Lintzaag HBM

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
991
325
Twello
Vraagje:zijn de lintzaagmachines van HBM betrouwbaar ?
Mvg,
Ruud
Eigenlijk is de vraag er weer één die enorm veel reacties kan krijgen, maar wat wil je eigenlijk met die zaag?
Als je geen geld hebt, of geen geld uit wil geven en nog geen idee hebt wat er mee wil gaan zagen dan kom je wel bij dat soort machines uit.
Het hangt er ook van af wat jij betrouwbaar vindt. Ik zie dat je voor 150 euro al een lintzaag hebt. Dat is 50 euro meer dan voor een parkside. Als je die twee tegen elkaar af zet krijg je een beter apparaat. Maar ik zie mensen die uitermate tevreden zijn met zo'n lintzaag. Ik zou gewoon eerst op YT kijken, daar zijn enorm veel reviews over dit soort zagen te vinden en zie je de voors en tegens.
Over HBM krijg je ook direct een mening en zolang je geen service nodig hebt, wat normaal ook niet te verwachten is heb je daar niet zo veel aan.

Maar mocht je zo'n machine aanschaffen dan graag een gebruikerservaring posten op dit forum zodat we weer meer weten.

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.912
441
41
Enkhuizen
Heb die van mij al jaren.
Is een prima machine van degelijke kwaliteit.
Ook met de service geen problemen gehad toen ik nieuwe onderdelen zocht zoals een nieuwe inlegplaat en geleide lagers.

Ruud01

Nieuw lid
17 aug 2026
9
1
Hasselt
Eigenlijk is de vraag er weer één die enorm veel reacties kan krijgen, maar wat wil je eigenlijk met die zaag?
Als je geen geld hebt, of geen geld uit wil geven en nog geen idee hebt wat er mee wil gaan zagen dan kom je wel bij dat soort machines uit.
Het hangt er ook van af wat jij betrouwbaar vindt. Ik zie dat je voor 150 euro al een lintzaag hebt. Dat is 50 euro meer dan voor een parkside. Als je die twee tegen elkaar af zet krijg je een beter apparaat. Maar ik zie mensen die uitermate tevreden zijn met zo'n lintzaag. Ik zou gewoon eerst op YT kijken, daar zijn enorm veel reviews over dit soort zagen te vinden en zie je de voors en tegens.
Over HBM krijg je ook direct een mening en zolang je geen service nodig hebt, wat normaal ook niet te verwachten is heb je daar niet zo veel aan.

Maar mocht je zo'n machine aanschaffen dan graag een gebruikerservaring posten op dit forum zodat we weer meer weten.
Even wat meer info, ik heb hier nu een Centauro 600SP staan die ik nu heel weinig gebruik.Ik zou deze willen vervangen door een meer handelbare lintzaag, daar ik nu niet meer zo zware balken ga verzagen maar me meer ga bezig houden met kleinere dingen .Daarom kijk ik uit naar een modernere lintzaag prijskaartje 1000€ .

Wimpie33

Nieuw lid
13 aug 2013
10
5
Obbicht
Ik koop meestal de iets goedkopere machines. Uiteindelijk loop ik dan misschien tegen de beperkingen aan. Dan komt de dag dat ik ga bedenken of ik toch een betere machine wil of dat ik met die beperking kan leven.
Het is wel een verschil of je het dagelijks gebruikt of af en toe. af en toe kan vaak ook met de iets goedkopere machines.

Of de machine goed is ligt er aan wat je ermee wil doen. Wat ik veel belangrijker vind is de service en verkrijgbaarheid reserve onderdelen. Want het is zonde als een machine bevalt maar omdat een onderdeel niet te krijgen is de hele machine weg moet.

• Leuk
Waarderingen: Ruud01

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.976
1.280
72
Veldhoven
Ik koop meestal de iets goedkopere machines. Uiteindelijk loop ik dan misschien tegen de beperkingen aan. Dan komt de dag dat ik ga bedenken of ik toch een betere machine wil of dat ik met die beperking kan leven.
Het is wel een verschil of je het dagelijks gebruikt of af en toe. af en toe kan vaak ook met de iets goedkopere machines.

Of de machine goed is ligt er aan wat je ermee wil doen. Wat ik veel belangrijker vind is de service en verkrijgbaarheid reserve onderdelen. Want het is zonde als een machine bevalt maar omdat een onderdeel niet te krijgen is de hele machine weg moet.
Ben ik niet met je eens.
Ik heb dit ooit ook gedaan, ja. Maar als je tegen beperkingen en/of onnauwkeurigheden aan loopt, krijg je de pest in om het gereedschap te gebruiken. En HBM is gewoon puur slecht met zijn machines de laatste jaren. (ervaring vooral met freesbank, metaallintzaag en (150 kilo zware) tafelzaag en een dure ladekast (van €1000) waar na 14 dagen het slot kapot ging en ze doodgewoon mij hebben laten STIKKEN!!!

Ik vergelijk het altijd met een muziekinstrument dat je wilt leren bespelen. als zelfs de leraar er geen fatsoenlijk geluid uit kan krijgen, dan leer/speel je niet met plezier. En dat plezier, dat is toch vaak een groot deel van het werk.

• Leuk
Waarderingen: nicodemus en rinus

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.939
1.254
‘s-Hertogenbosch
Ik heb hier een leisha staan van hornbach….. uit de tijd dat ik nog niet zo ging zoeken op internet….. gekregen van m’n huidige schoonmoeder in de periode dat ik nog allemaal bijkomende ongewenste kosten had ( eigenlijk had ik geen nagel om m’n r*** te krabben…
Toentertijd was dat ding een uitkomst , zeker, ik was de koning te rijk. Ik heb er mee om leren gaan en nu een aantal zaaglinten verder heb ik eindelijk een redelijk lint erop liggen dat bijna niet gaat driften..yeeaah.
Ik weet dat er met afstellen veel te halen is en een goed lint is ook belangrijk.
Zou ik nu een dergelijke aanschaf gaan doen zou ik eerder kiezen voor een gerenommeerd merk en niet gaan voor het goedkope segment. Ik vind dat de Rolls-Royce niet nodig is qua design maar zou zeker letten op doorlaathoogte en uitlading, verkrijgbaarheid van onderdelen en een balie waar ze je kunnen helpen
Linten zijn eventueel ook nog elders verkrijgbaar, ikzelf heb er gewoon wegwerp linten op die als ze niet bevallen voor heel erg ruw zaagwerk gebruikt worden tot ze echt op zijn of breken.
Misschien dat ik een keer een nieuw loopvlak op m’n wielen zou kunnen leggen om iets meer plezier te hebben als wat ik nu al heb maar denk dat er dan een nieuwe grotere en zwaardere versie gaat komen want wat je ook aanschaft, er is of komt altijd wel weer iets beters/mooiers/stabielers dan wat je hebt.
Ik bedoel er mee aan te geven dat als je maar centen hebt voor een lowbudget versie en je kunt je er met een paar beperkingen mee vooruit helpen tot betere tijden je hiermee genoegen moet nemen.
De beperkingen waar ik tegenaan loop kunnen opgelost worden door een financiële impuls, maar weerhouden mij zeker niet in m’n bezigheden .

Succes met je dilemma,
Groetjes John

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.