Linoleum furniture aanbrengen

Oldchattermans

Nieuw lid
23 sep 2019
14
0
Ik wil graag een aantal kasten van berken multiplex maken. Fronten wil ik maken van berken multiplex 18 mm met daarop Linoleum Furniture. De frontmaten varieren van 40 x 120 tot 60 x 200 (en maten daartussen).

Ik heb niet de beschikking over een pers en zal het linoleum handmatig moeten plakken. Ik heb verschillende adviezen gekregen over welke lijm ik daar het beste voor kan gebruiken:
- contactlijm aangebracht met spuitbus
- contactlijm aangebracht met fijne kam
- Eurocol 514 (linoleum lijm)

Wie heeft er ervaring met dit materiaal? Welke lijm en methode kan ik het beste gebruiken?

De fabrikant raadt aan om het berken dubbelzijdig te beplakken, ideaal gezien aan beide zijden met hetzelfde materiaal. Is dit echt noodzakelijk of kan ik het berken ook 1-zijdig beplakken met linoleum?

Ik zou de tegenzijde ook met een goedkope HPL kunnen beplakken. Of kan ik om wat tijd te besparen ook berken multiplex met 2-zijdig HPL aanschaffen en die 1-zijdig beplakken met linoleum?
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.293
235
't hoofd van Overijssel
Maten oversize aan houden. Bison contact lijm smeren op het linoleum en daarna berken triplex zodat beide gelijk droog zijn. Als de lijm pik droog is het linoleum op het berken triplex plakken. Dus aan 'één kant beginnen en rollend en wrijvend er op drukken. Geheel op een vlakke vloer leggen en dan met aan groot / zwaar blok hout aanslaan. Ja ik zou ook een hpl aan de binnenkant plakken en geen linoleum, dit is voor het krom trekken. Zou het bij mij zelf eerst eens even aan zien met een kast deurtje of het krom trekt. Pas na het lijmen op maat zagen vandaar de oversize.

Twee lagen hpl is ook mogelijk maar de kant waarop je plakt zou ik even ruw schuren. Ook nu de oversize aanhouden en op maat zagen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.