Lariks tafeltje voor buiten waarmee behandelen?

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Hallo allemaal,

Van de week ben ik begonnen om een tafeltje voor buiten van Lariks hout te maken. Nu weet ik dat dit onbehandeld verschrikkelijk grijs/zwart verkleurd. Wat raden jullie aan als behandeling, lak, wax, olie? Alle tips welkom...

Bedankt alvast,
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Lariks vergrijsd evenals vele andere houtsoorten. Dus niets aan doen. Alleen in het voorjaar even schoonborstelen met b.v. groene zeep. Of anders een paar keer vaker. Was of olie trekt nog meer vuil aan. Lak bladdert af en vertoont scheurtjes door de rek/krimp.
Hout puur natuur.
vr.gr. Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

tuoh

Oud hout
David80 zei:
Hallo allemaal,

Van de week ben ik begonnen om een tafeltje voor buiten van Lariks hout te maken. Nu weet ik dat dit onbehandeld verschrikkelijk grijs/zwart verkleurd. Wat raden jullie aan als behandeling, lak, wax, olie? Alle tips welkom...

Bedankt alvast,

Een zeer goede oplossing is om de tafel te behandelen met Biopin bootolie, deze natuurlijke olie is een mengeling van Tungolie met een 15% lijnolie. Eens aangebracht is het product na 24 uur volledig uitgehard, van kleven is dus geen sprake meer.

Het mengsel is niet filmvomend maar trekt in het hout, en is extreem UV- en (zee)waterbestendig.
Tungolie is de duurzaamste natuurlijke olie die er te vinden is op deze planeet.

Wij gebruiken het veel op onze houten schepen en zijn er zeer tevreden over. Daar de olie niet filmvomend is kan er ook geen water onderdringen, dat is bij (DD)lakken wel eens anders.

Ik heb geen bindingen met de firma, maar ben enkel een zeer tevreden gebruiker van het product.


Mvg,

André
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Mensennnn... bedankt voor de tips. Die Biopin olie klinkt wel interessant. Denk dat ik dat maar ga proberen. Het zal nog wel even duren btw. want mijn vlakbank heeft vandaag de geest gegeven dus ik kan mn tafeltje niet afmaken.
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Deze week eindelijk weer is tijd gehad om aan m'n eigen projecten te werken

Gisteren nieuwe houtlijm gehaald bison PVAc D4. Ik m'n tafeltje in elkaar lijmen, natte doek overtollige lijm weggehaald. Ga ik vannochtend in de schuur kijken, allemaal gele vlekken, leek wel ei-geel. Schrok me dood. Dus zojuist de hele middag weg staan schuren. Never nooit meer dus. Voortaan weer fijn contstructielijm. Is veel minder werk.

Maar goed het is uiteindelijk weer goed gekomen. Nu heb ik nog 2 dingen waar ik even over in dubio zit:

- Ik heb nog een blikje Teak olie, zal ik dat er maar opsmeren of toch voor de tung olie gaan?
- Verder wil ik dat de poten niet direct op de grond komen te staan ivm, absorpsie van water. Moet dus een soort tegeltjes, dopje, plaatjes, oid. onder komen, iemand suggesties?

Attached files
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Wow, wat een mooi tafeltje! Ik zou een stuk nylon onder de poten slaan. Dit is sterk, niet onder de indruk van water en glijdt ook een beetje over steen. Schroefgaten verzonken in het nylon en RVS schroeven gebruiken natuurlijk!

@lex
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
David80 zei:
Deze week eindelijk weer is tijd gehad om aan m'n eigen projecten te werken

Gisteren nieuwe houtlijm gehaald bison PVAc D4. Ik m'n tafeltje in elkaar lijmen, natte doek overtollige lijm weggehaald. Ga ik vannochtend in de schuur kijken, allemaal gele vlekken, leek wel ei-geel. Schrok me dood. Dus zojuist de hele middag weg staan schuren. Never nooit meer dus. Voortaan weer fijn contstructielijm. Is veel minder werk.

Maar goed het is uiteindelijk weer goed gekomen. Nu heb ik nog 2 dingen waar ik even over in dubio zit:

- Ik heb nog een blikje Teak olie, zal ik dat er maar opsmeren of toch voor de tung olie gaan?
- Verder wil ik dat de poten niet direct op de grond komen te staan ivm, absorpsie van water. Moet dus een soort tegeltjes, dopje, plaatjes, oid. onder komen, iemand suggesties?

Tja, bij massief hout de lijmresten weghalen met een natte doek is vragen om dit soort problemen, dit gaat alleen bij HPL of gemelamineerde platen.
De leveranciers hebben het vaak wel op de gebruiksaanwijzing staan, dat de lijm, als deze nog niet uitgehard is te verwijderen is met een natte doek.
Maar bij massief hout duw je de verdunde lijm dan in de porieen, en dat geeft vlekken.
Nooit doen dus!
beter de overtollige lijm verwijderen met een beitel.
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Ik heb ook nog enige research gedaan naar pure tungolie. Maar dat schijnt niet zo eenvoudig te verwerken te zijn. Die moet je bij voorkeur verdunnen en inkoken met terpentijn, lijnolie en toevoegingen. Geen zin in het ge-etter...

Dus Tuoh, ik denk dat ik je advies maar op ga volgen. Want ik heb zojuist Biopin Bootolie besteld. You'd better pray it works out well :D
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Nou vandaag de olie binnen gekregen. Het schijnt tegenwoordig Barend Palm te heten ipv. Biopin. Maar het recept schijnt onveranderd te zijn...

Het is dus een fucking disaster geworden. En ik heb echt de pest in nu. :x

Of die handleiding klopt geen fuck van. Of ik zit zelf verschrikkelijk te knoeien:

Staat dus met kwast op brengen en na ca. 20 minuten met een doek uitwrijven. Nou eerste laag ging goed. 2e laag erop met de kwast. Ik denk ik ga eerst eten... blijkbaar dus te lang gewacht want ik had het idee dat ik dikke pannenkoekenstroop stond uit te wrijven en allemaal pluizen erop van die doek. Nou ik stond te vloeken daar. Ik heb na 2 uur ploeteren de meeste dikke drap er weer af maar er zitten nog wel pluizen op.

Tafeltje staat nu in de huiskamer te drogen maar de tranen biggelen over mn wangen als ik er naar kijk, maargoed. Ik heb geen idee hoe ik dit nog op ga lossen. HELP!
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Met welke doek heb je het tafeltje afgewerkt? Normaal mag een goed katoenen doek niet pluizen, zelf niet in stroperige olie.
Verder is het natuurlijk aangewezen om bij elk nieuw product een teststukje te maken zodat je weet hoe het eruit komt te zien en hoe je het moet verwerken.
Ik weet niet hoe lang het duurt eer je olie volledig is uitgehard, varieert van een dag tot weken afhankelijk vd olie.
Als je denkt dat de olie is uitgehard neem je schuurpapier met een fijne korrel en schuur je het geheel op, er moet wel stof gevormd worden anders is de olie nog niet droog. Daarna werk je alles opniew af. Maar maak eerst teststukjes!
Nu zou je eventueel met een schraapstaal kunnen werken om de overtollige olie weg te krijgen maar ik zou wachten.
Er zal nog wel antwoord komen van mensen met ervaring met Biopin.
Niet wanhopen, komt goed.


Groeten,

Geert
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
biopin bootolie heeft een paar weken nodig om uit te harden dus geen paniek.

bij mijn bijzettafeltje heb ik ongeveer elke dag een nieuw laagje aangebracht (4 in totaal), dan het geheel een paar dagen laten drogen, licht opschuren en de laatste laag erop. resultaat is glanzend, maar niet volledig effen omdat mijn garage nogal stoffig is. Ik beschouw het eigenlijk meer als een soort lak.

Maar dit is mijn eerste ervaring met de olie, dus laat ik het verder liever over aan meer ervaren gebruikers, zoals tuoh.
 

tuoh

Oud hout
Dat is pech, maar geen ramp. Eerst en vooral, en dit geld voor alle producten, gebruik GEEN pluizende doeken.

Nog een puntje, bij deze olie moet je vier lagen nat in nat aanbrengen, hier moet je het product wel in het oog houden, bij warmer weer trekt de olie sneller in het hout dan bij kouder weer. Die 20min. is een richtwaarde, geen absolute waarde.
Ik breng steeds vier lagen bijna direct na elkaar aan, en pas na de vierde laag ga ik er even over met een sponsje om de overtollige olie weg te nemen, doe je dit niet dan droogt de olie op met vlekken.
Hierna alles laten uitharden, min.2 dagen, dan even opschuren met K220, en nog een laagje bootolie aanbrengen. Is deze laag droog opnieuw er even over met schuurpapier,K220, en nu één à twee lagen bootlak aanbrengen, en klaar is kees.

Wat je nu moet doen is het volgende, laat je tafeltje volledig drogen (min. 2à3dagen) hierna even opschuren met K220, zodat alle pluisjes weg zijn, afstoffen en opnieuw één laag aanbrengen, laten drogen, opnieuw schuren K220, nog een laag aanbrengen en klaar. De afwerking is nu satijn glanzend. Wil je meer glans, dan nog één of twee lagen bootlak, maar telkens even schuren tussen de lagen met K220.
Zoals met alles moet je wat ervaring opdoen voor je perfect werk neerzet, laat je dus niet direct ontgoochelen als in het begin niet alles naar wens verloopt, dat tafeltje komt wel in orde.

Ik zal volgende week eens wat foto's plaatsen van ons laatste project, de restauratie van een Mahonie vlet, volledig afgewerkt met Biopinolie. Dat is een plaatje geworden, al zeg ik het zelf.

Mvg,

André
 

tuoh

Oud hout
Nog even iets duidelijker stellen, die vier eerste lagen nat op nat hebben tot doel het hout te impregneren, of te verzadigen. Daarom ook MOETEN de lagen letterlijk nat op nat gezet worden, je gaat de olie bij wijze van spreken in het hout dwingen.
Zo gauw je ziet dat je eerste laag begint in te trekken ga je aan de slag met de volgende laag, en zo verder. Vergeet dat afvegen tussen de lagen door ( dat heeft geen zin) , veeg enkele de vierde laag droog na enige minuten wachten. De olie moet op het moment dat je gaat vegen nog volledig nat zijn, dat geeft het beste resultaat. Wacht je te lang dan zit je inderdaad te wrijven in een plakkerige substantie, en dat werkt niet.
Voor het afwrijven van de overtollige olie gebruik ik altijd pannensponsjes, dienen normaal gezien voor de afwas, maar voldoen prima om overtollige olie op te nemen zonder pluizen of andere ongeregeldheden.
Het is heel moeilijk om de tijdspanne aan te geven nodig tussen twee lagen, dat hangt af van de temperatuur, de houtsoort, en de afmetingen van het werkstuk. Je mag het werkstuk dus niet uit het oog verliezen :) zet de volgende laag beter te vroeg dan te laat. En die vierde laag ga je bijna direct na het aanbrengen open- of afvegen, met als resultaat een mooie egale laag, en de ideale grond voor de laatste lagen. Een goede voorbereiding geeft een mooi eindresultaat.


Succes met de job.

André
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Gelukkig heb ik de meeste pluizen en plakkerige zooi er weer af gekregen. Zo te lezen heb ik er verstandig aan gedaan de boel te laten rusten en opdrogen.

Als ik het goed begrijp is het nat in nat werken alleen op kaal hout in het begin, dat stadium ben ik nu onvermijdelijk voorbij? Dus ik moet nu telkens schuren met 220 en 1 laag opbrengen en weer volledig laten drogen?

Goede tip van die pannensponsjes om olie af te vegen. Wat gebruik jij eigenlijk om het op te brengen een kwast of een doek ofzo?

Is die bootlak alleen als je een hoogglans afwerking wilt of voegt het ook nog iets toe qua beschermen. Want die heb ik dus niet :(

Bedankt alvast voor je uitleg André. Ik ga er weer met goede moet mee verder morgen en dan zien we wel.
 

tuoh

Oud hout
Inderdaad, die vier eerste lagen dienen om het hout te impregneren, maar nu je eerste laag of lagen uitgehard zijn, ga je verder met telkens één laag, schuren, weer een laag enz.

Omdat je voorbereiding niet volgens het boekje is verlopen ;) zou ik wel adviseren om een laagje meer aan te brengen. dwz. breng nog minstens drie lagen aan, terwijl je tussen de lagen steeds schuurt met een K220.

Elke laag die je aanbrengt is winst qua bescherming, dus je tafeltje zal sowieso beschermt zijn, het kon beter, maar het is geen ramp ( op een tafeltje) dit heeft nu eenmaal minder te lijden dan een boot :D Ik zou er dus niet van wakker liggen.

De bootlak voegt nog weinig toe aan de bescherming, je krijgt wel een hoogglans afwerking, wens je geen hoogglans afwerking, dan mag je deze bootlak achterwege laten.

Voor het opbrengen van de olie gebruik ik steeds een platte kwast, werkt vlot en snel.

Voor elk product of machine die we voor het eerst gebruiken betalen we nu eenmaal leergeld, en dit geld voor iedereen. Het volgende werkje gaat al heel wat vlotter verlopen.

Mvg,

André
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Nou gisteren geschuurd met 220 en een laagje erop gedaan. Ziet er mooi uit.

Alleen heb ik volgens mij het bovenblad in eerste instantie te grof geschuurd. Want er zijn nog enkele plekken die dof ogen en waar je krasjes ziet als je tegen het licht in kijkt. Dus sowieso weer schuren en nog een laag erop.

Ik heb het dus ook opgebracht met de platte kwast en met een pannenspons de overtollige olie weggeveegd. Is dat nu nog nodig of doe je alleen kwasten? En zo ja moet ik het alleen glad strijken met de spons of echt uitpoetsen?

Trouwens glimt het toch behoorlijk vind ik. Ook wordt gesproken over mat uitwrijven als je dit niet wilt? Maar dat zou dan weer met een doek moeten :lol:
 

tuoh

Oud hout
Afvegen is enkel nodig na de laatste laag op de eerste dag. Bij het opbrengen van de enkele lagen is afvegen niet meer nodig, enkel eens schuren alvorens de volgende laag op te brengen is voldoende.
Breng bij deze enkele lagen de olie niet te dik op, de olie goed uitwrijven met de borstel is de boodschap. Beter twee dunne lagen, dan één dikke.
De bootolie krijgt eens opgedroogd een zijdeglans, je ziet de gedroogde olie dan inderdaad een beetje glimmen.

Zoals bij alle transparante producten is de voorbereiding van de ondergrond cruciaal voor een mooie afwerking. Dit betekend dat je zeer kritisch moet zijn tijdens het schuren, elk foutje hier zie je nadien als onder een vergrootglas bij de afwerking :cry:
Dus zeer consequent gebruik maken van de verschillende korrelgroottes van het schuurpapier, begin met 60 of 80, dan 100, 120, 150 of 180, en 220, sla geen stappen over of je blijft met schuurstrepen zitten :x
Bekijk je schuurwerk ook eens onder strijklicht, alle foutjes springen dan zo in het oog.
Eens het product is aangebracht kan je deze minpuntjes niet meer herstellen.
Persoonlijk heb ik een gruwelijke hekel aan die schuurmachines met ronde schuurschijven, het beste schuurresultaat krijg ik met een bandschuurmachine, en voor het fijnere schuurwerk stap ik over op een oscillerende vlakschuurder. ( type Festool FTS 400 of iets dergelijks)


Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.