Dat stuk hout optillen wat rechts naast het blad ligt zou ik zelf nooit doen.. altijd doorschuiven
Soms snap ik die amerikanen niet. Altijd van die 'table saws' zelf de meest bekende meubelmakers in de FWW gebruiken zo'n ding. Waarom heeft niemand daar een formaatzaag? Met een beetje fantsoenlijke altendorf kun je werkelijk alles zagen...
Dan proberen ze die dingen een beetje secuur te maken door het te lijf te gaan met allerlei jigs van honderden dollars.. dan denk ik koop gewoon een fantsoenlijke formaatzaag ben je gelijk verzekerd van precisie.
In de "States" is de tijd blijven stilstaan, dat word daar langzamerhand een openluchtmuseum

Elk goed uitgerust bedrijf staat vol Europese machines, zelf maken ze enkel een hoop sterk verouderde rotzooi. Daar zijn de Chinezen kleine jongens tegen
@Bijtel: een formaatzaag, ook wel paneelzaag genoemd, is een tafelzaag met een rolwagen eraan, op die rolwagen staat een haakse afkortgeleider. De lengte van de rolwagen gaat van ongeveer 1000mm tot 4300mm, bijna alle plaatformaten kunnen er op verwerkt worden.
Het grote voordeel van een formaatzaag is de mogelijkheid om eerst een zelfkant van de plaat recht te zagen en nadien de plaat tegen de zijgeleider op breedte te zagen. Anders dan bij een tafelzaag is een formaatzaag uitermate geschikt om hout en plaatmateriaal af te korten, of op te delen in kleinere stukken.
Tweede grote voordeel, een formaatzaag is heel wat veiliger om mee te werken, en standaard veel universeler in gebruik dan een tafelzaag. Deze laatste is uiteindelijk niet meer dan een veredelde brandhoutzaag.
Dergelijke machines zijn hier in Europa al minstens 40 jaar geleden op de schroothoop beland. Tafelzagen zijn enkel geschikt om te schulpen, afkorten tegen de zijgeleider zoals een Amerikaan het ding gebruikt is levensgevaarlijk, er komen regelmatig afgekorte stukken met een rotvaart terug richting bediener, ongelukken met de vleet op die manier.
Ik ben hoegenaamd geen fan van Amerikaanse spullen, op enkele uitzonderingen na dan (LN, Veritas, etc.) Het meeste Europese en Japanse gereedschap staat op een veel hoger peil dan wat van ginder komt.
Mvg,
André