Lintzaag Number 1

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Ron

Als je die koopt dan heb ik wel een stam Taxis die in planken gezaagd moet worden :lol: :lol:

Hartelijke groet Hugo
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Een lintzaag is een enorm handig stuk gereedschap. Nu ik zo'n ding heb weet ik niet meer hoe ik dat voor die tijd deed.
Beide machines zien er erg degelijk uit!!
 

Rudolf

Actieve deelnemer
28 jun 2010
262
0
Zelf heb ik een (gebruikte) centauro met een dewalt motor. Al een paar jaar. Doet het super en is goedkoper dan een nieuwe kopen. ;)

Groeten Rudolf.
 

Pjotr8

Actieve deelnemer
20 apr 2008
34
0
@ poolvos

Mijn scheppach bassato 4 heb ik onlangs na ruim een jaar gebruik weer verkocht. Beviel absoluut niet en zou IK je zeker afraden.
Mijn HMS2600CI vlak-vandiktebank van scheppach bevalt overigens uitstekend.

Gr. Pjotr
 

Pjotr8

Actieve deelnemer
20 apr 2008
34
0
poolvos zei:
Hoi,
Dat zijn slechte berichten dacht dat ik een leuk zaagje had gevonden moeten we maar weer is verder gaan kijken. Wat wilde hij niet wat jij wilde?
Gr

Recht zagen, ondanks de correcte instelling van de machine, was wel het grootste probleem. Verder had de verstekgeleider veel speling en minder belangrijk maar wel irritant was dat de kast zeer slecht open en dicht ging.

Gr. Pjotr
 

Sanny

Actieve deelnemer
een leuk lintzaagje, maar naar mijn mening, kun je beter een tweedehands lintzaag kopen, en dan een zwaardere machine.
Het kost misschien tijd, maar ik kom zo nu en dan nog fraaie gietijzeren zagen tegen (onder andere van Beuving, Centauro, Verboom) met wielen van 50 cm. Deze koop je bij een handelaar of op een veilingsite voor ongeveer 500 a 550 euro (Ik heb er eens een laten lopen van 350,-) . Dan moet er wellicht nog het een en ander aan gebeuren, maar dan heb je echt wat mooi's.

De meerwaarde van een gietijzeren beestje zit hem in de spanning die je op een lint kan zetten. Een gegoten constructie kan meer hebben dan een plaatstalen machine die vandaag de dag van de band rolt. Dit houdt in dat je dus ook bredere linten met voldoende spanning kunt gebruiken terwijl bij een plaatstalen zaag het bij 15mm breedte toch ophoud. En een lint waar niet voldoende spanning op staat, zal niet bepaald recht zagen.

Mocht je overwegen op zo'n oudje te gaan jagen, let er wel op dat de wielen echt helemaal ingebouwd zijn in het frame, met plaatstalen deuren er voor, ivm veiligheid. Dus geen stuk antiek.

Als je een lintzaag koopt, bestel dan meteen bij Bol.com even het boek van Lonny Bird: The Bandsaw Book. Wat kan je dan nog gebeuren?

Succes,
Sander
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Sanny zei:
Het kost misschien tijd, maar ik kom zo nu en dan nog fraaie gietijzeren zagen tegen (onder andere van Beuving, Centauro, Verboom) met wielen van 50 cm. Deze koop je bij een handelaar of op een veilingsite voor ongeveer 500 a 550 euro (Ik heb er eens een laten lopen van 350,-) . Dan moet er wellicht nog het een en ander aan gebeuren, maar dan heb je echt wat mooi's.
Sander

Ik zoek een lintzaag. Ik heb gezocht naar bovenstaande merken, maar vind niet veel. Eigenlijk hoeft een zware gietijzeren machine voor mij niet. De Scheppach lijkt me mooi, maar schrok even van de opmerking hierboven. Ik zie ook Elektra Bekkum. Iemand ervaring mee? Eventueel andere machines?

@lex
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.