(lint) Zaagtafel roest

David87

Nieuw lid
17 dec 2018
13
0
Hi iedereen,

Ik heb een vraagje op mijn stokoude lintzaag is op het werkblad wat oppervlakkige roest komen te zitten.
Hoe kan ik dit vlak best behandelen? Ik had al geprobeerd met eens staalborstel maar dat gat zo een lelijke krassen in het blad dat ik onmiddelijk gestopt ben want er moet een betere manier zijn.

Ik hoor graag van jullie.

Groetjes
David
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.763
981
Omgeving Eindhoven
Licht opschuren met ScotchBrite (met de fijne korrel), eventueel met een behandelend middel zoals Metaalglans van Felder om de roest los te werken en daarna het blad te conserveren om te voorkomen dat er weer vliegroest op komt. (of natuurlijk een andere olieachtige stof, ik heb hier ook wel eens Ballistol olie voorbij zien komen om het blad te beschermen). Opbrengen en licht uitvegen als je de machine meerdere dagen niet gebruikt, en met een schone absorberende doek uitwrijven/afnemen voor gebruik.
 

Infinity

Actieve deelnemer
26 sep 2019
224
28
Twente
scotchbrite pad op een vlakschuurmachine zag ik laatst voorbij komen in een youtube video.
Wil ik zelf ook nog proberen.
 

David87

Nieuw lid
17 dec 2018
13
0
ik heb het intussen weten op te lossen.
Ik heb eerst geprobeerd met scots bite met de hand, mmaar dat ging niet. Ook eenstuk uitgeknipt en op een excenterschuurmachine geen succes.
Dan maar een schuurpapier op de schuurmaschine, korrel 240 maar blijkbaar is het niet zo een goed schuurpapier want na 5 sec was het schuurpaier helemaal glad,dus heel wat papiertjes later was de tafel weer schoon.
Dan heb ik ze ingewreven met lijnolie even laten zitten en dan afgeveegd. Ik heb er nog niet op gezaagd maar het ziet er best goed uit.

Dankjullie wel voor de tips!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.