Laser grafeer apparaat.

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Op dit moment heb ik alleen nog maar MDF gebruik om te proberen morgen (vrijdag) wil ik wat verder spelen met dat ding zal dan ook wat ander hout proberen.
Voor de afzuiging ga ik gebruik maken van een kanaal ventilator hier komt een slang aan die naar de nog te maken behuizing gaat waar de laser in staat.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Vandaag even wat geprobeerd het was een beetje warm op zolder :) dus niet veel gedaan.

Het te laseren vlak is 30 bij 39 cm en de hoogte van tafel tot de onderkant van de kar waar de laser aan zit is 8 cm, nog niet geprobeerd wat de minimale en maximale afstand is wat te focussen is.

EleksCAM de software die zo te downloaden is voor de laser kreeg ik niet aan het werken, toen BenBox gedownload na het aanmaken van een account deze software werkt wel maar gebruik nu een probeer versie van T2Laser wat toch een stuk fijner werkt.

Verder op verschillende stukjes hout de tekst "Test" gelaserd, hieronder een aantal afbeeldingen alles is met de zelfde instellingen gedaan 1 op 50% laser vermogen en 1 op 100% laser vermogen.
 

Bijlagen

  • mdf.jpg
    mdf.jpg
    100,4 KB · Weergaven: 442
  • hardboard.jpg
    hardboard.jpg
    101,7 KB · Weergaven: 444
  • vuren-50.jpg
    vuren-50.jpg
    69,6 KB · Weergaven: 445
  • vuren-100.jpg
    vuren-100.jpg
    80,2 KB · Weergaven: 444
  • hout-1.jpg
    hout-1.jpg
    95,9 KB · Weergaven: 446
  • appel-50.jpg
    appel-50.jpg
    51,8 KB · Weergaven: 443
  • appel-100.jpg
    appel-100.jpg
    50 KB · Weergaven: 442
  • beuk-50.jpg
    beuk-50.jpg
    56,9 KB · Weergaven: 444
  • beuk-100.jpg
    beuk-100.jpg
    73,2 KB · Weergaven: 443
  • eik-50.jpg
    eik-50.jpg
    59,3 KB · Weergaven: 438
  • eik-100.jpg
    eik-100.jpg
    71,4 KB · Weergaven: 438
  • esdoorn-50.jpg
    esdoorn-50.jpg
    43,2 KB · Weergaven: 438
  • esdoorn-100.jpg
    esdoorn-100.jpg
    44,3 KB · Weergaven: 440
  • hout-2-50.jpg
    hout-2-50.jpg
    99,9 KB · Weergaven: 436
  • hout-2-100.jpg
    hout-2-100.jpg
    99,9 KB · Weergaven: 438
  • hout-3-50.jpg
    hout-3-50.jpg
    99,4 KB · Weergaven: 436
  • hout-3-100.jpg
    hout-3-100.jpg
    100,3 KB · Weergaven: 440

stekkestim

Actieve deelnemer
1 nov 2015
214
2
Waanrode
www.cnc-creations.be
Wat zou een goede ondergrond zijn voor zo'n machine?
Ik meen vaker van die roosters te zijn tegen gekomen...
Volgens mij zitten die in die "professionelere" machines (die met behuizing en deksel).

Maar wat zou ik bij de mijne het beste kunnen maken? Want ik ben het met je eens dat er e.e.a. aan de veiligheid gedaan moet worden.

Een (zwart) gelakte staalplaat of (zwart) geanodiseerde aluminiumplaat is al een heel goed begin om verstrooide laserstralen op te vangen. Zeker geen blank staal/aluminium!
Die raster tafels zitten inderdaad op grotere machines maar dat is meer bedoelt voor snijden dan voor graveren. Een houten plaat die je gaat snijden op een andere vlakke plaat gaat vlekken geven doordat de lijm/hars in het materiaal smelt en naar beneden geblazen wordt. Maar het kan natuurlijk geen kwaad, meestal zijn deze uit plexiglas of geanodiseerd aluminium.
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Ziet er goed uit rjmulder :cool:
Bedankt voor de test!

Vraagje: hoe groot/hoog is dat "test" gemaakt overal?


Een (zwart) gelakte staalplaat of (zwart) geanodiseerde aluminiumplaat is al een heel goed begin om verstrooide laserstralen op te vangen. Zeker geen blank staal/aluminium!
Die raster tafels zitten inderdaad op grotere machines maar dat is meer bedoelt voor snijden dan voor graveren. Een houten plaat die je gaat snijden op een andere vlakke plaat gaat vlekken geven doordat de lijm/hars in het materiaal smelt en naar beneden geblazen wordt. Maar het kan natuurlijk geen kwaad, meestal zijn deze uit plexiglas of geanodiseerd aluminium.

Thanks voor de tips. Klinkt goed, en zoiets zal ik ook zeker gaan maken.

Sowieso iets maken voor goede luchtafvoer, want die giftige dampen wil ik niet in huis hebben...

Hopelijk komt m'n machinetje snel :p
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Zo. Ik heb de mijne ook binnen. Meteen in elkaar gezet. Gaaf spul hoor :cool: (en absoluut niets mis met de kwaliteit!)

Hierbij enkele foto's:

EleksMaker_A3_laser1.jpg


EleksMaker_A3_laser2.jpg


EleksMaker_A3_laser3.jpg


EleksMaker_A3_laser4.jpg


EleksMaker_A3_laser5.jpg


EleksMaker_A3_laser6.jpg


Hier ga ik vast nog veel plezier mee beleven :D


@rjmulder: is dat de standaard tekstgrootte van T2Laser? (fijn programma he?!)

Weet jij of het mogelijk is om een groter lettertype te nemen? Of zit dat misschien alleen in de betaalde versie?


Grtz,

Atmoz
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Zo je had ook nog tijd om foto's te maken :D dat geduld heb ik nooit haha

De tekst grote kun je gewoon aanpassen, bij de probeer versie zit volgens mij alleen een tijd limiet op is de tijd om sluit het programma af start je hem dan weer op kun je weer even "proberen".

T2Laser werkt inderdaad erg goed en makkelijk vele malen beter dan de software die er gratis bij te downloaden is.
Ik zit er aan te denken om de T2Laser software aan te schaffen, een andere probeer versie heb ik nog niet kunnen vinden :eek:

Heb je ook de andere firmware erin geladen? Vond dat na de andere firmware hij het wat mooier deed.

Ik wil dat ding toch echt weer van zolder af hebben is me veel te lastig zo om er even mee te kunnen spelen haha.
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Zo je had ook nog tijd om foto's te maken :D dat geduld heb ik nooit haha

Hehe :) Ik heb dat ook niet altijd, maar je moet ook af en toe rust nemen he :eek:

De tekst grote kun je gewoon aanpassen, bij de probeer versie zit volgens mij alleen een tijd limiet op is de tijd om sluit het programma af start je hem dan weer op kun je weer even "proberen".

Ahja, ik zie het inderdaad. Mooi, thanks!

Ja, dat "auto close" had ik pas later door.... Ik denk waarom knalt dat programma er toch steeds uit?! :rolleyes:

T2Laser werkt inderdaad erg goed en makkelijk vele malen beter dan de software die er gratis bij te downloaden is.
Ik zit er aan te denken om de T2Laser software aan te schaffen, een andere probeer versie heb ik nog niet kunnen vinden :eek:

Ja, ik denk dat ik dat ook maar doe. Is een prima programma. Ben zelf ook programmeur, dus weet hoe fijn het is om wat betaald te krijgen voor de tools die je maakt.

Heb je ook de andere firmware erin geladen? Vond dat na de andere firmware hij het wat mooier deed.

Jep, dat heb ik vrijwel meteen gedaan.

Ik merkte dat de verplaatsingssnelheid van de X en Y-as een stukje hoger ligt met de nieuwe (1.1e) firmware.
Dat komt volgens mij omdat er minder tot geen ramping meer plaatsvind op de stappenmotoren. En zo te merken is dat ook niet nodig, dus prima zo!

Ik wil dat ding toch echt weer van zolder af hebben is me veel te lastig zo om er even mee te kunnen spelen haha.

Heel m'n huiskamer hing vol rook (de rookmelder ging nog net niet af, maar wel een héérlijke houtgeur wat er vanaf komt :p) dus moet echt even snel wat eromheen gaan bouwen.

Eens kijken of ik nog wat met 't programma kan stoeien...
Ik had een cirkel in Paint (BMP) getekend, en dat duurde toch vrij lang om te maken.
Dat heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat BMP natuurlijk geen vectorformaat is, en dus alles op pixelniveau afgewerkt gaat worden.
Beter is het (denk ik) om een cirkel in een echt tekenprogramma te maken, en dat te converteren naar G-code. Dat werkt volgens mij véél beter.
Heb jij hier ervaring mee?


Groet,

Atmoz


[edit]

Voor diegene die het leuk vinden hier nog een filmpje van m'n eerste test:

 
Laatst bewerkt:

Atmoz

Actieve deelnemer
ik vind de rondingen bij het woordje TEST niet mooi rond...
Ligt dat aan de gebruikte afbeelding ?


Het lijkt of daar de snelheid erg hoog is gezet, of misschien nog eerder de resolutie enorm omlaag om op die manier snel al die "tests" op diverse houtsoorten te krijgen...

De machine kan in ieder geval (stukken) beter. (zie de ronding van de smiley in mijn foto's)
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Een mooie rook generator is het ja :)

Er moet aan deze kant nog heel veel geprobeerd worden met dat ding, nog heel veel dingen nog niet geprobeerd.
Dus G-Code direct sturen heb ik ook nog niet geprobeerd, maar T2Laser maakt er toch g-code van?

Ik zal eens kijken wat voor een instellingen ik gebruikt heb voor die test tekst, weet het zo niet eens meer.
Ging mij meer om wat doet het op 50% en 100% op verschillende soorten hout.
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Dat ziet er interessant uit. Zou je daar eventueel een spindle kunnen inhangen zodat je er vormen mee kan frezen?
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Een mooie rook generator is het ja :)

Er moet aan deze kant nog heel veel geprobeerd worden met dat ding, nog heel veel dingen nog niet geprobeerd.
Dus G-Code direct sturen heb ik ook nog niet geprobeerd, maar T2Laser maakt er toch g-code van?

Klopt, maar ik bedoel eigenlijk dat ik denk dat het beter is om vanuit vector rechtstreeks naar G-code (wat idd door T2Laser wordt gedaan) te gaan, in plaats van BMP naar (veel) G-code.
Met andere woorden: je kunt beter vector tekeningen maken/inladen dan "tekeningen" in BMP of JPG etc... (tenminste, dat is mijn gevoel dan he! Ik heb hier geen ervaring mee, maar het lijkt me logisch).


Dat ziet er interessant uit. Zou je daar eventueel een spindle kunnen inhangen zodat je er vormen mee kan frezen?

Je moet al blij zijn dat 't ding überhaupt die frees-spindel krijgt gehandeld. En dan hebben we het nog (lang) niet over een freesje dat in het materiaal zit voortbewegen...

Dus nee: dat gaat helaas niet ben ik bang ;)

Grtz,

Atmoz

[edit]

Misschien een HEEEEEL klein licht frees-spindeltje op 12v ofzo, en dan een mini-micro freesje wat 0,2mm in (licht) hout zit... dat 't misschien toch een beetje gaat...
 
Laatst bewerkt:

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Maar eens proberen dan he met verschillende soorten plaatsen :)

Die laser geen gebruiken als CNC nee, het geheel is daar veel te slap voor en je moet dan ook op de plek waar de laser zit een houder maken die op en neer kan voor de spindel. Daar is het geheel niet opgemaakt.
Een CNC hoeft ook niet zo duur te zijn uit China, zelf heb ik een 3040 staan en die doet het goed.
 

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Ziet er leuk uit dit!
M`n klant wil graag m`n logo op z`n meubel :) zodat hij over een aantal jaar zegt dat hij een echt Nico Bubberman meubel heeft haha. Hij gaat er al vanuit dat ik beroemd zal worden. haha zal mooi zijn.
Maargoed.. het gaat dus om een eiken kast.

Brandstempel heb ik naar gekeken maar ik zou toch ook graag de maand en jaartal bij alles willen zetten.

Zo`n laser lijkt me erg interessant. Zeker omdat t niet zo`n hele kist eromheen is gebouwd. Ik begrijp dat je hem dus gewoon op het hout kan zetten? Dus betekend dat je hem ook op een tafelblad kan zetten??


Ik ben wel benieuwd naar het kwaliteit verschil van 2500 of 5000 mW.
Zien jullie tijd om beide bijvoorbeeld t logo van woodworking.nl op een stuk mdf of ander soortgelijk hout te laseren.
En hoe lang het apparaat er dan over doet?
Of is dit te veel gevraagd, dan kan natuurlijk :)

Groeten,

Nico
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Ziet er leuk uit dit!
M`n klant wil graag m`n logo op z`n meubel :) zodat hij over een aantal jaar zegt dat hij een echt Nico Bubberman meubel heeft haha. Hij gaat er al vanuit dat ik beroemd zal worden. haha zal mooi zijn.
Maargoed.. het gaat dus om een eiken kast.

Hahaha, prachtig zo'n klant :cool:
Die heeft dus duidelijk flink wat vertrouwen in jou. Heel goed!

Brandstempel heb ik naar gekeken maar ik zou toch ook graag de maand en jaartal bij alles willen zetten.

Zo`n laser lijkt me erg interessant. Zeker omdat t niet zo`n hele kist eromheen is gebouwd. Ik begrijp dat je hem dus gewoon op het hout kan zetten? Dus betekend dat je hem ook op een tafelblad kan zetten??


Ik ben wel benieuwd naar het kwaliteit verschil van 2500 of 5000 mW.
Zien jullie tijd om beide bijvoorbeeld t logo van woodworking.nl op een stuk mdf of ander soortgelijk hout te laseren.
En hoe lang het apparaat er dan over doet?
Of is dit te veel gevraagd, dan kan natuurlijk :)

Groeten,

Nico

Heb jij het logo van WW in vectorformaat toevallig?
Ik wil best even proberen hoor.

Al denk ik niet dat er super veel verschil tussen de 2 zal zitten. Ze hebben beide te weinig vermogen om mee te doen met de "echte" (snij)lasers, maar ze hebben beide genoeg vermogen om overal wat moois in de branden.
Misschien dat de mijne uiteindelijk iets sneller is (als je dat zo instelt natuurlijk). Maar dat zou alleen bij (veel) seriewerk merkbaar worden.

Grtz,

Atmoz
 

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Ik heb hem binnen! Helaas 50 euries invoerrechten! Achja

Ik denk morgen ochtend in elkaar zetten! Ik zie alleen dat de stekker niet europees is. Was dit ook bij jullie? Ik zag op de eerste foto een koppelstukje? Zat die erbij en waar kan ik zoiets vinden?

Groetjes,

Nico
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Kijk aan mooi dat die binnen is en ja die kans bestaat als je besteld in China :(
Bij mij zat er een kort snoertje bij met platte pennen en een verloopje naar de Europese standaard. Ik heb er een ander voedingssnoer voor gepakt omdat die verloopjes nog wel eens in het stopcontact willen blijven zitten.

Succes met bouwen.
 

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Jeeeh :) hij is in elkaar na een avondje prutsen! (ik kon toch niet wachten haha)
Het voedingssnoer van m`n speaker/radio paste in de oplader van de machine. Ook al was t contactje iets anders.. Waar kan ik dit soort kabels kopen? Online?
Morgen maar eens goed kijken naar de software net even snel gekeken en ik kan al wel verbinding maken. Ieder geval met de trial versie van T2laser.
Met T2laser kon ik hem al wel naar voor en naar achter bewegen via de computer maar links en recht niet. Ik verwacht dat een kleine aanpassing aan de spanning van de riem het probleem zal oplossen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.