LEGO kastjes afwerken & onzichtbaar ophangen

DitchDeurne

Actieve deelnemer
15 okt 2015
395
114
Zuidoost Brabant
Hoi,

Voor de LEGO kamer van de jongste zoon ga ik twee kastjes maken zoals op de foto rechtsboven (de gele open L-vorm en de blauwe dichte ernaast).
Ik ga de witte planken niet doen maar ik ga beide kastjes gewoon los ophangen aan de muur.

Vraag 1 Afwerking
Ik heb 18 mm multiplex liggen waar ik ze van ga maken. De hoogglans afwerking zoals op de foto zal moeilijk worden door de zichtbare lagen en omdat ik ze ga verven met muurverf. Maar hoe zou ik toch de best mogelijke afwerking krijgen inclusief een soort van hoogglans afwerking?
De randen net als bij MDF eerst voorstrijken met verdunde houtlijm of iets dergelijks?
En na het verven alles afwerken met blanke hoogglans lak? En zo ja, welke? En hoeveel lagen, schuren met korrel ... tussendoor? En als laatste polijsten met ...?

LEGO kast (1).jpg

Vraag 2 Ophangen
Nu wil ik deze zo onzichtbaar mogelijk gaan ophangen, dus ik zat te denken aan zogenaamde sleutelgat hangers.
De kastjes hoeven amper gewicht te dragen dus dat lijkt me wel verantwoord.
Zie onderstaande afbeelding.


Sleutelgat hanger.jpg

Ze zijn 14 mm breed en 1,2 mm dik. Zou je deze kunnen infrezen in 18 mm multiplex? Of gaat dat mis met zo weinig speling?
Of zou je de vier stuks die ik nodig heb beter met de hand kunnen uitsteken?
Of heeft er iemand een alternatief idee voor ophangsysteem?
Bijvoorbeeld zoiets als onderstaande van de Praxis (maar dit zit wel in het zicht bij de open kast)?

Praxis muurbevestiging.jpg

Alvast bedankt voor het meedenken!
 
  • Leuk
Waarderingen: frankmeubelmaker

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.148
1.953
Klein-Brabant, Vlaanderen
14 mm in de kopse kant van een plaat van 18 mm uitfrezen, is de grenzen van het haalbare opzoeken
dat sleutelgatmodel is wel het meest economische
ik zou platen van 20 of 22 mm nemen
die zijn ook stabieler
een alternatief is het onderstaande
in de hoogte 7,5 mm verstelbaar
1657058612522.png 1657058645576.png
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: DitchDeurne

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Ze zijn 14 mm breed en 1,2 mm dik. Zou je deze kunnen infrezen in 18 mm multiplex? Of gaat dat mis met zo weinig speling?
Dat moet wel kunnen. Je hoeft maar +/- 2 mm diep te frezen, plus wat dieper in het sleutelgat voor de schroef die er in moet. Kan er nog steeds een schroef van 12-14 mm doorheen, dat moet wel houden.
Onze nachtkastjes, gemaakt van 18 mm multiplex dus best een gewicht, hangen ook met sleutelgathangers.

Wat betreft de lak: ik kan je niet helpen met de glans. Maar waarom ga wil je in kleur afwerken met muurverf? Dat klinkt onlogisch. Muurverf heeft een andere samenstelling, ik betwijfel of een blanke lak daar goed op hecht en ook goed blijft. Waarom koop je geen klein potje (hoogglans) lak in de goede kleur, en lak je die eventueel nog af met blanke hoogglans lak?
 
  • Leuk
Waarderingen: DitchDeurne

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
Autolak. Wel eerst een goede primer gebruiken. In mijn studententijd had ik een kamer waarvan ik de planken vloer in de autolak gezet had (wit!). Hield zich heel goed en de glans ook.
Gezien de omvang van de kastjes zou je ook lak uit een spuitbus kunnen gebruiken.
 
  • Leuk
Waarderingen: DitchDeurne

DitchDeurne

Actieve deelnemer
15 okt 2015
395
114
Zuidoost Brabant
Dat moet wel kunnen. Je hoeft maar +/- 2 mm diep te frezen, plus wat dieper in het sleutelgat voor de schroef die er in moet. Kan er nog steeds een schroef van 12-14 mm doorheen, dat moet wel houden.
Onze nachtkastjes, gemaakt van 18 mm multiplex dus best een gewicht, hangen ook met sleutelgathangers.
Ze komen op de kopse kant van het multiplex van 18 mm breed, waarvan ik dan 14 mm nodig heb voor de sleutelgat hangers en nog maar 2 mm resteert aan beide zijden. Diepte maak ik me niet druk over en ik kan er schroeven indraaien zo lang als ik wil (met voorboren uiteraard).
Wat betreft de lak: ik kan je niet helpen met de glans. Maar waarom ga wil je in kleur afwerken met muurverf? Dat klinkt onlogisch. Muurverf heeft een andere samenstelling, ik betwijfel of een blanke lak daar goed op hecht en ook goed blijft. Waarom koop je geen klein potje (hoogglans) lak in de goede kleur, en lak je die eventueel nog af met blanke hoogglans lak?
Muurverf heb ik nog staan in dezelfde kleur omdat een ik een lambrisering in die kleur blauw heb geschilderd. Ik ga kijken of er betaalbare kleine potjes hoogglans lak, autolak of spuitlak te krijgen is.

Bedankt voor de input!
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Ze komen op de kopse kant van het multiplex van 18 mm breed, waarvan ik dan 14 mm nodig heb voor de sleutelgat hangers en nog maar 2 mm resteert aan beide zijden. Diepte maak ik me niet druk over en ik kan er schroeven indraaien zo lang als ik wil (met voorboren uiteraard).
Pardon, niet goed gelezen. Ook in dat geval lijkt het me te doen. Het is een dun randje dat blijft staan, dus met beleid frezen. Maar andersom hoeft het gat niet diep te zijn, dat helpt enorm. Als vervolgens de sleutelgathanger erin zit is het gat opgevuld en geeft dat weer wat ondersteuning. Alleen even opletten met ophangen.
 
  • Leuk
Waarderingen: DitchDeurne

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
637
303
Het Groene Hart
Je kunt zo'n sleutelgathanger ook eenvoudig zelf maken uit een stukje plaatmateriaal, dan zou je kunnen kiezen om er een van 12mm breed te maken (als dat kan met de kop van de schroef die je voor ogen hebt) en blijft er iets meer van het randje over.
 
  • Leuk
Waarderingen: DitchDeurne

DitchDeurne

Actieve deelnemer
15 okt 2015
395
114
Zuidoost Brabant
Je kunt zo'n sleutelgathanger ook eenvoudig zelf maken uit een stukje plaatmateriaal, dan zou je kunnen kiezen om er een van 12mm breed te maken (als dat kan met de kop van de schroef die je voor ogen hebt) en blijft er iets meer van het randje over.
Goed idee maar ik heb ze al binnen via Amazon, dus ik ga eerst een proefstukje doen
 
  • Leuk
Waarderingen: JochemK

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
543
129
Weet niet hoe ver je inmiddels bent. Ik heb zelf wel meubeltjes gemaakt van mdf en zelf gelakt. Denk dat multiplex wel vergelijkbaar is.
Ik gebruik altijd verf op terpentinebasis. Grondlakken, schuren, een paar keer herhalen en de laatste keer met waterproof schuurpapier met terpentine glad shuren, zo glad dat je geen verschillen of oneffenheden meer voelt.
En dan aflakken met een goede vachtroller, daarmee zie je geen aanzetten. Verf op terpentinebasis droogt minder snel en trekt zichzelf meer strak dan verf op waterbasis.
Met muurverf zul je volgens mij nooit zo een strak resultaat krijgen.
Gebruik geen witte grondverf maar grijze.
 

DitchDeurne

Actieve deelnemer
15 okt 2015
395
114
Zuidoost Brabant
Haha goede vraag, het project ligt stil... ik had van een aantal rest platen multiplex mooi alle delen gezaagd, passend bij de hoeveelheid plaat die ik nog had liggen. De kastjes werden 18 x 36 cm / 36 x 36 cm en 18 cm diep, mooi in verhouding en zo ook kort even besproken met moeders de vrouw.
Alles gezaagd, lamello gaten gefreesd, klaar om scharnieren & sleutelgathangers te gaan passen en daarna te lijmen. Toen kwam mijn wederhelft even kijken en die vond ze toch véél te klein geworden... heb ze nog even laten zien op de plek waar ze komen, prima verhouding wat mij betreft maar nee... dus toen was ik er wel klaar mee en ligt het voorlopig even stil...
 
  • Leuk
Waarderingen: elzenmaa

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.987
813
Omgeving Leiden
Dat ziet er goed uit. Leuk en mooi in de lak.
Zijn het nog de originele afmetingen :) ? En hoe heb je ze uiteindelijk opgehangen? Het lijkt me met die sleutelgathangers niet eenvoudig om de kastjes én recht én op één lijn te krijgen, maar zo te zien heb jij dat voor elkaar gekregen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.