Leunspaan met afwijkende as-diameter

TimWillem

Nieuw lid
4 jan 2022
9
1
Wijnjewoude
Hallo allemaal,

Ik heb een Emco DB6 en ben lekker aan het draaien. De leunspaan is vrij breed, zo'n 25 cm en ik wilde een smallere kopen. Maar ik loop er nu tegenaan dat de as-diameter van de leunspanen die ik vind veel dikker is. Minimaal 25,4 en vaak dikker. Mijn leunspaan is 21mm en de houder is maar amper wijder. Ik heb gekeken bij Baptist, bij diverse online houtdraaiwinkels en op Marktplaats, maar kan tot dusver niets vinden. Heeft iemand enig idee waar ik terecht kan? Of zou je zo'n as handmatig moeten laten bijdraaien tot het gewenste formaat? Alvast dank voor de hulp!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Als het een gegoten leunspaan is, zal je hem moeten laten afdraaien. Is het een gelastte leunspaan, kan je de huidige pen er af slijpen en er een passende oplassen.
 
  • Leuk
Waarderingen: TimWillem

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.447
539
Sorby maakt moduleerbare leunspanen voor de draaibank.
De schachten vind je er onder andere in 20 en 22 mm.


Stems

daarop komt dan het horizontale gedeelte
Toolrests

Bij Willy Vanhoutte ( BE° verkopen ze dit systeem, en mogelijk ook bij Baptist (NL) en/of bij Dehoutdraaierij (NL). Deze laatste heeft een eigen rubriek op dit forum.

groeten
Ornament
 
  • Leuk
Waarderingen: TimWillem

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
21 mm dat wordt zelf maken een as maat vinden die 21 mm is of een op maat draaien
Zoek een hobby metaalbewerker op met een draaibank en een las toestel die kan er een op model maken
Zo als je wil hebben,
 
  • Leuk
Waarderingen: TimWillem

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
347
126
Bijdraaien lukt niet maar ik wil hem wel voor je afdraaien of een passende pen leveren. Gratis voor houtvrienden.
 

TimWillem

Nieuw lid
4 jan 2022
9
1
Wijnjewoude
Bijdraaien lukt niet maar ik wil hem wel voor je afdraaien of een passende pen leveren. Gratis voor houtvrienden.
Ha Ton, bijdraaien is bij nader inzien misschien niet wat ik zoek ;). Bedankt voor je aanbod om hem af te draaien, dat zou prachtig zijn. Kan ik dan een leunspaan uit een stuk bestellen zodat jij die kunt afdraaien, of kan dat alleen met een losse pen?
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Het is maar net hoe het er uit ziet en als je het goed kan inspannen in een 4 klauw,
Zet eens een foto van wat je nu hebt op het forum dan is te bekijken of het na te maken is of als een ander
Model ook mogelijk is , met de lengte wat je hebben wil ,
 

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
347
126
Ha Ton, bijdraaien is bij nader inzien misschien niet wat ik zoek ;). Bedankt voor je aanbod om hem af te draaien, dat zou prachtig zijn. Kan ik dan een leunspaan uit een stuk bestellen zodat jij die kunt afdraaien, of kan dat alleen met een losse pen?
Graag een losse pen anders is het niet in te spannen. Kun je even foto maken van wat de bedoeling is?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.503
962
Riemst
Kan je de houder niet uitboren naar 1 duim of 25 mm? Dat is misschien eenvoudiger en dan kan je alle gangbare leunspanen gebruiken. Of zelf maken met rondstaal van 25 mm.
 
  • Leuk
Waarderingen: Leo Van Der Loo

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.595
541
Steenbergen, Noord Brabant
Kan je de houder niet uitboren naar 1 duim of 25 mm? Dat is misschien eenvoudiger en dan kan je alle gangbare leunspanen gebruiken. Of zelf maken met rondstaal van 25 mm.
Dat is de oplossing waar ook ik het eerst naar zou kijken. Uitboren op de goede diameter is gemakkelijker dan een passende pen maken/vinden.
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Tis maar net hoe veel vlees er over is en wat voor span systeem zit er op om de leunspaan vast te zetten,
Denk dat we eerst maar moeten afwachten op foto's en meer maaten,
Beste is voor hem is een hobbyist in de buurt te vinden die wat moois maken kan ,
Een goede leun spaan is fijn werken . Mijn idee
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Als ik op die draaibank google, dan bestaat die leunspaanhouder uit een paar haaks aan elkaar gelaste stukjes koker. Daar kan je toch simpel een andere voor maken, waar standaard in de markt verkrijgbare leunspanen in kunnen?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.707
2.571
Gaanderen
Robert Sorby heeft losse assen. Hier draai je de ligger op of een plaat en andere systemen. Die assen zijn niet zo duur. Deze kan elke metaaldraaier kleiner maken.
 

TimWillem

Nieuw lid
4 jan 2022
9
1
Wijnjewoude
Graag een losse pen anders is het niet in te spannen. Kun je even foto maken van wat de bedoeling is?
Ha Ton, ik mis een aantal onderdelen en heb nog wat meer problemen met de machine. Het lijkt voordeliger om een andere bank met meer accesoires te vinden, dus ik ga het pp een andere manier oplossen. Bedankt voor je aanbod!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.