Led-lamp

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Inbouwen in een markeermesje kan wel denk ik. Geen hitte, geen stof, geen staal om te doorboren. Met een ledfitting 3mm in het hout van het handvat en wat boorwerk kom je een heel eind. Je zou zelfs je aaa batterij in het handvat kunnen verstoppen met een beetje goede wil!

Kijk eens bij Conrad.nl, die hebben experimenteersets met ledjes en weerstanden, compleet met schema's, voor een paar euro, dan kan je wat dingen uitproberen. Die zijn wel voor een wat hoger voltage (vanaf 4.5 V meen ik) maar dan kan je wat rommelen zonder dat het de hoofdprijs kost. Investeren in een meter krimpkous is bij dit soort experimenten altijd een erg goed plan, hebben ze ook.

Groet, Rob. (gaat meteen in zijn schuurtje naar zijn markeermesje kijken, goed idee!)
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
@Nico: Jij hebt al wat ervaring: denk je dat het beter werkt met het ledje ingebouwd in de beitel of is dan het licht nog steeds te springerig en onrustig? Van verschuiven heb je geen last meer in ieder geval en de ledjes zijn de afgelopen twee jaar weer stukken zuiniger geworden qua energieverbruik.

Groet, Rob.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.716
2.574
Gaanderen
Rob de vlekwerking door de lamp bedoelde ik niet. De vlek (lees schaduw) van het gereedschap die je met een lampje altijd krijgt was mijn punt. Maar het argument Van Nico is voor mij doorslaggevend. Het is niet rustig aan je ogen. Dus toch op zoek naar led op magneet op de leunspaan.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Ik denk er aan om het ledje direct in de beitel in te bouwen, het schijnt dan rechtstreeks op de plek waar je snijd, zonder schaduwen. ik kom er wel weer op terug als ik iets kan laten zien.

Groet, Rob.
 
@Rob e.a. Ik denk dat ook een lichtje in de beitel ingebouwd onrustig blijft. Dan blijft ook de vraag, wordt de beitel
niet erg verzwakt door het inbouwen? Hou ook rekening met de hoeveelheid krullen in het uit te hollen
voorwerp, waardoor je het lampje ook niet meer ziet branden. Maar ik ben benieuwt hoe je het gaat doen
Ik zal geen fan worden van Ikea, maar houd het voorlopig bij hun goedkope led-lampje.(ook via hun webshop zag ik)
Vr.gr. Nico Oosthoek
www.ambachtelijkhoutdraaien.com
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Heb net even zitten tekenen en denken, ik denk dat het kan, maar 't wordt een dure grap als het niet grootschalig gedaan kan worden. Verzwakken valt mee, er komt een gat in de kern van beitel van maximaal 2 mm dik naar het handvat toe voor de draadjes. In de kop van de beitel komt een gat waar de led in komt. Die led wordt beschermd door een fitting waar ook een reflectortje is ingebouwd. Krullen houden het licht tegen, maar dat is ook het geval bij lampen die buiten het te draaien voorwerp staan. Ik ervaar zelf de afwezigheid van licht vervelend bij het begin van een nieuwe aanzet en dan heb ik de krullen verwijderd dus goed zicht. Eens contact met het hout kijk ik eigenlijk niet meer maar gaat het op het gevoel.

Ga eerst een hardhouten kopie maken van een beitel en eens kijken hoe dat licht zich houdt qua trillen en rust voor het oog. Misschien wordt het niks maar 't is wel een leuk experiment.

Groet, Rob.
 

chrisvanaar

Actieve deelnemer
5 nov 2011
198
88
Rob Alferink van picusled.com is de maker van het Ledlampje op de leunspaan, werkt uitstekend bij diep uitholwerk, een echte aanrader.

Groet, Chris
 

Resetter

Actieve deelnemer
20 apr 2013
268
0
Dedemsvaart
Grappig ik heb maanden terug ook zo`n lampje bij de ikea gehaald juist voor uithollen (ik kon geen fuck zien in dat donkere hout :p) de gene op een basis, zal daar vandaag of morgen eens wat magneetjes in lijmen.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Dat werkt dus inderdaad niet! Eigenwijs als ik ben heb ik een ledje ingebouwd in een stuk essen wat ik in de vorm van een schalenguts heb gevormd op de draaibank. Als de boel stilstaat heb je schitterende zicht binnen in een ingespannen pot of vaas, maar zodra de boel weer gaat draaien en je contact maakt is het erg onprettig en springerig en dan heb ik nog niet eens rondvliegend houtmot en zaagsel in de vaas/pot. Met een echte beitel wordt dit helemaal niks, vrees ik.

Ik kan het dus uit mijn hoofd zetten, het blijft voorlopig het Ikea lampje! Volgende project!!

@Resetter: magneetjes werken, ik heb er zelf magneetstrip onder geplakt, gaat prima!

Groet, Rob.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.