Lessen nodig voor newbie af-en-toe klusser?

Punto

Nieuw lid
22 apr 2020
3
0
Hello Houtforum, de meest basic vraag eigenlijk voor iemand die nog nooit houtbewerking heeft uitgeoefend, en een beetje een onzekere schrikschijt is.
Een excollega, die zeer ervaren is met alles aangaande schrijnwerk, liet me weten dat je best toch niet aan houtbewerking begint zonder een degelijke cursus, zeker voor je eigen veiligheid. Ik zou geen grote fanatieke doe-het-zelver worden, maar heb toch occasioneel wat houtbewerking nodig voor bepaalde kleine klussen in huis (vb stomweg een schap toevoegen in een krat, of een tussenshot maken voor in schruifraam voor een kattenluik in te kunnen plaatsen). Het lijkt me sowieso ook leuk. Houtbewerkingscursussen zijn echter jaar na jaar direct volledig vol, en in het algemeen kan ik me er ook niet op toeleggen om elke week 2à4 uur zeker in de les aanwezig te zijn, de job is al druk genoeg.

Ik zou toch graag aan mijn kleine klussen in huis beginnen, waarvoor ik toch zeker een decoupeerzaag, ietwat goede schroefboor en misschien schuurmachine of bovenfrees in huis wil halen. Maar, onnozel genoeg, de schrik om te starten zonder les houdt me tegen. Klopt het wat m'n collega stelt? Hoeveel mensen zouden begonnen zijn aan schrijnwerk zonder goede lessen of goed voorbeeld, en volledig haveloos door de eerste onervaren maandjes zijn geraakt? Ik heb veiligheidsbrillen thuis, handschoenen, zelfs een laskap, en kijk steeds 'n of ander youtube voor ik ergens aan begin. Maar ik heb tegelijk genoeg gezien hoe makkelijk één of ander zaag-of- schuurblad plots ergens afketst of uit het machine schiet, naar het gezicht van de bewerker toe, en een veiligheidsbril beschermt slechts zoveel. Enige ervaringen?

Geruststelling, of advies nodig.

Thnx
K
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.543
255
Misschien als je je regio aangeeft is er iemand die je een beetje op sleeptouw wil nemen.
 

Punto

Nieuw lid
22 apr 2020
3
0
Liedekerke in België, dat is 'n inderdaad geen slecht idee, al dacht ik wel even te profiteren van de extra hobbytijd in deze Coronatijden ;). Gerelateerde vraag: Wat zijn eigenlijk de gevaarlijkste handtools, slijpers?
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Frezen en zagen zijn m.i. toch de machines waar je het meest stuk mee kunt maken.
Daarnaast is alles wat op hoge snelheid beweegt gevaarlijk.
Lees voor gebruik van machines (en desnoods ook hangereedschap) jezelf goed in voor wat betreft de potentiele gevaren.
Wees tijdens het klussen altijd opletten en denk een tweede of derde keer na over je daden.

Veel ongelukken onstaan vanuit routine. Ook na 1000x een tafelzaag gebruiken kun je je vingers nog steeds kwijtraken.

Ik heb in de jaren dat ik aftief ben het meeste toch geleerd door te doen en veel naar handleidingen, youtube filmpjes en forum discussies te kijken en ook vragen te stellen.
Heb dus nooit een cursus of iets dergelijks gevolgd, maar probeer wel elke keer als ik een machine aanslinger weer even de veiligheid in mijn achterhoofd te houden.

laatst de kickback van een tafelzaag mogen ervaren (ondanks alles) en ben blij dat de gevolgen beperkt waren.

Tot zover het angst praatje. Voor de rest heb ik heel veel plezier gehaald uit het zelf uitzoeken van dingen en gewoon lekker aan de slag te gaan.
voor elk proces dat je uitvoert leer je vanzelf dat het bijna altijd wel iets handiger, sneller of precieser kan.
Het proces van iets maken is soms nog wel leuker dan het resultaat !
 

mroden

Actieve deelnemer
13 feb 2013
214
69
Rotterdam Ommoord
Draaiende onderdelen kunnen bij verkeerd gebruik gevaarlijk worden, evenals scherpe onderdelen natuurlijk. De foute combinatie kan dubbele gevolgen hebben.
Een lichte schroefmachine, een mouse (schuurmachine), decoupeerzaag en een hamer zullen je waarschijnlijk niet ernstig kunnen verwonden en bieden een prima basis. Zeker met een how-to-video kijken kom je er wel.
Cirkel-/tafel-/invalzaag, kolomboor, bovenfrees kunnen wat meer schade aanrichten omdat ze sterker zijn en/of sneller draaien. Persoonlijke uitleg voor de aandachtspunten kan dan handig zijn.

Gezond verstand helpt een hoop:
* Geen losse mouwen, haren of koordjes bij draaiende machines.
* De machine het werk laten doen en niet forceren (dan schiet je ook niet hard weg als de machine ineens weg glijdt).
* Rekening houden dat er ergens iets weg schiet, een gewaarschuwd mens telt voor 2.
* Voorkomen is beter dan genezen: bijvoorbeeld mes of beitel niet met krachtrichting naar jezelf gebruiken.
* Werkstuk vastklemmen zodat je met 2 handen het gereedschap kan bedienen.
* Oordopjes/oorkappen bij apparaten met een stekker die herrie maken (verzin 't ter plekke, gaat misschien wel op). Heb je op lange termijn plezier van
etc. etc.

Zo kan je nog wel even doorgaan maar ik denk dat je het wel snapt. Een keer een schram of een pleister is geen ramp en leer je van. Erger zou ik proberen te voorkomen.

In Rotterdam geeft het bedrijf Buurman meubelmaakcursussen voor (absolute) beginners waar je inderdaad schroefmachine, cirkelzaag, schuurmachine leert bedienen en tegelijkertijd een leuk nachtkastje ontwerpt en maakt.
Wellicht dat zoiets ook rondom Liedekerke bestaat maar ik verwacht dat dat ook allemaal stil gezet is in deze tijd.
 

luk knops

Actieve deelnemer
10 nov 2012
138
4
Roosdaal (België)
Hallo Punto, Je woont in Liedekerke, dat is niet ver van Ninove. In het PTI worden avondlessen meubelmaken en houtsnijden gegeven. Heel leuk om te beginnen en daarna zie je wel.... (Ik ben zelf leerling houtsnijden en dat valt heel goed mee...)
 

Punto

Nieuw lid
22 apr 2020
3
0
Thnx voor de snelle en zeer nuttige reacties. Heel logisch eigenlijk. De Gamma hier doet idd ook wel eens kleine workshops. Ik ben gerustgesteld om gewoon te beginnen met de simpele tools (decoupeerzaag, schroefboor, schuurmouse). Voor de draaiende/sterkere tools tegelijk terug gemotiveerd om in parallel eens te kijken nr een cursus in Ninove (als de inschrijvingen beginnen, en ik me weer niet te laat registreer ;)). Bedankt!
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Er zijn een paar YT kanalen waarvan die Paul Sellers volgens mij de bekendste is, bekijk daar tips en trucs. Helaas is handgereedschap niet goedkoop, of je moet kringloopwinkels en rommelmarkten af gaan.
 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
594
139
58
Linter
Uitkijken naar de opleidingen van Syntra en of Qurios. Zijn dikwijls wel jaar programma onder verdeeld in modules. Dan kies je welke module je wil en hoef je niet echt een gans jaar te volgen
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Voor het gereedschap dat je noemt, heb je niet echt een cursus nodig. Denk vooraf goed na, en bedenk of het goed te doen is zo. Alleen de bovenfrees vraagt enig inzicht, met het snel draaiende freesje.
Ikzelf ben opgegroeid met klussen, maar doe nu veel meer dingen dan mijn vader en opa me ooit hebben geleerd. Ik ben er altijd aan begonnen met een gezonde dosis ontzag voor de betreffende machine, vaak na een avondje youtube,

Gebruik altijd scherp gereedschap. Ook al klinkt dat misschien raar om met scherpe zaken aan de slag te gaan, maar scherp gereedschap snijdt door het hout heen, terwijl bot(ter) gereedschap eerder afketst/wegschiet of je er juist meer kracht moet zetten met uitschieten tot gevolg. Werk in ieder geval altijd van je af ipv naar jezelf toe.

Zorg ook dat je het werkstuk (het hout dus) altijd goed vastklemt, zodat het niet kan wegschieten als je gereedschap (boor, zaag etc) even meer kracht geeft dan je verwacht en/of er iets klemt. Een workmate of een andere tafel en wat klemmen om iets op vast te zetten is zeker goed om in huis te hebben. Vooral kleine stukken hout kunnen snel hun eigen leven gaan leiden als je denkt ze even met je andere hand vast te houden en je niet beducht bent op veranderende krachten.
En kom met de hand waarmee je het gereedschap niet vasthebt (de hand waarmee je geneigd bent het stukje hout wel even vast te houden) niet te dicht bij het gereedschap. Zodat als je dan toch uitschiet, de zaag of de boor niet je handen kan raken.

Ben ook uitgerust als je aan het klussen gaat. Zoals al eerder aangegeven, veel ongelukken gebeuren uit routine. Dan let je daardoor juist even wat minder op en ben je daardoor juist minder geconcentreerd. En vooral als je moe bent, of nog even snel iets wilt doen, gaat het heel snel mis. Weet ik ook uit eigen ervaring: even in de avond na een drukke dag op kantoor iets afzagen met de cirkelzaag, dan ben je niet op z'n scherpst.
Laat je ook niet afleiden door je partner en/of kinderen. Maak met hen ook de afspraak dat ze je niet storen, en ook niet onverwachts achter je staan waardoor je afgeleid bent of schrikt als ze in je ooghoeken opduiken.

Zorg ook voor goede persoonlijke beschermingsmiddelen. Gehoorbescherming is al gezegd voor het meeste gereedschap met een stekker, maar bij bewerkingen waarbij splinters oid in het rond kunnen vliegen (slijptol bijvoorbeeld) ook zeker goede oogbescherming. En dan het liefst een geheel afsluitende bril. Dit geldt ook zeker voor de omstanders, die worden hierin vaak vergeten!
Juist voorzichtig zijn met handschoenen en draaiende gereedschappen (in tegenstelling tot wat sommige handleidingen ook mogen zeggen). Deze kunnen net als losse mouwen en koordjes gegrepen worden waardoor je handen juist naar het draaiende gereedschap toe worden getrokken. Uitgezonderd natuurlijk speciale strakzittende handschoenen, maar dat zijn vaak niet het type dat je in de bouwmarkt zult vinden.

En als laatste: Youtube is een heel mooi medium om vanalles te leren over klussen. Ik kijk er zelf ook vaak op voordat ik aan iets nieuws begin. Maar neem niet alles klakkeloos over, bedenk of het echt wel veilig is hoe het wordt gedaan. Vooral in Amerika nemen ze het (heb ik het idee) wat minder nauw met de veiligheid dan wij aan deze kant van de plas (Sorry WR1944). Maar ook vanuit hier zie ik regelmatig zaken voorbij komen waar ik niet kan geloven dat dat lang goed zal gaan.

Maar deins vooral niet terug. Ondanks dat wij hier heel wat gevaren opnoemen, als je blijft nadenken en jezelf niet overschat is het gewoon veilig. De gezonde dosis ontzag waar ik m'n verhaal mee begon, is het meest belangrijke. Niet bang zijn, maar wel nadenken hoe je het doet. Gewoon beginnen met simpel gereedschap en niet te moeilijke klussen. Als je meer feeling krijgt, dan de lat steeds een stapje hoger leggen.
En probeer bij wat mensen op de koffie te gaan (na de corona natuurlijk) om te kletsen over hout en dan gelijk wat technieken te leren.

Als je twijfelt over bepaalde technieken of hoe je een bepaald stuk gereedschap het beste vast kunt houden en in welke houding je staat te werken, post hier dan wat foto's of een filmpje van hoe je het wilt doen, dan krijg je vaak wel reacties of het goed gaat of dat je het beter anders kunt doen.

Groet, Rob
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
639
303
Het Groene Hart
Draaiende onderdelen kunnen bij verkeerd gebruik gevaarlijk worden, evenals scherpe onderdelen natuurlijk. De foute combinatie kan dubbele gevolgen hebben.
* Oordopjes/oorkappen bij apparaten (met een stekker) die herrie maken.

Dit draagt zeker bij aan de veiligheid! Als je half verkrampt staat te zagen omdat je het geluid vervelend vind ben je niet in staat op de veiligheid te werken. Ik draag sinds 2 jaar bij vrijwel ieder klusje oorkappen / isotunes en vind het veel plezieriger werken.

Nog een tip: werkhandschoenen, soms een genot, soms ook niet. Ik draag heel graag dunne handschoentjes tijdens het klussen, scheelt met splinters, ruwe of scherpe randen etc. Je moet echter goed oppassen als je gaat schroeven met een schroefmachine, ik heb al vaak genoeg gehad dat de schroef dan in de handschoen 'hapt' en ineens je hand(schoen) rond de schroef gewikkeld zit. Ik doe ze tegenwoordig maar weer even uit, het klust toch lastiger met 8 vingers ;-)


Einde bangmakerij, start opbeurend verhaal :)

Voor de klussen die je noemt, het maken van een tussenschot in een krat of zo'n kattenluik heb je weinig hele enge gereedschappen nodig: denk aan een rolmaat, blokhaak / speedsquare, handzaag, schroefboormachine. Een decoupeerzaag maakt je leven al heel wat makkelijker maar dan ben je echt al een heel eind. Plaatmateriaal kun je in de bouwmarkt op maat laten zagen en scheelt wiebelige decoupeerzaagsnedes.

Als je nog niet zeker weet of deze hobby wat voor je is volstaat het goedkopere bouwmarkt of zelfs parkside (van de lidl) gereedschap vaak. Het grote nadeel hiervan is dat het niet zo accuraat is en dat kan dus voor wat frustratie zorgen. Het eerste van de bovengenoemde dingen waarin ik zou investeren is de blokhaak, niets zo frustrerend als er achter komen dat dingen niet haaks zijn vanwege een foutieve haak. Een merk wat meestal goede blokhaken levert voor een redelijke prijs is Angulus (heb ik me laten vertellen).

En, heel belangrijk, veel plezier!
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
271
16
Amersfoort
www.twolt.nl
In plaats van goedkoop nieuw gereedschap kan je mijns inziens veel beter zoeken naar tweedehands gereedschap van fatsoenlijke kwaliteit. Hier zal je in de regel meer en langer plezier van hebben, waardoor je geld bespaart én het milieu een goede dienst bewijst door de productie van goedkoop gereedschap uit te sparen. Kijk wel uit voor nepverkopers en helers op marktplaats. Die vinden gereedschap vaak erg leuk (met name van Festool, valt mij op).
 

Barktus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
77
0
In plaats van goedkoop nieuw gereedschap kan je mijns inziens veel beter zoeken naar tweedehands gereedschap van fatsoenlijke kwaliteit. Hier zal je in de regel meer en langer plezier van hebben, waardoor je geld bespaart én het milieu een goede dienst bewijst door de productie van goedkoop gereedschap uit te sparen. Kijk wel uit voor nepverkopers en helers op marktplaats. Die vinden gereedschap vaak erg leuk (met name van Festool, valt mij op).

Precies dit! Ik ben een kleine 5 maanden terug begonnen en heb deze tip ten harte genomen, ik kan niets anders zeggen dan dat dit absoluut waar is. Omdat het goed gereedschap is, is de kans dat je het leuk vindt ook gelijk groter. Ik zelf kijk veel Youtube en leer zo al doende. Een proces van vallen en opstaan, maar zeer leuk!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.722
2.585
Gaanderen
In plaats van goedkoop nieuw gereedschap kan je mijns inziens veel beter zoeken naar tweedehands gereedschap van fatsoenlijke kwaliteit. Hier zal je in de regel meer en langer plezier van hebben, waardoor je geld bespaart én het milieu een goede dienst bewijst door de productie van goedkoop gereedschap uit te sparen. Kijk wel uit voor nepverkopers en helers op marktplaats. Die vinden gereedschap vaak erg leuk (met name van Festool, valt mij op).[/QUOTTE]
Ik ben het met je eens. Festool zou ik als beginner niet tweedehands kopen. Vaak zijn deze prijzen dicht tegen nieuw aan.
Toch is het als beginner moeilijk om te weten wat je koopt je mist ervaring en kennis. Informeer je dus goed als je gebruikt gaat kopen.
Even nog iets over blokhaken, anglus is prima, koop kwaliteit din 0 of din 1 (00 mag ook) De rest is niet nauwkeurig genoeg.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.