Lintzaag

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.644
565
Steenbergen, Noord Brabant
Een regel.....weet ik niet. Maar wel een methode;). Een beetje afhankelijk van het formaat zaag dat je hebt, maar - zo doe ik het tenminste - aan de zijde van de kolom, net voordat het zaaglint het bovenwiel raakt heeft het lint wat vrije ruimte. Als je zaaglint gespannen is, druk je daar ongeveer op het midden tegen het lint met je duim of wijsvinger. Het lint moet ongeveer een 4-5 mm heen en weer kunnen bewegen. beweegt ie minder - dan staat ie te strak. Beweegt ie meer, dan staat ie te slap. Wordt ook in diverse filmpjes op YouTube uitgelegd in de diverse "ultieme gids voor de lintzaag" video's. Beste is denk ik even naar Matt Estlea z'n versie te kijken. Maar er zijn er meer hoor.

alexandervanbaelen

Actieve deelnemer
31 jul 2019
83
23
Hoeilaart
Ik heb lang ook geprobeerd om het obv de druk methode te doen. Maar vind dit heel moeilijk, aangezien het zo afhankelijk is.

Wat ik nu doen is: ik zet het lint op spanning, maak het een beetje losser en zet de lintzaag aan. Je merkt dat het lint niet mooi strak blijft. Er zit een zwieber/ zwabber in. Dan span ik het lint op, al kijkend of het stabieler wordt. Dit doe ik tot het lint perfect rond draait.

Alexander

• Leuk
Waarderingen: wijk0983

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.427
530
Etten-Leur
Ik heb lang ook geprobeerd om het obv de druk methode te doen. Maar vind dit heel moeilijk, aangezien het zo afhankelijk is.

Wat ik nu doen is: ik zet het lint op spanning, maak het een beetje losser en zet de lintzaag aan. Je merkt dat het lint niet mooi strak blijft. Er zit een zwieber/ zwabber in. Dan span ik het lint op, al kijkend of het stabieler wordt. Dit doe ik tot het lint perfect rond draait.

Alexander
volgens mij is dit inderdaad e methode die je kunt gebruiken: je laat een cm of 15 vrij tussen boven en ondergeleider en spant het lint mbv de indicator of je dikke duim. Je start de lintzaag en verlaagt de spanning. dan zie je en punt waarop het lint in een stationiere resonantie komt. alsof het een snaar is van muziekinstrument. Je verhoogt de spanning todat die resonantie eruit is. Dan heb je voldoende spanning. Soms helpt het om de spanning wat te verhogen als je zaag niet lekker recht wil.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.