen van de pen-gat verbinding frezen / zagen. Maar omdat mijn poot iets kleiner uitvalt dan het origineel, moet ik iets meer van de poot wegnemen voor de sleuf van de criss cross. Misschien een wat vaag onduidelijk verhaal, je moet het zien om goed te begrijpen denk ik, maar het komt er op neer dat ik i.v.m. de inbouw van de criss-cross de poot verdikt heb naar ruwweg 100x125 mm, zodat het beter uitkomt met de pen gat verbindingen van de horizontale balken die op 10 cm hoogte van de vloer zitten en de poten verbinden. Echter, de verticale sleuf voor de criss cross neemt nog steeds een groot deel van 1 pen weg. Hierdoor komt het gat voor de eikenhouten pin, die de balk / pen strak gaat trekken in de poot, wel dicht bij het uiteinde van deze pen, ongeveer 10 - 15 mm vanaf de rand. Ter verduidelijking heb ik er een foto van gemaakt. Normaal zou ik zo'n gat niet zo dicht bij een rand positioneren, maar door het ontwerp, en door zelf onvoldoende rekening met die verticale sleuf te hebben gehouden, vraag ik mij af, of dit goed gaat of niet? Ik zou denken dat het nog wel goed kan gaan, maar normaliter zou ik het ruimer dimensioneren. Wat zeggen jullie? Ik vraag mij ook af, wat ik er nog evt. aan kan doen om uitbreken te voorkomen.

Op de foto hier onder zie je het gat waar de eikenhouten pin door gaat die de balk strak gaat trekken in de poot. Afstand van raaklijn rechts van het gat tot rechter uiterste zijde is min. 10 mm, max 15 mm. (er zit een sponning in die je niet goed ziet op de foto)

P1010029.JPG

jmartens

Actieve deelnemer
28 dec 2014
289
99
Mesch
Als het gat goed pas is ('zuigende passing') kan de pen bij eventueel splijten niet veel wijken in het gat en zal de spie de pen nog wel opsluiten denk ik, maar dat ligt ook wel een beetje aan de gebruikte houtsoort, deze heb ik in de enorme lap tekst helaas niet gezien (mogelijk gemist), maar op basis van de foto denk ik dat het een naaldhoutachtige is (relatief zacht)

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.