Die had ik al eerder gespot dankzij een waarschuwing van iemand die het had gezien, juridisch gezien is hier geen probleem. Op moreel vlak vind ik het problematisch, het is nagenoeg een directe kopie van de MFTC met een aantal elementen die weggelaten zijn. Het minste zou zijn om een referentie te zetten naar de bron.
Er was ook iemand in de UK die regelrecht mijn eigen plannen verkocht op ebay, maar "verbeterd" met een annotatie hier en daar. Dat was legaal gezien plagiaat en strafbaar.
Zelf als ik iets aan het bedenken ben dan probeer ik altijd origineel te zijn, als ik denk dat ik het niet beduidend beter/verschillend kan maken dan een andere, dan laat ik het vallen.
@GH1 Het is natuurlijk makkelijk om achteraf te kijken naar bestaande concepten en te zeggen dat het een jatwerk is van bestaande elementen. Op zich heb je volkomen gelijk, maar tegelijk hebben zij het als eerste bedacht in die vorm en functie. De MFTC is een mobiele werkbank die een uniek geheel vormt dat patenteerbaar was, het lijkt allemaal logisch en vanzelfsprekend achteraf, maar tegelijk had niemand het voor mij gedaan. Het feit dat de genoemde concepten zoveel succes hebben, wil zeggen dat er een behoefte was dat zonder antwoord was terwijl alle aparte elementen ervoor bestonden. Tussen het eerste idee dat ik had van een werkbank met die functies, en het resultaat dat jullie zien, stak bijna een jaar ontwerp werk in... Zo vanzelfsprekend is het niet als je met een wit blad begint ipv een foto van het resultaat.
In het laatste plan dat ik heb gemaakt stak ongeveer 1,5 maand voltijds werk in, 2 weken voor het bouwen, 4 voor de plannen, vertalingen, video's, webpagina enz... je mag vinden dat het ongepast is om daarvoor een vergoeding te vragen, maar dat je tegelijk vind dat een ander een kopie daarvan mag verkopen, begrijp ik niet.
Voor mij is het éénvoudig, zonder bijdrage kan ik het mij niet veroorloven om dit te doen als zelfstandige, elk nieuw plan moet mij duizenden €'s opbrengen voordat ik weer op nul sta, ivm de werkuren zonder inkomst, materiaal, lasten en sociale bijdragen die blijven lopen enz...
Momenteel werk ik (dit is een woodworking.nl première!) aan een nieuw jatwerk

waarvoor ik dit keer 3 jaar nodig heb gehad om het functioneel te maken en alle problemen op te lossen, dit terwijl bijna alle aparte elementen al bestaan in de één of andere vorm. Ofwel ben ik achterlijk, ofwel is het allemaal niet zo makkelijk als het lijkt

Eens jullie het gaan zien zal het vanzelfsprekend lijken, maar voor het moment heeft voor zover ik het weet, niemand dit ooit gebouwd...