Lichte speling in Inca zaagtafeltje

close

Actieve deelnemer
2 okt 2014
102
15
Mijn Inca zaagtafel bevalt prima, maar het werkblad zit helaas niet goed vast, het kan iets op en neer bewegen/kantelen. De oorzaak lijkt een minimale speling in het kantelmechanisme (zo weinig dat het niet valt te fotograferen :sneaky:), resulterend in enkele mm speling in het werkblad. De grote zwarte moer heeft hierop weinig invloed aangezien hij haaks op de speling werkt. Is dit een bekend probleem en heeft iemand een oplossing?

inca-speling.jpg
 
Laatst bewerkt:

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
Mogelijk zit de de halve cirkel(geen idee hoe dat ding heet) die onder het blad gemonteerd zit niet strak genoeg tegen het huis. Dan is het een kwestie van de zwarte bout vast zetten en de 2 bouten onder te tafel losdraaien, de halve cirkel tegen het huis aan trekken en de boel weer vast zetten.

Een andere oorzaak kan zijn dat de zwarte bout/knop niet goed klemt. Ik zie namelijk wel wat beschadiging op het aluminium. Kijk even of het oppervalk nog schoon en glad is en of er een losse ring tussen zit.

Een laaste mogelijkheid is dat de klemhendel van de hoogteverstelling niet strak genoeg staat, daardoor kantelt het blad ook(met de complete gradeninstelling).

Nu is het wel zo dat deze tafels niet erg stabiel zijn als je er zware stukken hout op zaagt, helemaal niet als je aan een kant van de zaag werkt. Dat zit gewoon in het principe van de constructie en daar valt weinig aan te doen.
 

close

Actieve deelnemer
2 okt 2014
102
15
Dank Arjen, ik zal kijken of ik hier iets mee kan.
de halve cirkel tegen het huis aan trekken
Hoe bedoel je dat?

De zwarte bout werkt prima maar hij trekt horizontaal, niet verticaal wat zou kunnen helpen, dus de halve cirkel (alu) tegen de buitencirkel (groen). Lastig dat we geen naam weten voor dat ding...
Zwaar materiaal heb ik er nog niet mee gezaagd.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.