Lichte golf in tafelblad

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
In het blad van mijn sidetable, zit een lichte golf die met de hand voelbaar is. Ontstaan door schuren met een handschuurmachine.
Omdat ik het meubel wil laten spuiten, moet die er eigenlijk wel uit. Heeft iemand tips, hoe ik die er het beste uit kan schuren?
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Nou als het met de hand moet, schuren of vlakken. Of iemand vinden met een hele brede vlak/schuurbank. Wat vroeger gedaan werd is twee vlakken/rechte/evenwijdige latten/stokken gebruiken en die over de tafel leggen, en dan met een potlood kleuren waar materiaal afgenomen moet worden. Gebruik een stevige schaaf met een vlijmscherpe beitel en werk methodisch tot de boel naar je zin glad genoeg is.

Andere, minder gekozen optie: Twee rechte planken zijdelings langs het blad bevestigen (klemmen bv) en een router jig maken, ofwel een slede waar een bovenfrees in heen en weer kan glijden. Je zorgt dat alles parallel en waterpas loopt en gaat dan met een verlengd freesbitjes passages over het blad maken. Zo vlak ik nog wel eens grote oppervlakken. Wanneer klaar hoef je het alleen nog maar op te schuren en af te werken.
 
  • Leuk
Waarderingen: twdi

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Hoe word de afwerking dekkende verf? Dan is plamuren ook nog een optie. Beslist niet de makkelijkste.
Het eenvoudigste is om hem ergens door een schuurmachine heen te doen. Verder staat hierboven ook nog enkele mogelijkheden.
 
  • Leuk
Waarderingen: twdi

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
121
32
Delft
Een sidetable is klein genoeg en de hobbels zijn ook klein genoeg dat je met een reischaaf dat snel gepiept hebt toch? Denk niet dat je echt met potlood en latjes in de weer hoeft tenzij de hobbels er met een parketschuurmachine in geschuurd zijn.
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Een sidetable is klein genoeg en de hobbels zijn ook klein genoeg dat je met een reischaaf dat snel gepiept hebt toch? Denk niet dat je echt met potlood en latjes in de weer hoeft tenzij de hobbels er met een parketschuurmachine in geschuurd zijn.

Nee dat zijn ze niet. Met een excentrische schuurmachine :)
Met het oog zie je ze ook niet, maar ze zijn te voelen en ik denk dat als het meubel gespoten is, ze dan zichtbara zijn.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Hoe groot is het tafelblad en zit het al vast op een onderstel? Maw is het nog door een machine heen te halen?

Anders een stellage maken om met de bovenfrees te vlakken met een groot freesbit, en daarna opnieuw (nu voorzichtig 🫣) te schuren, bij voorkeur met een vlakschuurmachine ipv excenter. En blijven bewegen en niet op 1 plek stilhouden of meer druk geven.
 
  • Leuk
Waarderingen: twdi

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Hoe groot is het tafelblad en zit het al vast op een onderstel? Maw is het nog door een machine heen te halen?

Anders een stellage maken om met de bovenfrees te vlakken met een groot freesbit, en daarna opnieuw (nu voorzichtig 🫣) te schuren, bij voorkeur met een vlakschuurmachine ipv excenter. En blijven bewegen en niet op 1 plek stilhouden of meer druk geven.

Hij is 100x40cm dus wat te groot voor mijn A3
:)
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
637
303
Het Groene Hart
Met het oog zie je ze ook niet, maar ze zijn te voelen en ik denk dat als het meubel gespoten is, ze dan zichtbara zijn.
Zelf alvast een laagje verf er op zetten (die je er desnoods weer af schuurt) en kijken of dat ook zo is?

Die techniek gebruiken ze in de houten botenbouw nog wel eens weet ik.
 
  • Leuk
Waarderingen: twdi

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
schuurpapier op een lange rechteplank plakken?
Als je lijm uit een spuitbus gebruikt kun je de vellen er ook zo weer aftrekken.
 

ope1967

Actieve deelnemer
12 aug 2017
142
56
Handig is wel om te vermelden welke houtsoort of materiaalsoort er gebruikt is. :)
Als het toch gespoten word is strak zetten met een plamuur en uitblokken de optie die ik zou kiezen.
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Handig is wel om te vermelden welke houtsoort of materiaalsoort er gebruikt is. :)
Als het toch gespoten word is strak zetten met een plamuur en uitblokken de optie die ik zou kiezen.
Strak zetten is niet de bedoeling.
Het gaat om een samengesteld blad van 100x40 van amerikaans Eik.

Groot is het golfje niet, maar je voelt het als je er met je handpalm overheen gaat. Mij is wel eens vertelt dat het zichtbaar kan worden door het spuiten.
 
  • Leuk
Waarderingen: ope1967

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
Je geeft niet aan hoe de afwerking wordt, gespoten maar waarmee.
Wanneer dit dekkend is; alles wat je voelt zie je duidelijk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.