Langsgeleider van DeWalt 7492 heeft in het midden een hele kleine afwijking. Hoe nu rechte zaagsnede?

brulkjaer

Nieuw lid
6 okt 2019
13
0
Recent een DeWalt DEW7492 gekocht. Machine gecalibreerd. De uiteinden van de langsgeleider liggen netjes in lijn met het zaagblad. Echter in het midden wijkt de geleider een heel klein beetje. Als ik nu een lat of een plaat zaag zit er een hele lichte welving in de zaagsnede (< 1mm). Hoe krijg ik nu een kaarsrechte zaagsnede?
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.991
818
Omgeving Leiden
De langsgeleider moet recht zijn en niet hol of bol. Omdat je schrijft kleiner dan 1mm komt de afwijking dus in de buurt van 1 mm. Dat is veel vind ik.
Via de verkoper terug naar deWalt zou ik zeggen, ook af geeft dat weer gedoe.
 
  • Leuk
Waarderingen: Henk H

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Ìk heb ook een kleine afwijking, in het midden. maar meer in de buurt van 0,2 mm. Ik had gehoopt dat dat over zou zijn met een alu extrusieprofiel er extra tegenaan, maar het is niet veranderd. Conclusie, het ligt niet aan de geleider. Maar 0,2mm is binnen de houtbewerking prima acceptabel, dus ik lig er niet (meer) wakker van. Wat bij mij helpt is nog een hele lichte pass met minimale afname. Wat wel zo is met deze geleider is dat hij bij wat meer druk richting de geleider in het midden wat wijkt, dus je zou kunnen spelen met druk.
 

brulkjaer

Nieuw lid
6 okt 2019
13
0
Dank voor de reacties.
Ik heb het nog eens precies nagemeten met een voelermaat. De afwijking net boven het tafelvlak is miniem, maar een aantal cm naar boven wordt het 0,15 mm in het midden.
Maar mogelijk ben ik zelf de oorzaak? Ik ben nog maar een beginner. Als het stuk hout grotendeels door de zaag heen is, is er immers weinig steun meer van de zijgeleider. Mogelijk is de zijwaartse druk tegen de geleider te weinig geweest? Maar hoe doe ik dat zonder over de zaag heen te buigen? Excuses voor mijn beginnersvragen.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
0,15mm op een bouwzaag is meer dan acceptabel. 0 gaat t niet worden, tenzij je een Altendorf koopt. Deze afwijking zie je in de praktijk niet en lijm je zelfs dicht. Het is geen precisie werkstuk uit metaal. Hoe hoog heb je het zaagblad staan? Je mag drie tanden boven je werkstuk aanhouden, lager kan afwijkingen veroorzaken.
 

brulkjaer

Nieuw lid
6 okt 2019
13
0
@Rizz, Aha! Ik had hooguit 1à 2 tanden boven het werkstuk uit. Mogelijk is dat het probleem. Morgen meteen even proberen.
 

brulkjaer

Nieuw lid
6 okt 2019
13
0
Vanochtend opnieuw geprobeerd. Dat gaat inderdaad beter, maar het laatste gedeelte van de zaagsnede van de MDF-plaat blijft onregelmatig. Het zaagblad is het originele blad dat met de machine werd meegeleverd (24 tands)
 

Bijlagen

  • IMG_0721.jpeg
    IMG_0721.jpeg
    196,7 KB · Weergaven: 53
  • IMG_0722.jpeg
    IMG_0722.jpeg
    121,7 KB · Weergaven: 53

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Met een beter zaagblad wordt de zaagsnede ook beter. Hoe heb je je zaag afgesteld? Je dient zowel het blad als de geleider parallel aan 1 van de miterslots te zetten. Daarnaast kan het ook techniek zijn.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Zulke happen komen niet van het zaagblad of van de geleider. Dit komt van niet soepel doorvoeren. Hoewel een 24 tands blad niet de voorkeur heeft voor het netjes zagen van mdf. Je zal eens moeten kijken waarom je de plaat niet vloeiend kan doorvoeren. Is je plaat te groot voor je tafel van je zaagmachine? Heb je een uitvoer tafel?
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
907
761
Nootdorp
Eens met Chevy66. Even een checkvraag. Heb je de langsgeleider wel vastgezet aan de zijkant?
 

G-P

Nieuw lid
3 aug 2023
18
10
Ravenstein
Vanochtend opnieuw geprobeerd. Dat gaat inderdaad beter, maar het laatste gedeelte van de zaagsnede van de MDF-plaat blijft onregelmatig. Het zaagblad is het originele blad dat met de machine werd meegeleverd (24 tands)

Met MDF kan goed aan de zaagsnede zien hoe de geleiders staat t.o.v. de zaag. De makkelijkste manier om te testen is beginnen met het eraf halen van het spouw mes (die zet je later terug). Dan weet je zeker dat het niet aan het spuw mes ligt. Die kan namelijk ook de plaat weg drukken.

Als je een fijne zaag hebt (geen schulpzaag) dan zet je die zo laag mogelijk, dat net de tanden iets boven de plaat uit steken. Als de zaag parallel loopt met zaag (en de geleider recht is) moet je een kruislings gelijke aftekening krijgen van de zaagsnede. Wat je nu ziet is dat of de voor of achterkant schraapt in de plaat. Dat moet je zo goed mogelijk zien te krijgen (symmetrisch). Als dat allemaal goed is kun je het spouw mes terug zetten en kijken of die goed staat. Ook even controleren of de zaag (om het goed uit te lijnen) haaks staat t.o.v. het blad. Hoop dat je hier iets mee kunt. Succes!
 

brulkjaer

Nieuw lid
6 okt 2019
13
0
Bedankt voor de reacties.
Ik heb zowel het zaagblad als de langsgeleider uitgemeten en afgesteld. Het zaagblad staat nu op 0,05 mm. De langsgeleider heeft aan de achterkant gemeten een uitslag van -0,06 mm. Daarnaast de hoek van het zaagblad t.o.v. de tafel: 0,00 mm. Ik heb gezaagd met het spouwmes er in.
Ik zal nog eens proberen of het verschil uit maakt als ik die weg laat.

Foto 2: het grijze is het tafelblad van de zaag, ik houd hem daar boven het tafelblad.

En ja, ik heb de langsgeleider met het zagen uiteraard vast gezet.
Een uitvoertafel heb ik niet. Met hout heb ik het probleem overigens ook, al lijkt het daar wel minder te zijn.
 

brulkjaer

Nieuw lid
6 okt 2019
13
0
Spouwmes weggelaten: maakt niet veel verschil. Het valt mij wel op het het spouwmes niet exact in lijn staat met het zaagblad (al is het verschil maar een klein beetje). Mogelijk hoort dat zo om klemmen tegen te gaan?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.