Laser graveermachine ervaringen gevraagd.

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Ik zit er steeds meer aan te denken om een laser graveermachine aan te schaffen, om verschillende leuke projecten mee te kunnen doen.

Nu zit ik al avonden informatie in te winnen over verschillende machines en het gebruiksgemak. Veel computerervaring heb ik niet, dus ingewikkelde programma's of dingen programmeren om de machine te laten werken vallen voor mijn zowiezo af.

Nu zit ik te kijken naar de Neje max A40640

Deze heeft een redelijk groot werkoppervlak van zo'n 80x40 en een krachtige laser waar eventueel ook mee te snijden valt in beperkte mate.

Heeft iemand ervaringen met deze machine qua gebruiksgemak?
 

Taab

Actieve deelnemer
11 jun 2020
138
38
Omgeving Apeldoorn
Ik heb een Neje master 2 plus (uit mijn hoofd), qua gebruiksgemak moet je geduld hebben, een Windows pc en Lightburn gebruiken. Dan kan je er echt iets heel leuks mee doen.

Ik vond het een vrij stijle leercurve en ik ben best goed met computers. Maar de laser kreeg ik niet goed aan de praat op een Mac bijvoorbeeld. Lightburn is trouwens gebruiksvriendelijke software, als test kan je de demo periode gebruiken om er zelf eens doorheen te klikken.
 

HoutWouter

Actieve deelnemer
4 okt 2020
116
52
Utrecht
Ik zit er steeds meer aan te denken om een laser graveermachine aan te schaffen, om verschillende leuke projecten mee te kunnen doen.

Nu zit ik al avonden informatie in te winnen over verschillende machines en het gebruiksgemak. Veel computerervaring heb ik niet, dus ingewikkelde programma's of dingen programmeren om de machine te laten werken vallen voor mijn zowiezo af.

Nu zit ik te kijken naar de Neje max A40640

Deze heeft een redelijk groot werkoppervlak van zo'n 80x40 en een krachtige laser waar eventueel ook mee te snijden valt in beperkte mate.

Heeft iemand ervaringen met deze machine qua gebruiksgemak?
Misschien nog nuttig om te kijken:
 
  • Leuk
Waarderingen: JochemK en jelmer

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
308
Rosmalen
Ik ben zelf ook aan het kijken naar een lasersnijder, en in eerste instantie ook naar de 10W varianten, maar met de stap naar 20W kun je behoorlijk dikker hout snijden, dus da's handig om mallen te maken. Wel weer 400-500 euro duurder, maar dan heb je er wel air-assist bij, en dat is zowiezo goed om te hebben. Bij die 10W machines is dat vaak nog een optie, en dan scheelt het 100euro minder met een krachtigere machine.

Ik vond het nogal een puzzel, dus ik ben er nog niet aan uit (en bij dat soort bedragen moet het wel ECHT nuttig zijn).

Zelf had ik gekeken naar de Atomstack:

Warehouse in europa, dus er komt geen belasting en invoerrechten meer bij.
 

Taab

Actieve deelnemer
11 jun 2020
138
38
Omgeving Apeldoorn
En koop alsjeblieft een goede beschermbril, zo'n laser is funest voor je ogen. De brillen die erbij zitten in die 'chineze' kits is niks anders dan een gekleurd stukje plexiglas.
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer en jorisvh

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Ik ben zelf ook aan het kijken naar een lasersnijder, en in eerste instantie ook naar de 10W varianten, maar met de stap naar 20W kun je behoorlijk dikker hout snijden, dus da's handig om mallen te maken. Wel weer 400-500 euro duurder, maar dan heb je er wel air-assist bij, en dat is zowiezo goed om te hebben. Bij die 10W machines is dat vaak nog een optie, en dan scheelt het 100e
Die ik voor ogen heb is een 40 watt laser. Qua prijs maakt me het niet veel uit, ik geef liever meer uit, en dat het direct goed is, dan later spijt hebben.

Snijden is ook niet iets wat ik op dit moment zou willen, maar de optie is er dan wel.
 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
593
138
58
Linter
Ik ben zelf ook aan het kijken naar een lasersnijder, en in eerste instantie ook naar de 10W varianten, maar met de stap naar 20W kun je behoorlijk dikker hout snijden, dus da's handig om mallen te maken. Wel weer 400-500 euro duurder, maar dan heb je er wel air-assist bij, en dat is zowiezo goed om te hebben. Bij die 10W machines is dat vaak nog een optie, en dan scheelt het 100euro minder met een krachtigere machine.

Ik vond het nogal een puzzel, dus ik ben er nog niet aan uit (en bij dat soort bedragen moet het wel ECHT nuttig zijn).

Zelf had ik gekeken naar de Atomstack:

Warehouse in europa, dus er komt geen belasting en invoerrechten meer bij.
Neje heeft in Spanje en Polen opslagplaatsen.
Goede machines en dus ook geen extra kosten
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
308
Rosmalen
Die ik voor ogen heb is een 40 watt laser.

Die zijn er volgens mij nog niet, er is een verschil tussen optisch vermogen en opgenomen vermogen. De laserdiodes die nu gebruikt worden zijn maximaal 5-6 watt optisch vermogen, in de zwaardere machines worden veelvouden van deze diodes gebruikt, met wat optiek, om zo tot hogere optische vermogens te komen.
Dus 2 diodes is 10watt optisch, en 4 diodes is 20watt optisch. Die Atomstack S20 wordt ook wel als "130W" aangeboden, maar dat is onzin. Optisch vermogen is wat bepaalt hoe snel/diep je kunt snijden en graveren.

Ten aanzien van laserbril, ik zou hier voor laserveiligheid niet op vertrouwen. Als ik een lasersnijder zou kopen, dan is de eerste klus een behuizing eromheen bouwen, met een dikke afzuiging erop, want reken erop dat er aardig wat rook af komt, zeker bij snijden/ graveren van sommige materialen, en dat het behoorlijk kan stinken, zelfs bij weinig rook.
Maar dan nog, inderdaad investeren in de juiste laserbril is verstandig, bij de goede exemplaren wordt aangeven voor welke golflengte ze zijn, en de beschermingsgraad.
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer, jaap en Taab

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
HookedOnWood heeft er een tijdje geleden een hele video over gemaakt, hij was er toen volgens mij wel positief over. Nu heeft hij een vervolg, dat is de video die HoutWouter in #3 laat zien.

 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Die zijn er volgens mij nog niet, er is een verschil tussen optisch vermogen en opgenomen vermogen. De laserdiodes die nu gebruikt worden zijn maximaal 5-6 watt optisch vermogen, in de zwaardere machines worden veelvouden van deze diodes gebruikt, met wat optiek, om zo tot hogere optische vermogens te komen.
Dus 2 diodes is 10watt optisch, en 4 diodes is 20watt optisch. Die Atomstack S20 wordt ook wel als "130W" aangeboden, maar dat is onzin. Optisch vermogen is wat bepaalt hoe snel/diep je kunt snijden en graveren.
Die ik voor ogen had, heeft volgens mij 2 lasers. Dus dat zal het verklaren?
Kan je zien hoeveel verstand ik er van heb ;)
 

jorisvh

Post veel
ik vond op
en bijhorende
nuttige info toen ik op zoek was.

ik heb net een Sculpfun S9 met AirAssist gekocht op Ali en gisteren de eerste stapjes met lightburn gezet. ik had vrij snel een mooi resultaat met graveren. snijden is voor later, maar meer dan 3mm mpx verwacht ik er niet mee te kunnen doen en dat is ook niet mijn doel.

Ali is de enige Chinese webwinkel waar je als zakelijke klant BTW-vrij kan kopen voor zover ik weet (al heeft het wel wat voeten in de aarde om het voor mekaar te krijgen).
 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
593
138
58
Linter
Ben je zelf in het bezit van een lasergraveerder? En zou je je ervaringen willen delen?
Ik heb er sinds afgelopen WE eentje, maar gans het WE gewerkt. Mijn zoon heeft hem geprobeerd. Woensdag is het aan mij. Van zodra ik er resultaten over en van heb zal ik ze hier zeker delen.
Maar de collega houtdraaier heeft ook een NEJE 2 , maar de lichte uitvoering. Ik heb eentje gekocht met de 30W laser
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
308
Rosmalen
Niet om pedant te doen, maar wel om hem te kunnen vergelijken met andere lasersnijders, da's volgens de spec een 7.5W laser (optisch vermogen).

De versie die thread starter Jelmer noemde is 11W optisch vermogen.
 
  • Leuk
Waarderingen: mroden

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Ik heb de filmpjes van Hooked on wood even bekeken. Ik ben weer een stukje wijzer geworden. Ik zal ook nog even wat onderzoek doen naar de programmas die worden gebruikt, hoe makkelijk die werken. Al lijkt het allemaal redelijk simpel voor een beetje digibeet.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
308
Rosmalen
Gisteren in de pre-order bij Geekbuying de Sculpfun S30 Pro Max gekocht. Ben benieuwd, wanneer ie komt, en hoe goed het werkt. Ga er in ieder geval een behuizing met ventilator en afvoer naar buiten voor maken, want ik denk dat de hoeveelheid rook niet flauw is, nog afgezien van laserveiligheid.
 
  • Leuk
Waarderingen: Taab en jelmer

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
593
138
58
Linter
Heb de mijne met software getest.
Nu aan het werk.
Vanavond foto's en ervaringen.
Volgend hem gebruiken om te snijden, nu nog maar enkel gegraveerd, maar ging goed.
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.