@knotwilg, vermits ik op een commodore64 geprogrammeerd heb, heb ik de tijd voor youtube ook meegemaakt, hoor

. het lijkt soms gewoon of het er altijd geweest is.
@Superbra , voor witte houtlijm (PVAc) is 10’ open tijd heel normaal.
de D2 is soms zelfs maar 5’, dat is voor Titebond niet anders.
sommige versies hebben een langere open tijd, bvb Rectavit 233 D4 tot 15'. voor complexe verlijmingen gebruik ik die soms om die reden, ook al is de watervastheid helemaal niet nuttig.
Titebond heeft ook speciale varianten zoals Titebond Extend, ook 15'.
ik weet niet hoe ingewikkeld je verlijmingen zijn, maar als je een droge passing hebt gedaan zodat je zeker weet dat alles gaat lukken en je klemmen liggen greepklaar, dan krijg je in 10' toch heel wat gedaan?
niet lijmen als het erg warm is, helpt.
of in verschillende stappen kan, hangt van het ontwerp af. soms is het nuttig om van bij het ontwerp aan assemblage en verlijming te denken.
bij lamellen voor kastkorpussen, in een eerste stap de lamellen inlijmen in de vlakke kant en in een 2de stap een streep lijm over de kopse kant en in de groeven en uitsmeren. dat is ook een vorm van in stappen werken.
vaak kan je verschillende te lijmen oppervlakken samen instrijken zodat je kan spreiden met een lijmkam. bvb, voor een tafelblad zet ik alle stroken rechtop op de klemmen die voor de verlijming gebruikt gaan worden zodat ze onderaan in 1 vlak komen. dan korte klemmen erop om de stroken samen te houden en omdraaien. dan heb je 1 vlak waar je lijm over giet en met de lijmkam uitspreid. is zo gebeurd. klemmen los, stroken terug plat en klemmen. op die manier lukt een tafelblad makkelijk in 10'.
voor vlakke verlijmingen, lamellen of dominos gebruiken zodat je je geen zorgen moet maken of stroken in de hoogte wel goed zitten. die dingen dienen dan enkel om te aligneren en het is dan helemaal niet erg als er de lijm in de groeven van de lamellen niet goed verdeeld is dus je moet geen tijd verliezen om in de groeven te gaan peuteren met een stokje iod.
ivm de klemtijd: na 30' tot 1u is het, bij normale temperaturen, niet nodig/nuttig om de persdruk te behouden.
dat wil niet zeggen dat de lijm dan eindsterkte bereikt heeft (als ik me goed herinner van publicaties die ik er ooit over gezien heb, 60% of zo). daarna zal de lijm zonder persdruk verder uitharden tot eindsterkte.
om verder aan het stuk te werken (schuren, volgende assemblagestap) zou 60% sterkte meer dan genoeg moeten zijn.
als je natuurlijk lijm (mis)/(ge)bruikt om 2 kromme planken tijdens een verlijming recht te forceren, dan kan het zijn dat de 60% sterkte na 1u niet volstaat om het bij mekaar te houden en dat het los floept, maar ja ...