Lintzaag hbm

t.timmermans

Actieve deelnemer
14 jun 2023
49
55
Schoonhoven
Hallo,
Ik overweeg een hbm lintzaag 250 te kopen via mp. Ik twijfel alleen of het vermogen genoeg is (375W). De doorzaaghoogte is max 15 cm. Ik draai hout en moet vaak blokken rond maken. Mijn vraag is daarom , zou hij met het juiste blad, trekken om bijvoorbeeld door een blok eik van 14 cm te zagen?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Je kan het hout ook met de hand zagen. Er zullen weinig houtzagers tot 375 watt komen. Gebruik het juiste zaagblad en een gepaste aanvoersnelheid.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
De meeste zaagbladen voor de kleinere zagen hebben te veel tanden voor grotere diktes. Ze zijn vaak al bot als je ze uit de verpakking haalt. Vergelijkbaar met goedkope handzagen. Voor langszagen moet je zaag echt scherp zijn. Als de vezels weggedrukt worden, in plaats van doorgesneden, dan ga je veel vermogen gebruiken voor het overwinnen van wrijving en weinig voor zagen.
 

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
234
71
Ik heb zelf een hbm 250 gehad. Voor licht werk vond ik het een prima zaagje. Denk aan bijvoorbeeld multiplex van 18mm, modelbouw en dat soort dingen. In eiken is een centimeter of 5 wel het maximum wat je ervan kunt verwachten denk ik.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.503
962
Riemst
Start je met droog hout of vers hout? Dat maakt een vrij groot verschil in wat er van de machine gevraagd wordt. Voor vers (nat) hout heb je een grove vertanding nodig omdat je dan lange vezels (zeker in het langshout) trekt die moeilijk afvoeren. Dan heb je een stevige machine nodig. Verwerk je uitsluitend droog hout, dan kan je waarschijnlijk wel uit de voeten met die 1/2 pk mits je een geschikt scherp lint gebruikt. Geen zaaglinten bestellen bij de aanbieder van de machine maar even zoeken op ervaringen die hier op het forum staan (onder andere lintzagenopmaat.nl).
Voor nat hout kan je ook een electrische kettingzaag overwegen.
Over HBM of een andere machine spreek ik me niet uit. Ik heb zelf een Hammer N4400 wat een hele andere categorie is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.