Lijm : dunne plaat op ongelijke ondergrond

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
236
55
Grönnen
Beste allemaal,

niet echt een houtvraag, nou ja een beetje, ik wil MDF 3mm op sandwichpanelen plakken ( blik-PIR-blik, je kent ze wel )
Het is een hok (doos) gemaakt van die platen (ideaal), maar wel B-keus, dus niet allemaal even goed vlak en mooi aansluitend, en er zit altijd een profieletje in het blijk voor de stevigheid.
Het zijn flinke oppervlakten, plaatmaat 3050x2130, maar dat ter zijde.

Dat wil ik zo goed mogelijk gaan plakken, en lijmen ( en verf en kit ) is "niet mijn ding".
Nu zag ik onlangs dit (foto) :

Screenshot from 2024-02-11 19-51-44.png

Daar zoek ik nu al een tijdje naar en ook al wat rondgevraagd maar nog geen resultaat.
Ik kan wel zoiets (?) vinden wat met een "PUR" pistool/bus werkt, maar dit van de foto komt uit een "kit"koker.
Niet dat ik daar aan vast zit maar ik vraag me nu toch wel sterk af wat dit kan zijn.
Wie heeft er een idee, of nog mooier, ervaring er mee.
bvd
 

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
345
147
55
Luzy Saint Martin
Ik begrijp er geen snars van.
Maar om toch een poging te wagen: als je met PUR gaat lijmen dan moet je ook klemmen over het volledige oppervlak.
Lijkt me niet evident met de maten die je vermeldt….
 

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
60
28
Zuid Holland
Dat spul op de foto lijkt op illbruck pu010. Maar dat komt niet uit een kitspuit zoals die beste man in zijn handen heeft, eerder uit de bus die in het raamkozijn staat. Beetje rare situatie op die foto… Maargoed, pu010 is een handige lijm om op grote oppervlaktes met oneffe ondergrond te werken en het plakt ook uitstekend verschillende materialen zoals alu sandwich panelen en hout aan elkaar. Het lijkt heel erg op pur schuim, maar het schuimt minder. In de zelfde categorie heeft illbruck ook de pu700. Ook een pu lijm in bus en die schuimt nog minder dan de pu010.

Dit soort lijmen gaan je prima helpen om de boel aan elkaar te plakken, maar een strak resultaat is moeilijk. Je moet het toch wel een tijdje fixeren/ klemmen om de lijm uit te laten harden. Je 3 mm plaat is niet erg stijf van zichzelf waardoor je al snel een golvend oppervlakte krijgt. Je zou er tijdelijk een dikke stijve plaat achter moeten zetten om de boel vlak te houden tijdens het klemmen.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
602
144
Je zou er tijdelijk een dikke stijve plaat achter moeten zetten om de boel vlak te houden tijdens het klemmen.
Of je legt die dunne mdf op een vlakke ondergrond en die sandwichplaat er dan boven op. Daar kun je dan wat gewicht op zetten, sandwichplaat is daarvoor stijf genoeg.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.112
413
3 mm mdf voegt niets toe ik zou 12mm osb nemen.
of je plakt er glasvlies overheen een geeft dat een kleurtje
 

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
236
55
Grönnen
Dank voor reacties allen,

bij het omschrijven van een (eenvoudige) vraag zoals deze kom ik altijd voor de keuze, te weinig of teveel details geven.
De eenvoudige versie had kunnen zijn, wie kent de lijm van deze foto ?
Maar ja, een klein beetje context is ook wel leuk (toch ?)

Ja, die Illbruck PU010 met pistool had ik ook al gevonden, die zal het wel worden, als er niet iets anders naar boven komt.
( ik ben nog steeds benieuwd naar het spul van de foto )

Ja, aandrukken met een dikkere plaat en dan stempelen tegen de tegenoverliggende wand.
( daarover heb ik nog een andere vraag in aanmaak )

De sandwichplaten platleggen is niet zo praktisch, dan ben ik wel een paar dagen bezig en en ik hoop/verwacht/denk de demontage van de constructie niet meer mee te gaan maken.
Daar bij, de afwerkplaten zijn veel groter (breder) dan de sandwichpanelen ( horizontaal in dit geval ) en ik wil het vloer tot plafond naadloos maken, een verticale naad is niet te vermijden.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.346
2.689
Ik weet niet wat je uiteindelijke doel is, maar ik hoop niet dat het een strakke wand moet worden. Want dan zou ik met een vlakke ondergrond beginnen. Of dikker materiaal gebruiken. Je zou nog naar masonite kunnen kijken, als het echt maar 3mm dik mag zijn.
 

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
236
55
Grönnen
Op veler verzoek wat uitleg over wat ik van plan ben cq al eerder deed.
Hier onder de foto's. De wand stond schuin, tegen de buiten muur die lichtelijk scheefgezakt is, daar had ik de wand even (!) tegenaan gezet en verder niet meer bij nagedacht . . .
Dat heeft mij achteraf veel werkt opgeleverd, ja ja, meten, passen, meten, enz. en dan vastzetten.
Derhalve is dit een dubbele laag 3mm plaat geworden, om de gaten weer kwijt te raken.
Ik hoop dat de foto's alles duidelijk maken.

IMG_6234.JPG
Hier links een dikkere plaat als aandrukker, met de gaten op dezelfde plek.


IMG_6235.JPGIMG_6236.JPGIMG_6238.JPGIMG_6234b.JPG
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.346
2.689
Je hebt een gemetselde buitenmuur, daar heb je sandwichpanelen tegen aan geplakt? En daar heb je weer 3mm mdf tegen aan geschroefd en daar heb je nog een laag 3 mm mdf over heen geplakt?
 

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
236
55
Grönnen
Je hebt een gemetselde buitenmuur,
Ja, steens ( maar niet van belang in deze )

[..] sandwichpanelen tegen aan geplakt?
Nee, niet vast aan de muur, het vormt een doos met plafond en de andere wanden.

Daar op afstand een laag mdf (met gaten) op, met PUR vast geplakt, daar weer een afwerklaag op.
Eerst de afstand bepaald met schroeven in de sandwichpanelen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.346
2.689
Was het niet makkelijker geweest om er gipsplaat op te schroeven en dat vlak te trekken?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.