Laten schaven

Arvit

Nieuw lid
18 nov 2021
4
1
Elst (GLD)
Ik heb een aantal eiken panelen waarmee ik een kist wil maken, ik kan ze echter niet verlijmen omdat de panelen enigszins krom zijn. Nu zou ik ze weer los willen zagen en daarna schaven maar ik heb zelf geen vlak/vandiktebank en mijn vriend die er wel een heeft heeft het de komende tijd te druk. Weet iemand een adres in Noord-Holland of Gelderland of Brabant die dit voor mij / met mij kan schaven? Gaat dan om plankjes van 10cm breed slechts.

Ik kon geen betere categorie vinden op dit forum. Ik lees hier vaker mee maar heb pas net een account aangemaakt.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
984
Omgeving Eindhoven
Welkom hier! Je bent in ieder geval op het juiste forum, want hier is de gedachte dat we elkaar willen helpen 😎
De “tegenprestatie” is dan natuurlijk wel dat we hier op het forum ook een foto te zien krijgen van het eindresultaat (en liever het bouwverslag) 😁🤣
Als je je nog even voorstelt weten we ook wat meer over je ervaringen en handigheid om in het vervolg nog beter te kunnen reageren op vragen.

Hoe lang zijn de planken, hoe krom zijn ze en hoeveel zijn het er?
Ik zit in de omgeving van Eindhoven en heb een vandiktebank, afhankelijk van de lengte en hoeveelheid kan ik het eventueel doen voor je, als de afstand voor je niet te groot is.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
862
449
Noord-Veluwe
Hai Arvit,

Op zich zou ik je best kunnen helpen, mits je geen haast hebt. Ik heb hier (omgeving Zwolle) een Hammer C3-31 staan waar dat heel eenvoudig mee gaat. Maar... ik ben pas na 5 december weer in de buurt van mijn werkplaats (die "bijzondere" datum is toevallig). Mocht dat geen probleem zijn, dan help ik je graag.
 

Arvit

Nieuw lid
18 nov 2021
4
1
Elst (GLD)
Bedankt voor jullie reacties! Fijn zeg dat er zoveel hulp is op dit forum! Eindhoven en Zwolle is voor mij precies even ver en na 5 december is voor mij geen probleem zoveel haast heb ik er niet bij. Ik wil voor mijn dochter een speelgoedkist maken een beetje zoals dit;

Ik bezit enkele gereedschappen (Makita invalzaag, Makita excentrische schuurmachine, Bosch afkortzaag, divers handgereedschap) maar heb zelf niet echt een werkplaats anders dan mijn schuurtje. Ik heb bijvoorbeeld zelf nachtkastjes gemaakt hout en staal (gelast) met lades.

BEC86477-CABB-438-B-B5-F0-28-F6-CA1-D58-DB.jpg


Ik zal morgen even een foto maken van de paneeltjes die ik dan wil verzagen en wil schaven!
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Arvit

Nieuw lid
18 nov 2021
4
1
Elst (GLD)
Ik heb geprobeerd op de foto te zetten hoe krom ze zijn, maar ik heb ze nog niet los gezaagd. Kan ik ze beter per twee los zagen of per één?

IMG-7281.jpg


IMG-7283.jpg
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.201
1.977
Klein-Brabant, Vlaanderen
Nu zou ik ze weer los willen zagen en daarna schaven
wat bedoel je met 'los zagen' ?
als je ze zaagt, dan best op de lijmnaden, zodat je de tekening maximaal behoudt
door het zagen kan je spanningen in het paneel los maken, waardoor de planken anders krommen
hoe dik zijn de panelen ?
ik schat 20 mm & de speling op 5 mm
als je de speling vlak wilt schaven, dan verlies je 5 mm
steek je ze na het verlijmen door de vandikte, dan gaat er 2x1 mm af
totaal geschat verlies 7 mm, waardoor je panelen 13 mm worden
kan je daar niet mee leven, kijk dan of je het vlakschaven over kunt slaan & de panelen met wisselende tekening van de jaarringen samen kan stellen

1637321076360.png
 
  • Leuk
Waarderingen: luk knops

Arvit

Nieuw lid
18 nov 2021
4
1
Elst (GLD)
ze zijn inderdaad 20mm dik, maar de totaal benodigde lengte is korter dan ze nu zijn, dus wellicht scheelt dat nog wat in het totale verschil. Dunner kan ik wel mee leven maar dan zal ik in de hoeken een extra lat maken ter versteviging.

Ik bedoelde ik kan ze ook per tweede Lijmnaad los zagen omdat het maar zulke smalle plankjes zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.