Lijmverbindingen loshalen

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Hoi allemaal,

ik ga binnenkort beginnen aan het opknappen van onze oude grenen stoelen, waarvan er een aantal echt gammel zijn geworden in de loop der jaren.

Zelfs bij gammele stoelen zitten er altijd nog een paar lijmverbindingen goed vast, hoe krijg ik die los, zonder brute kracht? Ik wil de stoelen en zeker de verbindingen niet beschadigen.

wie kan me helpen?

Cas
 

kire

Actieve deelnemer
5 jun 2010
140
2
Misschien weet niet dat het bij de stoelen lukt. Maar gebruiken soms bij deurtjes strijkijzer om verbindingen warm te maken en zo stilaan los te wrikken.
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Heb dit net gevonden, is er met een soort injectienaald in te spuiten, dan hoef ik helemaal niet te demonteren....... en kan er dus ook niets afbreken van de oude grenen stoelen.......

[h=1]VERITAS HOUTLIJM 114 ML 'CHAIR DOCTOR PRO' bij baptist kost € 12.80[/h]

Cas
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Ben heel benieuwd naar je ervaringen met dat spul.
Ik heb een schommelstoel met maar één gammele verbinding.
Uit elkaar halen zou jammer zijn.
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Ha Cas,

dank voor je reactie.
Dus gewoon in de losse verbinding spuiten, drogen
en klaar is de klus?
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Is volgens mij "gewoon" hele dunne houtlijm

Ik weet niet of dit product hetzelfde is, maar met verdunde houtlijm werkt het inderdaad ook.
Je kan gewone witte houtlijm makkelijk aanlengen met een beetje water tot de gewenste vloeibaarheid.

Laatst nog een losgekomen verbinding herlijmd met verdunde houtlijm, maar niet echt de mogelijkheid een injectiespuit te gebruiken. Heb er uiteindelijk royaal houtlijm op aangebracht, en met luchtdruk zoveel mogelijk lijm in de verbinding geblazen. Niet optimaal, maar het is toch gelukt.

Groeten,
Steven
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
in een stoel zitten altijd nog een paar goede verbindingen, maar in oude stoelen ook meestal een paar slechte.

ik laat liever de stoel in elkaar zitten en lijm alleen de slechte verbindingen opnieuw

Cas
 

Yvo

Nieuw lid
7 jan 2022
20
0
Utrecht
Hoi Cas,
heb je de 'VERITAS HOUTLIJM 114 ML 'CHAIR DOCTOR PRO ' nog gebruikt? Ik ben benieuwd naar je ervaringen. Ik heb zelf namelijk ook een project omhanden waar ik enigszins losse verbindingen van stoelen wil vast zetten. De stoelen uit elkaar halen lukt niet, althans niet gemakkelijk. Ik ben ook benieuwd naar het verbruik mocht je daar iets over kunnen melden. Alvast bedankt. Mvrgr. Yvo
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
545
154
Zutphen
Oude lijm verbindingen kun je los maken met spiritus. Laten inwerken en rustig lostikken/wrikken. Fineer stoom je los, natte doek en strijkijzer, pannekoekmes werkt goed.
 

Yvo

Nieuw lid
7 jan 2022
20
0
Utrecht
@gpf , heeft losmaken en opnieuw verlijmen jouw voorkeur boven het werken met een middel als 'VERITAS HOUTLIJM 114 ML 'CHAIR DOCTOR PRO ' ? Zo ja, mag ik vragen wat de reden is? Dank je.
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
545
154
Zutphen
Hangt er een beetje vanaf: als de stoel opnieuw bekleed moet worden na "uit elkaar halen" en het is maar een poot dan kan je proberen te lijmen. Dunne epoxy lijm kan dan ook goed werken. Indien toch nieuwe bekleding gekozen wordt en ook in de andere verbindingen wat beweging zit dan is losmaken de aangewezen weg. Een laboratorium fles om de spiritus op de juiste plek te krijgen is handig. Spiritus rustig zijn week en oplosfunctie laten doen. Ruim spiritus gebruiken.
 

Yvo

Nieuw lid
7 jan 2022
20
0
Utrecht
Hangt er een beetje vanaf: als de stoel opnieuw bekleed moet worden na "uit elkaar halen" en het is maar een poot dan kan je proberen te lijmen. Dunne epoxy lijm kan dan ook goed werken. Indien toch nieuwe bekleding gekozen wordt en ook in de andere verbindingen wat beweging zit dan is losmaken de aangewezen weg. Een laboratorium fles om de spiritus op de juiste plek te krijgen is handig. Spiritus rustig zijn week en oplosfunctie laten doen. Ruim spiritus gebruiken.
Na enige tijd heb ik dit project weer opgepakt. Met spiritus heb ik de tweede stoel behandeld en nu gingen de verbindingen (met deuvels) een stuk makkelijker uit elkaar. Ter plaatse van de verbindingen zijn aan 1 zijde de deuvels in het hout blijven steken.
Wat is het advies?
  1. Deze deuvels ook verwijderen?
  2. Zo ja, wat is een makkelijke manier? Als er zoiets als een soort van poelietrekker hiervoor bestaat zou dat erg gemakkelijk zijn.
  3. of de deuvels laten zitten en de stoel opnieuw in elkaar lijmen waarbij alleen de losgekomen zijde van de deuvels opnieuw verlijmd worden?
  4. En Wellicht kunnen in dat geval de vaste deuvels nog vaster gezet worden met een middel als 'VERITAS HOUTLIJM 114 ML 'CHAIR DOCTOR PRO '?
Ik ben benieuwd naar jullie adviezen. Alvast bedankt Mvrgr Yvo
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.