Lintzaagvraag

Robberdebop

Actieve deelnemer
25 sep 2013
58
15
beste forumleden,

Heb voor mijn lintzaag nieuwe linten gekocht. Zaagt prima, geen drift of andere problemen. Maarrrrrr, mijn oude lint gaf een echt veel vlakker resultaat. Bij dit lint zie je echt zaaggroeven. Ook bij heel langzame aanzet.

Kan het zo zijn dat de zetting van de tanden van mijn vorige lint veel “vlakker” was? En, waar zou ik linten met een vlakkere zetting kunnen kopen dan?

Hoor graag jullie mening.

Vriendelijke groet, Rob

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
417
175
Almen aan zee

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.449
1.141
Enschede, Twente
Een wat omstreden methode om de zetting te verminderen is om een vlaksteen om en om tegen het in werking zijnde lint te drukken. Heb dat zelf nooit gedaan, dus geen idee hoe link het is en wat het resultaat kan zijn. Dus op eigen risico etc...

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.964
1.126
Omgeving Eindhoven
Welke maat (breedte/dikte) lint kan er op je zaag? Want dat is ook bepalend voor het lint dat wij kunnen adviseren.

Ik heb goede ervaringen met het Freshcut lint van lintzagenopmaat. Dat is officieel een lint voor bevroren vis/vlees, maar is meer dan prima geschikt voor hout.
Heb ik ooit aangeschaft nav advies van @Athanor, die het vooral gebruikt om fineer mee te zagen. En bij mij ligt dit lint er eigenlijk bijna altijd op.

• Leuk
Waarderingen: michielr

Robberdebop

Actieve deelnemer
25 sep 2013
58
15
Een wat omstreden methode om de zetting te verminderen is om een vlaksteen om en om tegen het in werking zijnde lint te drukken. Heb dat zelf nooit gedaan, dus geen idee hoe link het is en wat het resultaat kan zijn. Dus op eigen risico etc...
Lint is net nieuw en dit vind ik vooralsnog te rigoreus denk ik. Wel bedankt voor je tip!

Robberdebop

Actieve deelnemer
25 sep 2013
58
15
Welke maat (breedte/dikte) lint kan er op je zaag? Want dat is ook bepalend voor het lint dat wij kunnen adviseren.

Ik heb goede ervaringen met het Freshcut lint van lintzagenopmaat. Dat is officieel een lint voor bevroren vis/vlees, maar is meer dan prima geschikt voor hout.
Heb ik ooit aangeschaft nav advies van @Athanor, die het vooral gebruikt om fineer mee te zagen. En bij mij ligt dit lint er eigenlijk bijna altijd op.

er ligt nu 0,4 bij 6 mm op. 10 tpi
Mijn vorige lint was 4,5 mm en 0,65 dik en 8 tpi
vorige lint was vlakker voel ik. De zetting van dit lint is grover.
Misschien het door jou benoemde lint maar eens proberen

Robberdebop

Actieve deelnemer
25 sep 2013
58
15
Mijn ervaring is ook dat het per lint kan verschillen.

Na wat geprobeer haal ik ze nu bij Orta
(ook prima qua prijs)

Die zaaglinten doen het voor mij erg goed, vlak en strak
Welk lint specifiek? En dan voor zo’n 10 mm eikenhout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.