Leestafel.

tuoh

Oud hout
Verleden week voor onze maritieme bibliotheek nog een leestafel ineen geknutseld uit wat afval.
Het schaaldeel is het boveneind van een stam, daar werd tijdens de groei de top gesplitst, er ontstond een gaffel.
Deze gaffel is er de oorzaak van dat het hout zo een ongewone tekening laat zien :D En het is tevens de reden dat het hout gespaard is van de kachel.

Het koste wel enkele druppels zweet om het geheel op te schaven met een voorloper, maar het harde werk werd beloond door de fraaie tekening die stilaan tevoorschijn kwam.
Doordat het schaaldeel een kleine cm scheluw stond was er wel wat schaafwerk om dit te corrigeren.

De barst in het blad heb ik gefixeerd met twee zwaluwstaarten uit Kerselaar.

De poten zijn gedraaid uit afval van spanten, bovenaan voorzien van een forse pen die past in een dito boring (50mm diameter) en vastgezet met een wig. Hier wel altijd letten op de draadrichting. Enkele de wiggen hebben een likje lijm mee gekregen, de poten zitten vast door de klemming van de wiggen.

Alles is eerder ruw afgewerkt, analoog met de afwerking van de oude platbodems.
En om volledig in stijl te blijven is alles afgewerkt met de nodige lagen lijnolie.

Enkele afmetingen, blad 40mm dikte, breedte loopt van 750mm naar 650mm, terwijl de lengte uitkomt op 1700mm. De totale hoogte is 700mm geworden, de taps toelopende poten meten bovenaan 75mm, onderaan versmallen ze naar 50mm.

Ik heb er weer te laat aan gedacht om foto's te maken van het hele proces, maar het eindresultaat is vastgelegd op een beelddrager :D Bij deze dus de prentjes van het afgewerkte product.

Mvg,

André

Attached files
 

tjalling

Actieve deelnemer
9 jul 2009
57
0
Volgens mij is een schaaldeel een deel aan de buitenkant van de stam waar feitelijk geen werkhout aan zit. Wat je gebruikt hebt is volgens mij een stuk van het het hartdeel van een stam. Dat levert wel mooi kwartiers hout op waardoor het blad met wat geluk redelijk vlak zal blijven. Orthodoxe meubelmakers zullen er in de regel overigens voor kiezen om het hart er uit te zagen omdat hier meestal hartscheuren ontstaan.
grtz Tjalling
 

tuoh

Oud hout
Alle dosse gezaagde planken zijn schaaldelen of worden gewoon schalen genoemd, tenminste toch in Vlaanderen:) Een buitenschaal is dan het deel met de meeste spint en bijna geen verwerkbaar hout. De bovenste en onderste schaal of schalen van een dosse gezaagde stam dus.

De schaal die ik gebruikt heb is de middelste, volledig kwartiers en inderdaad met het hart erin.
Hartscheuren kunnen reeds ontstaan tijdens de groei, ook tijdens het drogen kunnen er hartscheuren ontstaan, maar dit is voor elke stuk hout anders.
Bij het stuk hierboven bijvoorbeeld is er wel een droogscheur te zien, maar dat is geen hartscheur, sterker nog het hart vertoont helemaal geen scheuren:)) En omdat het hout nu zijn evenwichtsvochtgehalte bereikt heeft is daar ook geen gevaar meer voor in de toekomst.
Maar bovenstaande is voor elk schaaldeel anders, hout is nu éénmaal geen homogeen materiaal, gelukkig maar.


Mvg,

André
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Gaaf Andre!

Is dat eiken?

Ik heb een vraag over die planken met het hart erin. Voor mijn toekomstige eettafel heb ik wat notenplanken gekocht met hopelijk ook een mooie tekening. Ik wil de twee planken gaan gebuiken die rond het hart zitten. Het hart zit bij deze stam toevallig verdeeld over twee planken. In de ene zijn totaal geen hartscheuren te zien, bij de andere alleen maar aan 1 kant die ik naar onder toe kan leggen. Zou jij dat aandurven?

Mijn voorloper staat ook al klaar, maar het hele project wordt wel na de zomer.
 

tuoh

Oud hout
Hallo Kees,

jawel de houtsoort is Eik, Inlandse eik dan nog wel, afkomstig uit de bossen rond Chimay, ze zijn daar dus niet alleen bekend voor hun lekkere trappist :cool:

Wat je vraag betreft, als het notenhout voldoende droog is zou ik het zeer zeker aandurven. Het zijn sowieso kwartierse planken, daar zit zo al weinig leven in, eens gedroogd beweegt dat al helemaal niet meer. Komt nog bij dat juist die planken meestal de mooiste tekening laten zien:)

Niet twijfelen dus, gewoon doen. Zo een tafelblad uit een schaaldeel mag gerust een barst bevatten, dat hoort er bij.


Mvg,

André
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Aha, belgische eikend, die zijn vast extra lekker :)

Na de vakantie ga ik lekker aan de slag met die tafel.
 

Frank-Jan

Actieve deelnemer
12 sep 2008
208
12
Belgisch Limburg
Mooie tafel, bedankt voor het delen.

Vraagje over de verbinding van de poten met die wig: moet je dan dat gat in het blad een beetje taps maken, zodat die verbinding een beetje een zwaluwstaart-effect krijgt, of werkt dat ook met een gewoon recht gat?
 

tuoh

Oud hout
Neen, de gaten worden gewoon recht geboord, dit geeft in combinatie met een wig in de pen een muurvaste verbinding. Wel belangrijk is het draadverloop van blad en poten bij het monteren. De draad van de poten moet dwars staan op de draad van het blad. Op deze manier is er geen kans op splijten van het blad als de wiggen aan geslagen worden. Bijkomend voordeel, bij het eventueel werken van blad of poten blijf je toch een klemvaste verbinding houden.

Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.