Lintzaagblad

bernad

Actieve deelnemer
18 jun 2010
118
12
Vlaamse Ardennen
denkoning.be
Sinds een paar weken ben ik de gelukkige eigenaar van een Hammer 4400 lintzaag.
Vlug en met succes een paar plankjes gezaagd van een stammetje kerselaar, daarna nog wat geoefend op wat afvalhout. Hierbij heb ik een kleine verdoken nagel geraakt met als gevolg dat het lintzaagblad goed bot is geworden.
Mijn vragen zijn:
-bestaan er apparatuur waarmede jezelf je lintzaagblad (machinaal) kan scherpen ?
-bestaan er lintzaagbladen met versterkte tanden (naar analogie met de cirkelzaagbladen) ?
-bestaan er zaken waar je je lintzaagblad op maat kan laten maken ? Ik heb namelijk de lengte van de lintzaag (3980 mm) in geen enkele catalogus teruggevonden.
Dank bij voorbaat voor jullie reacties.
Bert
 

tuoh

Oud hout
Er bestaan slijpmachines voor het scherpen van lintzagen, vroeger had bijna elk houtverwerkend bedrijf zo een slijpmachine.
Je komt ze tweedehands nog wel eens tegen op één of andere site, voor bedrijven is het interessanter geworden om die zaken uit te besteden.
Met een passende driehoekige vijl lukt het ook manueel wel om de zaagbladen te scherpen, kost je wel wat tijd.
Er bestaan lintzaagbladen met harde tippen (stellit) worden veel gebruikt bij boomzagen, zeker als er tropische houtsoorten moeten gezaagd worden, de standtijd is dan aanmerkelijk langer. Maar tegen spijkers kunnen deze bladen ook niet :cry: Wat wel een optie is om vervuilt hout te herzagen is het gebruik van metaalzaagbladen met een wat grovere vertanding, deze bladen zijn niet herslijpbaar, maar ze kosten dan ook maar een schijntje, en deze bladen kijken niet op van een spijker min of meer, terwijl ook het zaagresultaat in hout acceptabel is.

Elk lintzaagblad van eender welke lengte moet op maat aan elkaar gelast worden, dus ook diegene welke je in de winkel koopt. Bijna elke winkel die lintzagen verkoopt is in de gelegenheid om zaagbladen op een welbepaalde lengte te laten aanmaken.
Bij lintzagen is er geen standaard lengte of lengtes, elke fabrikant komt dan ook met andere maten tevoorschijn :( en dat maakt het er voor de toeleveringsbedrijven niet makkelijker op.
Uitzondering op deze regel zijn de talrijke Chinese klonen afgeleid van één type.
Voor de fabrikant van lintzaagbladen is het dan weer wel heel wat simpeler, die levert de bladen gewoon op rol.
Een nieuwe zaag is dus bijna altijd maatwerk, ja, ook voor Hammer of Felder.

Mvg,

André
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Ik weet niet of dat jij een grote slijp machine wil hebben, ik heb er 1 staan van ongeveer een meter in het vierkant en daar komt nog ongeveer de lengte van je zaaglint bij. Het is nog een lastig klusje om het stellen je eigen te maken zonder hulp.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik heb onlangs ook de Hammer lintzaag gekocht. Op mijn vraag wat met botte zagen was het antwoord: voor 20 euro (prijs lint) kan je niet sukkelen. Dus nieuw kopen. En zelf bij vijlen? Je zal toch even stil zijn.
In een artikel van fine Wood Working heb ik een werkmethode gezien om zelf een lint aan elkaar te solderen. Dus op rol kopen en zelf op lengte maken. Maar daar heb ik toch bedenkingen bij. Een soldeerverbinding is pas sterk als de naad minimaal klein is (want het toevoegmateriaal is zeer beperkt in sterkte), en de uitvoering zoals zij beschrijven met een gewoon gasbrandertje is moeilijk haalbaar. de temperatuur is meestal onvoldoende. Een acytheleenbrander (las sjalamoo) is eigenlijk onontbeerlijk.
Ik ben toen ook bij Tendotools geweest, en die verkoper zei dat hun lintzagen ook gebruikt worden voor het verzagen van gasbetonblokken (Ytong). Maar ik heb niet gevraagd met welke linten. Misschien dat ze daar meer slijtvaste linten hebben?

Mathieu
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.