Lintzaag met problemen

woody68

Nieuw lid
28 feb 2013
9
0
Hoi,
Ik ben normaal niet zo van het vragen, maar begin een beetje moedeloos te worden.... Dus ik denk ik post het toch😀
Ik heb al een paar jaar een fantastische lintzaag, Emco EBS400.
Een paar weken brak het blad voor het eerst en sloeg de machine stil. Geen optische schade op het eerste gezicht, maar als ik er nu een nieuw blad opzet dan blijft het zaagblad in het hout schuin verlopen. Ik heb Niets aan instellingen van de beide wielen ooit verander.
Vast weet een van jullie een oplossing, of wil (uiteraard tegen een vergoeding) oplossen.
Groet Fons
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Is maar idee, maar misschien is 1 van de geleidertjes of lagertjes verschoven tijdens de klap.

Kwestie van met de kap open met de hand draaien en kijken waar hij scheef gaat.

Als het alleen tijdens het zagen gebeurt, dan kan of het lint krom zijn, of de spanning van de lint mort strakker, ik heb ooit het advies gekregen om het lint eerst op een vlakke vloer te leggen voor ik monteer, weet je meteen of er geen slag in zit.

Succes nog.

Gr Danny
 
  • Leuk
Waarderingen: woody68

woody68

Nieuw lid
28 feb 2013
9
0
Is maar idee, maar misschien is 1 van de geleidertjes of lagertjes verschoven tijdens de klap.

Kwestie van met de kap open met de hand draaien en kijken waar hij scheef gaat.

Als het alleen tijdens het zagen gebeurt, dan kan of het lint krom zijn, of de spanning van de lint mort strakker, ik heb ooit het advies gekregen om het lint eerst op een vlakke vloer te leggen voor ik monteer, weet je meteen of er geen slag in zit.

Succes nog.

Gr Danny
Hallo, dat is het volgens mij niet, alles al vele malen gecontroleerd
 
Laatst bewerkt:

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
Ik vraag ook even: Waar woon je ergens? Het is vaak handiger als men kan komen kijken.
Door de klap zal er toch iets met de uitlijning of de geleiding gebeurd zijn.
Ik heb zelf een vergelijkbaar formaat lintzaag, maar dan een driewieler en na het breken van een lint (wat bij een driewieler vaker gebeurt) moet er vaak een en ander bijgesteld worden.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.042
2.578
Waar komt je nieuwe zaaglint vandaan? Drift is meestal het gevolg van een niet gelijk gezet zaaglint.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
Oja, dat is waar, bij mijn lintzaag wordt het lint vanachter ondersteund door tandwieltjes, maar de zijkanten door kunststof blokjes. die moet ik om de zoveel tijd even er uit pakken en vlakken en opnieuw afstellen. En dan doet het lint van mijn 35 jaar ouwe Chinees weer wat ik wil.
 

Speculaasbrok

Actieve deelnemer
19 dec 2018
125
23
Harkstede
Heeft de klap dan niet iets met de balans van je wielen gedaan? Zijn daar geen lagers stuk of een as die krom is gaan staan? Inderdaad zoals eerder benoemd de kappen open en met de hand draaien om te kijken waar het mis gaat.
 

woody68

Nieuw lid
28 feb 2013
9
0
Heren,
Het uiteindelijk gelukt, kwestie van jullie adviezen lezen en opvolgen😀
Alles uitgeklaard gehad, schoon gemaakt, weer netjes en secuur in elkaar, nieuw lint en hopsakee. Hij zaagt weer keurig. Nogmaals dank voor de adviezen. Groet Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.