Lengteaanslag voor Kapex 60 in zelfgemaakte mobiele werktafel

Marc66

Actieve deelnemer
27 jul 2017
34
1
Hoi allemaal,

Mijn eerste poging hier was wellicht niet duidelijk genoeg dus probeer ik het even opnieuw.

Kort samengevat heb ik een Festool Kapex 60 gekocht, zonder onderstel, zonder wielenstel en zonder enige vorm van set.
Om deze machine in mijn werkplaats te zetten ga ik een mobiel werkblad maken waar de machine kan opstaan. Een kast op wielen in feite met een werkblad erbovenop, ongeveer de diepte van de machine zelf en ik zeg maar iets een 1,2 of 1,5m breed.

Deze opstelling laat mij echter zonder lengte aanslag met maataanduiding.

Ik kan er zelf een houten lat of balkje opschroeven en een meetlint opplakken maar dan moet ik werken met een houten blokje en een kleine klem voor de maat in te stellen, deze kan ik dan niet wegflippen voor een andere afmeting te zagen.
Het extra nadeel is ook dat ik het dan wellicht niet uitschuifbaar kan maken voor langere maataanduiding


Ik zoek dus een of ander gegroefd aluminium profiel met een meetlint op en de mogelijkheid om er wegklapbare flippers of aanslagen op te steken. Bij voorkeur dan uitschuifbaar zodat ik standaard mss stukken van net iets over de meter tot bijvoorbeeld ongeveer 2m mee kan instellen.

Festool heeft deze wel voor hun Kapex modellen maar deze zijn gemaakt voor de Festool mobiele onderstellen en vragen wat aanpassing om dit te intrigeren in een zelfgemaakt onderstel, bovendien zijn ze ook erg duur voor wat het in feite is.

Ik heb ook een robland combinatie machine die er naast staat en deze heeft een solide makkelijk instelbare aanslag.
De reden dat ik hierover begin is omdat ik reeds 3 extra flippers voor deze aanslag heb bijgekocht, de flippers zelf zijn makkelijk uitneembaar en mocht ik voor hetzelfde soort lengte aanslag gaan voor mijn Kapex dan kan ik steeds de extra flippers daarop zetten als ik 4 of 5 verschillende afmetingen door elkaar wil zagen.
Een zelfde robland lengte aanslag zou ik makkelijk kunnen opbouwen op mijn nog te maken zaagtafel.
Deze optie zal wellicht niet goedkoper zijn dan de festool aanslag die je kan bijkopen. Ik moet idd contact opnemen met een robland verdeler om hiernaar te informeren.

Mijn vraag is echter, welke oplossingen bestaan hier voor. Is er ergens een setje te koop dat monteer en uitschuifbaar is en waar er flippers kunnen opstaan, liefst dan iets budgetvriendelijker dan wat ik nu al in mijn hoofd heb, de festool aanslag en die van robland.

Ik hoef denk ik alleen een lengte aanslag op links. Voor rechts bekijk ik het op termijn wel eens of ik er eventueel iets bij aanzet mocht ik dat even nodig hebben.

Hopelijk is mijn vraag nu wat duidelijker
 
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
het is hier nog altijd boven de 30°
het glaasje witte wijn zorgt niet echt voor verkoeling
begrijp ik dit goed: je zoekt een aanslag voor een robland ?
dus gewoon de vraag aan jouw verdeler of aan robland zelf stellen ?
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Gebruik de search anders even, er is o.a. vrij recent nog een vergelijkbaar topic geweest waarin opties werden benoemd. Weet zo niet wat de topic titel daarvan was, maar als je zoekt op “lengteaanslag” is die denk ik wel te vinden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.