Lijst/architraaf jaren 20 namaken. Frezen?

Schuur

Nieuw lid
20 dec 2021
12
5
Amersfoort
Goedenavond,

Allereerst zou ik mij graag even voorstellen, aangezien dit mijn eerste post is. Mijn naam is Marijn, en ik houd mij bezig met het maken van interieurwerk en (festival)decor. Ik werk als ZZP'er en houd mijn werk graag gevarieerd, zo werk ik de ene week met een bedrijf mee en ben ik de andere met een eigen klus bezig. Hobby en werk lopen vaak een beetje door elkaar heen ;)

Dan gelijk een vraag;

Ik wil graag dit soort lijst/architraaf reproduceren. Te koop vind ik 'm tot nu toe nergens, en zelf maken lijkt mij een leuke uitdaging. Maar mocht iemand weten waar je zulke stukken kan kopen hoor ik het graag..
De lip hoeft er niet per se op, een geheel vlakke onderkant mag ook. Ik zat er aan te denken om wat te experimenteren met de freestafel en wat afschuinfrezen, maar alle tips/ervaringen zijn welkom!

P.S.; tips voor 12mm of 1/2 inch frezen zijn gewenst! Ik kijk nu naar RGN tools, die hebben een groot aanbod aan CMT, maar ik heb nog geen ervaring met deze partij. Mijn lokale gereedschapshandel verkoopt Stehle, maar die lijken geen 12mm te hebben.
 

Bijlagen

  • architraaf2.jpeg
    architraaf2.jpeg
    63,7 KB · Weergaven: 140
  • architraaf.jpeg
    architraaf.jpeg
    50,7 KB · Weergaven: 119

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.167
1.966
Klein-Brabant, Vlaanderen
In een freestafel, vergeten te vermelden.
dat had ik er bij gedacht, maar niet ingetikt
de makkelijkste manier om dit te maken is met een freestafel
daar is de doorvoer van het hout het meest stabiel
bekijk hoe dit profiel samengesteld is
de lip lijkt mij er tegen gezet te zijn
de bovenkant lijkt mij er op geplakt te zijn
dan blijven enkel nog de 2 schuine zijden over
ze zijn in een andere hoek
ff grasduinen in de frezen van cmt
ik verwacht dat je toch op schachten van 12 mm uit zal komen
de lange schuine kan je in principe met een hulpstuk ook zagen

1640733287654.png
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Schuur

jorisvh

Post veel
Ik denk dat je dit soort lijsten of moulures wel kan vinden in het aanbod van bvb nmc.
is dan in bvb XPS met een laagje over dat makkelijk overschilderbaar is. Typisch 5€/lm voor niet al te ingewikkelde designs.
kijk eens bij
 
  • Leuk
Waarderingen: Schuur en MartijnEHV

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.136
2.624
Deze lijsten zijn uit 1930 of zo. In 1820 hadden de meeste huizen helemaal geen architraven.
 
  • Leuk
Waarderingen: Schuur

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
713
742
de buurt van den bosch
Goedenavond,

Allereerst zou ik mij graag even voorstellen, aangezien dit mijn eerste post is. Mijn naam is Marijn, en ik houd mij bezig met het maken van interieurwerk en (festival)decor. Ik werk als ZZP'er en houd mijn werk graag gevarieerd, zo werk ik de ene week met een bedrijf mee en ben ik de andere met een eigen klus bezig. Hobby en werk lopen vaak een beetje door elkaar heen ;)

Dan gelijk een vraag;

Ik wil graag dit soort lijst/architraaf reproduceren. Te koop vind ik 'm tot nu toe nergens, en zelf maken lijkt mij een leuke uitdaging. Maar mocht iemand weten waar je zulke stukken kan kopen hoor ik het graag..
De lip hoeft er niet per se op, een geheel vlakke onderkant mag ook. Ik zat er aan te denken om wat te experimenteren met de freestafel en wat afschuinfrezen, maar alle tips/ervaringen zijn welkom!

P.S.; tips voor 12mm of 1/2 inch frezen zijn gewenst! Ik kijk nu naar RGN tools, die hebben een groot aanbod aan CMT, maar ik heb nog geen ervaring met deze partij. Mijn lokale gereedschapshandel verkoopt Stehle, maar die lijken geen 12mm te hebben.
Plintenfabriek in ravenstein!!
 
  • Leuk
Waarderingen: Schuur

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.136
2.624
Als je een paar honderd meter nodig hebt, zijn er een aantal bedrijven die messen voor je op maat slijpen en dan lijsten op maat voor je maken. Als je af en toe wat lijstwerk nodig hebt voor reparatiewerk, is dat totaal niet interessant.
 
  • Leuk
Waarderingen: Schuur

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.509
968
Riemst
Als je niet teveel meters moet maken: handschaaf, rabbatschaaf, zaagtafel en schuurpapier.
Afrondingen eventueel met bovenfrees.
Als houtsoort zou ik op zoek gaan naar tulpenhout (yellow poplar). Dat is gemakkelijk te bewerken en af te werken. Een fijne kwaliteit grenen zonder noesten kan uiteraard ook.
 
  • Leuk
Waarderingen: Schuur

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Kijk ook even bij de frezen van Trend, daar heb ik vijftien jaar geleden passende freesjes 1/2" gekocht. Je hebt voor dit soort profielen behoorlijk wat vermogen nodig. 2000 Watt in een goede freestafel is geen overbodige luxe. Ik geef het wel een kans dat dit profiel met bestaande frezen te maken is. Het profiel op de foto vroeg 9 passes met 3 verschillende frezen.
 

Bijlagen

  • 16408045132888690296754827916341.jpg
    16408045132888690296754827916341.jpg
    46,9 KB · Weergaven: 61
  • 16408045433926377615012608483929.jpg
    16408045433926377615012608483929.jpg
    38,9 KB · Weergaven: 80
  • Leuk
Waarderingen: Schuur

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.