LMS draaibank

Karel

Nieuw lid
12 sep 2009
5
0
Hoi allen,

Een heel goed forum!
Ik ben een beginnend houtdraaier met een simpele LMS houtdraaibank, met slechts een meeloopcenter en een meeneemcenter. Ik zou graag een klauwplaat er op willen zetten, maar ik kan van LMS (Van de Laar houtbewerkingsmachines uit Someren, geloof ik?) niks meer vinden. Wie weet of hier nog iets van te vinden is, of welk ander merk klauwplaat er nog op zou passen?
De as bevat (na redelijk nauwkeurig gemeten te hebben) een 3/4 inch (10 threads per inch)buitendraad met in de as een gat met ongeveer 9x1,0 mm draad?

Alvast bedankt!
Mvg,
Karel
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Hoi Karel, welkom op het forum.
Tja, van dit merk heb ik nog nooit gehoord.
3/4'' betekend een engelse maat. Kan het niet zijn dat het M18x2,5mm is?
Lijkt me lastig om daar een klauwplaat voor te vinden.
Wat naar mijn inzien wel mogelijk is, is een opspanplaat te laten maken van 140mm bij een klein metaal draaierijtje of bij iemand die aan metaalbewerking doet. Dus een opspanplaat waar je met schoeven je werkstuk op bevestig.
Ikzelf doe niets anders. je bent dan wat ze noemen in het Engels een faceplate turner. Niks mis mee.
Ad
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
hoi karel,

ik zie lms draaibanken nog wel eens op marktplaats staan. misschien kan je hier voor weinig een plaat kopen. je zou http://www.buitelaar.nl kunnen proberen. hier heb ik zelf al veel dingen gevonden.

succes

rick
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
hoi karel,

ik zie lms draaibanken nog wel eens op marktplaats staan. misschien kan je hier voor weinig een plaat kopen. je zou http://www.buitelaar.nl kunnen proberen. hier heb ik zelf al veel dingen gevonden.

succes

rick
 

Karel

Nieuw lid
12 sep 2009
5
0
Hoihoi,

Bedankt voor de hulp!
Ik ga dan waarschijnlijk een opspanplaat laten maken, maar zeker ook even kijken op de site van buitelaar!
Een site in België (claerbout.be) had niet te dure klauwplaten die je volgens mij op opspanplaten monteert.

Groetjes,
Karel
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
Hoe bevalt de draaibank van LMS.

Zit er over te denken om deze 2ehands aan te schaffen.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Die LMSen werken wel, maar hebben over het algemeen geen enkele mogelijkheid om andere hulpstukken op de kop of de pinole te zetten. Dus geen andere meenemers, tenzij je iets met schroefdraadaansluiting kunt vinden of laten maken, geen chucks, soms een opspanplaat, en geen holle tegencenters, en niet boren op de draaibank. Ook zijn de assen aan de dunne kant - da's voor normaal langshout niet zo'n probleem, maar wel als je schalen wilt gaan draaien.

Je hebt waarschijnlijk meer aan een niet te duur klein bankje (bijvoorbeeld een HBM 450 of verwante machine); je kunt dan ook alle hulpstukken die je aanschaft (meestal) meenemen naar een volgende, grotere of betere bank.
 

Karel

Nieuw lid
12 sep 2009
5
0
Hoi,

Even een update:
Ik heb een simpele 4-klauw gekocht, met de verkeerde draad. Deze is uitgeboord door een collega, en door hem voorzien van een nieuwe schroefdraad, als ik het goed heb 3/4 UNC, en die taps hadden ze gelukkig liggen in de werkplaats van het bedrijf waar ik werk :)

Ik heb inmiddels al wat dingetjes gemaakt - maar het is nog allemaal op het gebied van proberen - volgens mij doe ik nog vooral schrapen en niet snijden. Ik wil eens aan een kennis van mijn schoonbroer, die veel draait, informeren of hij mij eens wat wil laten zien en uitleggen.

De draaibank bevalt dus wel, al glijden op mijn tweedehandsje de geleiders niet meer heel erg soepel, zit er nog een heel klein slagje in (krijg ik er niet goed uit) en maakt ie wat lawaai :)

Groet'n!
Karel
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Ik heb me net ook een lms draaibankje gekocht. 'k Had het geluk dat er toebehoren bij zijn.
Zo is er een kleine klauwplaat, een grote schijf om schalen te draaien (met nog een klein plaatje met twee pinnen die daar in past), een kleine schijf voor schalen en vier verschillende centerpunten.

Verder ook nog een aantal beitels. De meeste van minderwaardige kwaliteit, maar er waren ook 4 kirschen beitels bij! Ben benieuwd naar hun standtijd...

Er is nog een beetje opkuiswerk aan (ik probeer later foto's voor en na te plaatsen), ben enorm benieuwd naar hoe deze machine zal werken.

Steven
 

vuden

Nieuw lid
16 nov 2015
2
0
Goede dag Karel.
Heb je inmiddels al wat gevonden ?
Ik zit met het zelfde probleem.
Carlo
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.