lintzaag

WimDC

Nieuw lid
19 jun 2020
3
0
Hallo,

heeft de aankoop van een lintzaag enig nut aangezien ik nu al een zaagtafel en een figuurzaagmachine heb?
Andere toepassingen?

Wim

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.930
1.106
Omgeving Eindhoven
Dat ligt eraan wat je doet qua houtbewerking. Vergelijk een lintzaag maar met je figuurzaag maar dan XXL. Dus meer zaaghoogte en vooral meer power.
Dus heel geschikt om planken of ander hout te herzagen naar dunnere delen (waarvoor je meer zaaghoogte nodig hebt dan de pakweg 7 cm van een gemiddelde tafelzaag) of ‘figuurzaagwerk’ in dikker hout dan je nu kunt.

Aheijdendael

Actieve deelnemer
25 apr 2020
60
9
Ik dacht twee weken geleden het kersenhouten handvat voor m'n zaag met 'n figuurzaagmachine te gaan uitzagen. Ehrm.. NOT! Zal ook zeker aan het type zaagje gelegen hebben, wat er in zat. Maar mijn volgende wensenlijstje-product gaat toch echt 'n lintzaag worden... Hoop ik :) Dus inderdaad. MORE POWER = MORE GOOD!

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.644
1.216
Omgeving Leiden
Met een lintzaag kan je alleen de contouren zagen, maar niet de binnenkant van een gesloten vorm.
Tenzij je natuurlijk van buitenaf door je werkstuk zaagt om in de gesloten vorm te komen.

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.175
1.041
Het herzagen van bredere stukken hout kun je ook niet met een figuurzaag of zaagtafel doen. Daarnaast zaagt een lintzaag veel sneller dan een figuurzaag en zit je niet bent de beperking van de lengte van de arm van de figuurzaag. Een zaagtafel heeft die beperkingen ook niet, maar daar kun je enkel recht mee zagen.

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
634
147
60
Linter
Hallo,

heeft de aankoop van een lintzaag enig nut aangezien ik nu al een zaagtafel en een figuurzaagmachine heb?
Andere toepassingen?

Wim
En mocht het je interesseren heb er eentje te koop. Geen nieuwe maar wel een heeldegelijke. Met ik denk een tiental reserve linten.
Bas 450 van Elektra Beckum

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
364
138
Een lintzaag is bij uitstek geschikt voor het zagen van kachelhout. Daar gebruik Ik hem vooor 👍

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
364
138
Rond gaat prima hoor. Je ragt het er zo hard onderdoor dat de zaag geen tijd heeft om het blok te laten draaien.👍

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.720
1.061
71
Veldhoven
Hier staat al 36 jaar een chinese kloon van een Huvema driewieler. Zou hem echt niet meer kunnen missen. Uitlading 30 cm zaaghoogte met wat moeite 15 cm. Gaat alles doorheen, hout kunststof én metalen.
Het eerste gebruik was om 300 schuttingplanken te voorzien van een uitsparing. Verder voor alle "snelle" afkortklusjes.
Ik vind het een zeer fijne en nuttige aanvulling in mijn hobbyhokje.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.