Lijnlasers op mijn Wabeco BF

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
743
290
RegioRotterdam
Ik heb op mijn Wabeco een setje lijnlasers gemonteerd. Opstelling is nu in 'proof of concept' met tijdelijke monage.

  • De lasertjes komen van Conrad. Ik heb gekozen voor 250 mm focus. Dat is 150 mm voor de punt van de boorkop.
  • Voor de behuizingen heb ik twee M8 koppelmoeren uitgeboord tot 9 mm over bijna de volle lengte. Er is nog een klein borstje over waar de laser op hangt. Die moeren hebben sleutelwijdte 13 mm dus zijn een stevig huis en de lasertjes passen strak in de boring. Ik heb nog wel een M3 arreteerschroefje ingetapt.
  • De voeding met schakelaar is via 2 AA batterijen in een kastje van een kerstverlichting (van de Action, daar in het schap voor Euro 1.35. )
De houders van de lasertjes zitten nu vast aan de machinehouder met dubbelzijdig kleefband. Ik heb de huisjes loodrecht uitgelijnd met een blokhaak. Ik wist niet of de huisjes nog nagesteld moesten kunnen worden en dat constateer ik liever voordat ik in natte lijm zit te roeren. Nastellen blijkt niet nodig. De lasertjes zitten recht in hun huisjes. Het kruispunt van de lijnen bleef keurig op z'n plaats toen ik de machinehouder op en neer draaide. Draaien van de lasertjes in hun huisjes bracht het kruis op het putje dat waar ik met de punt van een houtboor had geprikt.

De batterijen zitten nu vast met elastiek maar dat moet beter worden natuurlijk. Ik denk aan een paar langere schroeven in de klem van de machinehouder zodat ze uitsteken, en dan voor de batterijen een bakje dat ik aan die draadeinden kan ophangen.

Genoeg gepraat nu. Foto's:

De opstelling. Laserlijn op werkstuk is duidelijker te zien dan de foto suggereert.
20210911_130353.jpg

Detail stuurboord laser in huis en batterij blok met schakelaar.
20210911_130407.jpg

Volgende stappen tot definitief: Batterijhouder en draadgeleiding verbeteren. Arreteerschroefjes inkorten tot ze net uit de borg moer komen en er een groefje in zagen. Ook achterin de laser komt een groefje om hem te draaien en in te stellen.
Het tweezijdig kleefband is te elastisch. Ik vervang het door twee-componentenlijm.

En, jaja. Laser helpt voor bijna goed neerzetten/snelstart voor instellen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: maja158 en MartijnEHV

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Tof gemaakt, voor een appel en een ei toch een stukje gemak/tijdswinst, en elke keer dat je het gebruikt ben je weer eventjes trots op jezelf!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.