Aangezien ik vandaag niet naar Zwolle kon afzakken heb ik me toch maar wat proberen bezig te houden in de garage. Het resultaat: een nieuwe lederen strop.

Na een paar mislukkingen met een basis van Padouk ben ik toch maar overgeschakeld op multiplex. Als fervent Paul Sellers volger kon ik bovendien niets anders dan dit volledig met de hand te maken. Hiervoor moest ik eerst nog een futselplank maken om de plankjes er toch een beetje fatsoenlijk uit te laten zien. De futselplank werkt goed, maar is te lelijk om te posten...
Ik heb de multiplex vrij grof met de hand gezaagd en vervolgens bijgewerkt op de futselplank, daarna met de schaaf de randjes gebroken en alles glad geschuurd.
Aan de onderzijde heb ik een klein plankje vastgemaakt om gemakkelijk te klemmen in de bankschroef. Het voorboren van de schroefgaatjes heb ik met de "versnellingsbak-handboor" gedaan, heerlijk werken.

Het leder kleven was het moeilijkste deel, de lijm moet héél mooi gelijk verdeeld zijn, anders krijg je hobbeltjes in het leer. Dit was bij mijn oude strop het geval. Het leer komt van een partij restjes meubelleer, dit heb ik op de markt op de kop kunnen tikken. Genoeg leer voor een heel leven stroppen en nog veel meer
Tenslotte heb ik nog een laag was aangebracht op de multiplex om het er wat beter uit te laten zien. Morgen ga ik in elk geval de schaafbeitel slijpen, die kreeg het hard te verduren op de multiplex. Daarna wat polijstpasta op het leer en stroppen tot alles vlijmscherp is...
Groeten, Reinoud

Na een paar mislukkingen met een basis van Padouk ben ik toch maar overgeschakeld op multiplex. Als fervent Paul Sellers volger kon ik bovendien niets anders dan dit volledig met de hand te maken. Hiervoor moest ik eerst nog een futselplank maken om de plankjes er toch een beetje fatsoenlijk uit te laten zien. De futselplank werkt goed, maar is te lelijk om te posten...
Ik heb de multiplex vrij grof met de hand gezaagd en vervolgens bijgewerkt op de futselplank, daarna met de schaaf de randjes gebroken en alles glad geschuurd.
Aan de onderzijde heb ik een klein plankje vastgemaakt om gemakkelijk te klemmen in de bankschroef. Het voorboren van de schroefgaatjes heb ik met de "versnellingsbak-handboor" gedaan, heerlijk werken.

Het leder kleven was het moeilijkste deel, de lijm moet héél mooi gelijk verdeeld zijn, anders krijg je hobbeltjes in het leer. Dit was bij mijn oude strop het geval. Het leer komt van een partij restjes meubelleer, dit heb ik op de markt op de kop kunnen tikken. Genoeg leer voor een heel leven stroppen en nog veel meer
Tenslotte heb ik nog een laag was aangebracht op de multiplex om het er wat beter uit te laten zien. Morgen ga ik in elk geval de schaafbeitel slijpen, die kreeg het hard te verduren op de multiplex. Daarna wat polijstpasta op het leer en stroppen tot alles vlijmscherp is...
Groeten, Reinoud