Hoi Danny!Super gaaf.
Ik ben al langer van dit soort filmpjes aan het bestuderen.
Ik wil (in eerste instantie een kleiner project) dit in de nabije toekomst ook gaan proberen.
Vraagje..
Die onderplaat die je gebruikt, is dat scrap als je klaar bent? of kun je dat hergebruiken voor een volgend project?
Het viel me ook op dat je een spray gebruikte om de belletjes uit de opervlakte te krijgen?
Wat gebruik je daarvoor? want in eerdere filmpjes zag ik dat ze dat met een brander doen?
En mag ik vragen hoeveel epoxy (qua kosten) je hebt gebruikt voor dit project?
En hoe bereken je hoeveel epoxy je nodig hebt?
Groetjes
Danny
Ik ben benieuwd!!Duidelijke uitleg, waarvoor dank.
Het tafel project zal nog wel even duren hoor......moet eerst nog een huis afbouwen/afwerken
Maar zo'n soort project staat zeker op m'n wannadoo lijst.
Grt.
Danny
Thanks! Je hebt me echt geholpen door te abonneren! Thanks komt goed en hoop dat je mijn andere filmpjes ook leuk vind!!Top uitleg en leuk om te kijken. Heb meteen geabboneerd, veel succes met je kanaal!
Thanks!! De invalzaag van bosch is prima. De frees van Einhell Professional op zich ook wel maar begint inmiddels uit elkaar te vallen! Heb wel wat festool (stofzuiger en domino) en die werken wel heeeerlijk... maar duur inderdaad!Een prima voorbeeld dat je ook met einhell en bosch groen prima meubels kunt maken.
Heb je al de machines voor de prijs van 1 festool invalzaag
Denken in mogelijkheden, niet in beperkingen.
Thanks man super!!Leuk filmpje en leuk kanaal ook, grappig filmpje over hoe je je hout hebt geregeld! Heb me ook geabonneerd
Hoi Ronald! Thanks!! Ik gebruik u profielen tegen het kromtrekken. Het hout is droog dus werkt niet meer zoveel. In de metalen plaatjes op de houten x poten (heb ik ook n filmpje van hoe ik deze maak, zal deze zo posten!) zitten grotere gaten zodat het hout kan werken!! Verder altijd lak, wax of olie aan beide zijden aanbrengen, anders heb je ook meer kans op kromtrekken!Bedankt, tof filmpje. Ik heb me ook geabonneerd, benieuwd naar je andere filmpjes.
Ik vroeg me nog af hoe je kijkt naar de werking van het hout. Je gebruikt behoorlijk brede planken zonder compensatie voor krimp en uitzet. Wat is je geheim om zulke tafels vlak te houden?
Als "mal" kan je gemakkelijk melamineplaat gebruiken, die je dan inspuit met lossingsspray. Is niet direct duurder dan de methode in het filmpje, maar minder werk (al dat tape plakken...) en geeft en iets mooier resultaat (met tape krijg je toch wat heel fijne lijntjes bij het overlappen van de stukken tape).Super gaaf.
Ik ben al langer van dit soort filmpjes aan het bestuderen.
Ik wil (in eerste instantie een kleiner project) dit in de nabije toekomst ook gaan proberen.
Vraagje..
Die onderplaat die je gebruikt, is dat scrap als je klaar bent? of kun je dat hergebruiken voor een volgend project?
Het viel me ook op dat je een spray gebruikte om de belletjes uit de opervlakte te krijgen?
Wat gebruik je daarvoor? want in eerdere filmpjes zag ik dat ze dat met een brander doen?
En mag ik vragen hoeveel epoxy (qua kosten) je hebt gebruikt voor dit project?
En hoe bereken je hoeveel epoxy je nodig hebt?
Groetjes
Danny
Dank voor je extra uitleg! Als je zoekt op 'U-profielen kopen' dan kom je ze tegen. Ik zelf haal ze bij de lokale ijzerboer.Als "mal" kan je gemakkelijk melamineplaat gebruiken, die je dan inspuit met lossingsspray. Is niet direct duurder dan de methode in het filmpje, maar minder werk (al dat tape plakken...) en geeft en iets mooier resultaat (met tape krijg je toch wat heel fijne lijntjes bij het overlappen van de stukken tape).
Wat volume berekenen betreft is het eigenlijk vrij eenvoudig: het is op zich een balk, dus het volume = lengte * breedte * hoogte.
De lengte van je tafel is snel gemeten, net zoals de dikte van je plaat. Voor de breedte moet je eigenlijk gewoon het gemiddelde hebben. Dus meet de breedte van je rivier om de 10 cm, tel al die breedtes op en deel door het aantal meetpunten.
Bijv bij een tafel van 1.5m lang en 4cm dik, meet je op 10 plaatsen de breedte van je rivier. Die tel je samen en deel je door 10. Krijg je bijvoorbeeld 15.4cm.
Dan is bijgevolg je benodigd volume (1.5 * 0.04 * 0.154) * 1000 = 9.25L
Daar tel je dan nog wat verlies bij (morsen, overblijfsel in de emmer, overloop, ...) à ~5-10%
Zoals Fennah al aangaaf moet je uiteraard wel rekening houden met L vs KG, de meeste epoxy is ongeveer 1.1kg/L , dus als je 9.25L nodig hebt, + 5% reserve = 9.75L = 10.75kg
@Fennah Woodworking waar haal je die U-frames die je gebruikt? Ik heb ze nog niet meteen ergens gevonden in België...
Mooie tafel verder, je krijgt er een abonnee bij![]()
Slim! Dat is inderdaad ook een optie waar ik nog niet over nagedacht heb. Vooral met zand is op zich wel te doen maar niet handig als je een tafel hebt van 3 meter.om de volume te berekenen kun je ook de volgende trucje doen:
Knip de kontour van de "rivier(en)" uit papier.
Meet de gewicht daarvan.
Je weet hoeveeel je papier normaal weegt bijv. 80g/vierkante meter.
Heb je 10 gram gemeten, dan heb je 1/8 vierkante meter =0.125 m2 "rivieroppervlak".
Met een tafelblad dikte van zeg 10cm = de diepte van je rivier, heb je dus 0.125 x 0.1 kubieke meter = 0.0125.
Als je dit op wil vullen met epoxy dan heb je 0.0125 x 1000 liter nodig = 12.5 liters.
Ja je hebt dan een nauwkeurige weegschaal nodig
edit: dit neemt aan dat je "rivierkontour" in de diepterichting redelijk uniform is. Heb je een sterk aflopende diepte in de richting van de "kust" zoals een echte rivier dan werkt dit niet. Is het een amsterdamse gracht profiel dan werkt het uitstekend.
Je kan altijd eerst je rivier met fijn zand opvullen en dan die volume meten.