Lijst profiel namaken

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
304
186
Deventer
www.ernstkuhne.nl
De lijstenmaker bij mij in de straat vroeg me of ik een schilderijlijst- profiel kon namaken.
Het betreft een fraai fijn profiel in notenhout dat op de hoeken met splines verbonden wordt.
Ik ben er mee aan de gang gegaan en kom een heel eind, maar ik mis ergens een facetrand en zie niet hoe ik die rand er eenvoudig in kan krijgen. Ik heb de hele catalogus van CMT er ook nog op nageslagen maar vond geen geschikt profiel mes.
Het profiel bestaat feitelijk uit een lat van 30x25mm notenhout met aan de achterkant een sponning van 25x7mm (daar komt het schilderij) en aan de voorkant een sprongetje/sponning van 1mmx10mm.
Dat sprongetje heeft een schuine rand en dat lukt me niet. Iemand een suggestie?profielen.jpg
Links wat ik kan maken, rechts het gewenste profiel met de 45 gradenbrad aan de bovenkant
IMG_20240306_002343.jpg
Het origineel, met de 45 graden sprong van 1 mm
IMG_20240306_002419.jpg
Mijn, iets te scherpen, benadering.
Ik maak het profiel nu als volgt:
1) ik machineer een lat van 30x25 mm op de vlak van diktebank
2) ik frees een sponning van 25x7 mm uit de achterkant, met de stationaire frees (toupie) met een sponningfreeskop met verwisselbare mesjes, ook op de bovenkant van de freeskop, het profiel staand
3) ik frees een kleine verkenning in de bovenkant van 10mmx 1 mm met dezelfde freeskop, profiel weer staand

Ik mis nu alleen dat 45graden kantje en kan hooguit verzinnen om dat er achteraf nog aan te frezen met een 90graden puntfreesje op de bovenfrees tafel maar ik vrees dat dat geknoei is. Het liefst frees ik het in één keer...wie weet raad?
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.770
740
Enschede, Twente
Het is met de hand te doen. Sponningschaaf en een hulpstukje van hout waar je de schaaf tegenaangedrukt houdt. Door het hulpstukje (driehoek tegen plankje, dus de schaaf op stand tussen 1 en 2 uur in) blijft het consistent.
 

Handtools

Actieve deelnemer
14 mrt 2022
36
10
Ollanda
En als je eerst het v groefje maakt met een frees.Weet ook niet of dit werkt,ben meer van het handmatige.
 

Bijlagen

  • 20240306_103851.jpg
    20240306_103851.jpg
    110,4 KB · Weergaven: 7

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Heb je een freeskop voor flury messen? Dan kan je elk mes wat in een 45 gr hoek eindigt gebruiken. Bijvoorbeeld 80, 107, 127.
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
304
186
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Heb je een freeskop voor flury messen? Dan kan je elk mes wat in een 45 gr hoek eindigt gebruiken. Bijvoorbeeld 80, 107, 127.
Ga ik proberen, die flurry messen leken mij te grof voor zo'n fijn profiel maar misschien met flink toerental en langzaam aanvoeren... Je bedoelt toch dan ik de hele verspringing van 1 mm x 9 mm met facetrand dan in één keer met zulke flurrymessen maak ipv nu met de sponningfrees!
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
304
186
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Het is met de hand te doen. Sponningschaaf en een hulpstukje van hout waar je de schaaf tegenaangedrukt houdt. Door het hulpstukje (driehoek tegen plankje, dus de schaaf op stand tussen 1 en 2 uur in) blijft het consistent.
Gaat mijn vaardigheid denk ik te boven, zeker op een oppervlak van 25 mm breed en meters lang, want de lijstenmaker wil er verschillende lijsten mee gemaakt hebben...
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Ja, je gebruikt gewoon je flurymes om de sponning in een keer mee te frezen. Dat is geen enkel probleem. Frees in de tafel draaien en je kan het hout er gewoon overheen voeren. Ik zou even een plaatje multiplex over de geleider maken, met alleen een uitsparing voor de freeskop. Dan heb je een mooie doorgaande geleider.
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
304
186
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Ja, je gebruikt gewoon je flurymes om de sponning in een keer mee te frezen. Dat is geen enkel probleem. Frees in de tafel draaien en je kan het hout er gewoon overheen voeren. Ik zou even een plaatje multiplex over de geleider maken, met alleen een uitsparing voor de freeskop. Dan heb je een mooie doorgaande geleider.
Eerste proef ging wel maar erg snelbrandplekken op het platte vlak (de 9mmx1mm die ik dan gevreesd heb) daar draait de ingeslapen zijde van het mes op de gefreesde kant... misschien met een betere geleiding en hogere doorvoersnelheid?
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.062
109
haal het lagertje weg, en het puntje afslijpen.
gedaan met verschillende freesjes waar het lager in de weg zat.
45' frees.JPG
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
193
41
Het gaat om 1 mm hè. Een beetje lange harde schuurklos maken (schuurpapier op multiplex lijmen), en deze er langs halen? Eventueel hulpblokje er tegen à la Bert Vanderveen. Kan me ook voorstellen dat je een schuur opstelling maakt waar je je profiel overheen trekt.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Kun je een plaatje tonen, van hoe je nu freest? Je werkt met een set flury messen? Ze zijn scherp? Je moet met een spilfrees in hardhout wel een beetje vaart maken met je voeding. Als je op een plaats blijft dan sta je te poetsen en wordt je freesmes warm.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.498
961
Riemst
Schuin inzagen en dan overtollig hout weghalen. Maar ik zou het gewoon met de sponningschaaf doen. Eén streekje volstaat.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.