Langgatboren

janv

Nieuw lid
1 mei 2010
2
0
Beste medehoutbewerkers,
Ik ben sinds enkele weken in het bezit van een Kity best combi 2000, nu zit er aan deze machine een langgatboor inrichting.
Nu is echter het probleem dat er een boorkop aanzit die maar een opname heeft van 10 mm, terwijl ik alleen maar langatboren kan kopen die een schacht hebben van 13-16 mm, heb al contact gehad met de fabriek over ze eventueel een grotere boorkop hebben, helaas hebben ze dat niet, wat ze wel hebben zijn sets van 4 verschillende boren, dat is opzich wel leuk en aardig maar wil ze ook los kunnen kopen.
Heb ook een heleboel leveranciers van die boren gebeld, zonder resultaat
Nu is mijn vraag, is er iemand die weet waar je linksdraaiende langatboren kunt kopen met een schacht van 10 mm.

Groet
Jan
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Hallo Jan,
Die boren zijn inderdaad nergens te vinden. Naar een andere boorkop heb ik nooit gezocht.
Ik heb op mijn Kity junior vandikte-bank dezelfde boorinrichting gehad, maar omdat er geen boren verkrijgbaar zijn heb ik de boorinrichting maar weer terug gebracht.
Ik gebruik de bovenfrees tegenwoordig en dat bevalt ook prima

gr,
gandel
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Je zou kunnen overwegen om de boren af te draaien naar 10mm. Waarschijnlijk is het vervangen van de boorkop eenvoudiger. Ook is er door de fabrikant vaak met een reden gekozen voor een dikte van 13 of 16 mm. Veiligheid is hierbij een belangrijk leidraad.
Vervanging door een andere boorkop zou mijn voorkeur genieten.
 

AltaSilva

Actieve deelnemer
5 feb 2010
32
0
Z.O. Brabant
Dag janv. (en gandel69 en Wim Kluck en overige belangstellenden)

Janv, we zitten in eenzelfde schuitje.
Ook ik heb sedert kort een Kity Bestcombi2000. Enigszins onderkomen en vooral, zonder gebruiksaanwijzing en eventuele andere onderhoudsinformatie. Blijkt tamelijk onhandig en de firma van der Spek c.q. SPERO is ook niet erg cooperatief, althans, dat kan stukken beter.
Zat er bij de Bestcombi van jou wel één en ander aan hand- en onderhoudsboek(en)?
Zo ja, dan zou ik daar graag een copie of copiëen van hebben.
Over het hoe gaan we het nog wel eens worden.

Dan nog even over de boorkop van de langgat.
Heb je er al over gedacht de boorkop te vervangen door een grotere?
Er zijn namelijk boorkoppen die tot 14mm kunnen opnemen en dezelfde bevestigingsdraad hebben als 10mm koppen.
Of dat bij de Bestcombi 2000 (ook) kan?
Heb ik nog niet weten uitvissen vanwege het mankeren van handboek(en) en botweg met enig geweld de boorkop proberen loskrijgen vind ik net even te.

Over dat linksom draaien…..
Tja, dat soort boren is (quasi) onverkrijgbaar en als je ze aantreft raak je van de prijs in een spontane identiteitscrisis.
Is daar doen aan? Als je beschikt over de 3-fasen krachtstroomversie, kun je overwegen om voor het langgat boren twee fasen van de aandrijfmotor te verwisselen. Dan draait die de 'andere kant' op en kun je gewone langgat boren gebruiken.
Van zodra je klaar bent met langgat boren, de twee fasen weer terug verwisselen.
In geval van de enkelfase versie is het in princiepe ook mogelijk de draairichting te veranderen, maar dat wordt wat meer uitzoekerij.
Toegegeven, is allemaal wat link en niet volgens de regels, maar ja, je moet wat, toch?


groet,

AltaSilva
 
A

Athanor

Guest
Volgens mij is het vrij normaal om langatboren met een andere draairichting te bestellen, dat is vooral voor de combimachines van toepassing. Mijn leverancier heeft er geen probleem mee, alle boren zijn links en rechtsdraaiend leverbaar.

Fons
 

tuoh

Oud hout
AltaSilva zei:
Dag janv. (en gandel69 en Wim Kluck en overige belangstellenden)

Janv, we zitten in eenzelfde schuitje.
Ook ik heb sedert kort een Kity Bestcombi2000. Enigszins onderkomen en vooral, zonder gebruiksaanwijzing en eventuele andere onderhoudsinformatie. Blijkt tamelijk onhandig en de firma van der Spek c.q. SPERO is ook niet erg cooperatief, althans, dat kan stukken beter.
Zat er bij de Bestcombi van jou wel één en ander aan hand- en onderhoudsboek(en)?
Zo ja, dan zou ik daar graag een copie of copiëen van hebben.
Over het hoe gaan we het nog wel eens worden.

Dan nog even over de boorkop van de langgat.
Heb je er al over gedacht de boorkop te vervangen door een grotere?
Er zijn namelijk boorkoppen die tot 14mm kunnen opnemen en dezelfde bevestigingsdraad hebben als 10mm koppen.
Of dat bij de Bestcombi 2000 (ook) kan?
Heb ik nog niet weten uitvissen vanwege het mankeren van handboek(en) en botweg met enig geweld de boorkop proberen loskrijgen vind ik net even te.

Over dat linksom draaien…..
Tja, dat soort boren is (quasi) onverkrijgbaar en als je ze aantreft raak je van de prijs in een spontane identiteitscrisis.
Is daar doen aan? Als je beschikt over de 3-fasen krachtstroomversie, kun je overwegen om voor het langgat boren twee fasen van de aandrijfmotor te verwisselen. Dan draait die de 'andere kant' op en kun je gewone langgat boren gebruiken.
Van zodra je klaar bent met langgat boren, de twee fasen weer terug verwisselen.
In geval van de enkelfase versie is het in princiepe ook mogelijk de draairichting te veranderen, maar dat wordt wat meer uitzoekerij.
Toegegeven, is allemaal wat link en niet volgens de regels, maar ja, je moet wat, toch?


groet,

AltaSilva


Toch opletten bij dit advies, de draairichting van een machine kan je meestal niet ongestraft veranderen.

De boorkop zit meestal op de schaafas vast met een linkse of rechtse schroefdraad al naargelang het type machine, wanneer je hier de draairichting gaat veranderen heb je grote kans dat de boorkop los komt van de as :?
Zeker bij een langgatboor is dit gevaar niet denkbeeldig doordat bij de werking er grote dwarskrachten op de kop inwerken.
Bij sommige machines is de opnamekamer voor de boren uitgedraaid in de schaafas en word de boor vastgeklemd door een grote conische moer, hier is dan het gevaar dat de moer zich loswerkt en je boor in het hout achterblijft, ook geen ideale situatie.

Het is niet voor niks dat er zowel linkse als rechtse boren in de handel zijn, als er een simpeler oplossing was geweest had elke fabrikant zijn machine wel in dezelfde richting laten draaien.

Langgatboren vind je zowel in linkse en rechtse uitvoering, en de prijs is hetzelfde.


Mvg,

André
 

janv

Nieuw lid
1 mei 2010
2
0
Dag allemaal

Heeft even geduurd (vakantie en geen tijd) maar heb de oplossing gevonden, heb bij Herman de Buitelaar (kwam er toch langs) een setje langgatboren gekocht van 30 euro, ( bij van der Spek koste dat zelfde setje bijna 100 euro) mijn vader heeft een metaaldraaibankje en daar hebben wij de schachten afgedraaid naar 9 mm en voila het werkt.
Eeen antwoordt op jou vraag Altavista, heb de machine nieuw gekocht in Engeland bij Polewood en daar zat uiteraard een gebruiksaanwijzing bij in het engels/frans en duits, die kun je wel kopieeren, moet je eerlijk zeggen dat er niet veel bijzonders instaat, met een beetje gezond verstand kom je er zonder boekje ook wel uit.
Het vervangen van de boorkop is ook niet zo simpel als het lijkt want het is door kity speciaal ontworpen draad (heb ik van kity zelf te horen gekregen)en ze hebben geen boorkop met een groter opname die op die as past, en op de standaard boorkoppen die je kunt kopen zit de draad andersom dus dat wil ook niet.
Heb nog wel een idee hoe ik het anders kan doen dus denk dat ik maar eens bij een oude collega langsga die heeft een metaalbedrijfje en dat ik daar maar eens wat ga uithoren of hij dat voor een schappelijk prijsje kan maken.

wordt vervolgd

gr
J
Janv
 

AltaSilva

Actieve deelnemer
5 feb 2010
32
0
Z.O. Brabant
Tja, kijk, de Kity Bestcombi 2000 langgatboor eigenaardigheden….

In een eerdere posting meldde ik dat ik zo'n (gebruikte) Bestcombi 2000 kon kopen en dat ik 'm eerst mocht proberen. Het toestel is incompleet, werd ook als zodanig bekend gemaakt door de verkoper. Grootste practische manco: de handleiding(en).
Vandaar mijn vraag daarover aan Janv.
Ik heb die Bestcombi overigens gekocht voor 999 Euro en ik kreeg er een stofafzuig van 1,5kW 400V driefasen met fijnstoffilter bij.

Mijn opmerkingen inzake de linksom draaiende langgatbo(o)(en) en het eventuele omkeren van de draairichting, welnu, natuurlijk heeft André/tuoh groot gelijk om op het risico van losrakende boorkop(pen) bij dergelijke draairichtingomkering te wijzen. Een welkome aanvulling tuoh, met oprechte dank.

In de posting van Janv hebben we kunnen lezen dat hij bij Buitelaar een set langgatboren heeft aangeschaft. Of dat 'linkse' zijn of gewone, daarover zegt hij niets, wel dat hij 30 Euro heeft betaald.
Ja, nou, da's dan ook weer zowat. Mijn lokale leverancier van hout- en metaalbewerkingsgereedschappen hanteert, net zoals Janv verteld van der Spek doet, van zo'n 100 Euro voor linkse langgatboren èn een levertijd van rond een maand.
Een blik op de site van Kity UK
http://kityuk.com/kitybestcombi.html
leert dat je dat de Britten voor de Bestcombi 2000 dat soort 10mm langgatboren op voorraad hebben en aan zo'n 10 Pond Sterling kunnen en willen leveren. Kijk, dat vind ik nou 'more like it', in elk geval duidelijk onder het niveau van een identiteitscrisis.
Wellicht moet ik wat meer afstand nemen van m'n lokale leverancier.

Goed, Janv heeft een vader met een metaaldraaibank die de schacht(en) kan en wil afdraaien naar 9mm. En het werkt! Mooi zo, enne, hardstikke fijn zo'n vader.
In mijn jongere jaren toen de toegang tot de Philips machinefabriek (bestaat al lang niet meer) nog zonder soeza en rompslomp mogelijk was, heb ik (en niet alleen ik) dat ook wel gedaan, de schacht van dikke boren verjongen naar net onder de 10mm (dat was de maximium capaciteit van de kop op mijn boormachine). Dat ging gemiddeld 8 op 10 keer goed en 2 op 10 keer sprong de af te draaien boor kapot. Dat was echt een gemiddelde, want dat boren afdraaien was een van de meest voorkomende privé karweitjes daar.
Ik hoop dan Janv c.q. zijn vader, er meer dan 8 op 10 weet 'heel te houden'.

Wat mijn verbazing wekt: Kity hanteert een speciale eigen bevestigingsdraad voor de boorkop. Dat zal best wel kloppen, ik heb dat nog niet weten te verifieëeren aan mijn Bestcombi, maar ik vind het nogal verrassend. Laten we wel wezen, zo groot zijn de productieseries van Kity nou ook weer niet, de maker van de boorkoppen moet echt een speciaal serietje voor Kity maken. Zoiets wordt altijd relatief duur.

Tot slot nog even over mijn incomplete Bestcombi.
Scheppach en van der Spek geven nul komma nul reactie op email over een Bestcombi.
Een Belgische firma Van Ackere & Co bvba uit Gent daarintegen is een en al voorkomendheid. Geweldig. Per kerende email kreeg ik een gescande versie in pdf-vorm van het handboek. Met exploded views, partnumbers enzovoorts.
Ruim 50 genummerde en een tiental ongenummerde multilinguale waaronder ook Nederlands, paginas.
En dan te bedenken dat ik daar nog niets heb aangeschaft.
Nou, daar gat verandering in komen, aan de hand van de exploded views en de partslist weet ik nu precies wat er ontbreekt en ik zal bij van Ackere het ontbrekende bestellen.
Dat de firma van Ackere de moeite heeft genomen (ooit) dat handboek te (laten)scannen, vind ik uitermate lovenswaardig. Chapeau!
Iets minder tevreden ben ik over de manier van scannen, de plaatjes en dan met name de fotos, zijn behept met een zwaar Moiré patroon en daardoor valt er nauwelijks meer iets op te zien.
Overigens is dat iets waar bijna iedereen mee te maken krijgt die gerasterd drukwerk (en alle drukwerk met fotos als plaatjes erin is gerasterd) gaat scannen.
Op zich allemaal wel begrijpelijk, lang niet iedereen is even goed op de hoogte van dat soort grafische eigenaardigheden.
Dus ja Janv, alleen akl vanwege de plaatjes heb ik belangstelling voor een copie van jouw handboek. Het preciese hoe, dat kunnen we als je dat goed vind wel regelen via een PB (persoonlijk bericht).

Mijn grootste ongemak bij mijn gebruikte Bestcombi: het zaagblad staat 0,5mm uit de paralleliteit met de langsgeleiding. Ik weet nog niet zo precies hoe dat goed te krijgen. Iemand in deze rubrieken die dat al heeft voorgehad en opgelost?

Dank voor uw aandacht en dat u tot hier heeft weten volhouden... :)

AltaSilva
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Hallo Altasilva, bedankt voor de tip, ik heb ook een best combi die een onderdeel vervangen moet hebben.

De tanden van het handwiel om de graden van het zaagblad te verstellen zijn behoorlijk versleten en zal eens kijken of hun die kunnen leveren.

Zal ik ook voor de handleiding vragen, want de mijne ontbreekt ook.

Groeten
Con
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.